صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۲
کد خبر: 15545
گزارشگر: 213
۸۳۱
۰
۰
۱
براساس ادعای روزنامه عربی‌زبان شرق الاوسط

تبادل زندانی بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران؟

تبادل زندانی بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران؟
روزنامه شرق الاوسط، مدعی شد پژوهشگر اسرائیلی-روس ربوده شده در عراق به ایران منتقل شده و اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره برای تبادل او با یک زندانی ایرانی در تل‌آویو هستند.
به گزارش آسیانیوز، شرق الاوسط روز یکشنبه ۱۸تیرماه به نقل از منابعی در حشد شعبی، نیروهای امنیتی و چند نماینده پارلمان عراق ادعا کرد که ربوده شدن الیزابت تسورکوف، پژوهشگر اسرائیلی-روس در بغداد، با هدف فشار بر اسرائیل برای احیای مذاکرات متوقف‌شده در زمینه آزادی یک زندانی ایرانی در تل‌آویو است.

این روزنامه افزود که با این حال، اظهارات ضد و نقیضی در مورد محل نگهداری این پژوهشگر وجود دارد.

همچنین شرق‌الاوسط نوشت برخی تاکید کرده‌اند که این مذاکرات با دخالت روسیه در حال انجام است که ممکن است در روزهای آینده منجر به آزادی تسورکوف در ازای آزادی یوسف شهبازی عباسعلی‌لو شود.

این شهروند ایرانی، بنا بر اعلام موساد، پشت طرح حمله به اسرائیلی‌ها در قبرس بوده و بنا بر ادعای نویسنده گزارش شرق‌الاوسط در ماه گذشته توسط اسرائیل در داخل ایران بازداشت شد.

در حالی که یک مقام عراقی که نامش فاش نشده، مدعی شد که الیزابت تسورکوف که چند ماه است در اسارت کتائب حزب‌الله در عراق به سر می‌برد در ابتدا به وسیله دستگاه اطلاعات عراق دستگیر و سپس به این گروه شیعه عراقی تحویل داده شده است.

این در حالی است که یک فرمانده کتائب حزب‌الله روز ۱۵ تیر نقش خود را در این میان تکذیب کرد و سخنگوی دولت عراق نیز ۱۶ تیر به رویترز گفت که تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است.

به گفته مقام عراقی، این محقق اسرائیلی از آپارتمانی که در محله الخراده بغداد اجاره کرده بود، ربوده شده است.

او اضافه کرد که از این آپارتمان نه تنها تسورکوف، بلکه هم‌اتاقی او، یک محقق عراقی نیز ربوده شده اما او دو هفته پس از آدم‌ربایی آزاد شده و حتی بغداد را ترک کرده اما اخیرا به آنجا بازگشته است.

پیشتر خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های اطلاعاتی عراق گزارش داده بود تسورکوف اوایل ماه رمضان پس از خروج از یک کافه در بغداد ربوده شد.

به گزارش نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های عراقی، این پژوهشگر بیش از ۱۰ بار به عراق سفر کرده بود. او پیش از ربوده شدن، در عراق تحت یک عمل جراحی اضطراری بر روی کمرش قرار گرفته بود.

یک مقام اسرائیلی در جمع خبرنگاران اخبار رسانه‌های عربی را مبنی بر اینکه تسورکوف با دستگاه اطلاعاتی اسرائیل همکاری می‌کرده، رد کرده است.

او خاطرنشان کرد مقام‌های امنیتی اسرائیل برای آزادی فوری تسورکوف با مقام‌های آمریکا و روسیه در حال همکاری هستند./
https://www.asianews.ir/u/az3
اخبار مرتبط
وزیر خارجه اسرائیل مدعی شد زمانش رسیده که جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران دست به اقدام بزند.
یک هیأت از رهبران گروه فلسطینی حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه، بامداد امروز دوشنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) وارد تهران شده است.
رابرت کندی، برادرزاده جان اف کندی، نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت: توافق برجام برای عصر ما نامناسب است و صلح پایدار در خاورمیانه از طریق «ارتقای روابط بین اسرائیل و ایران» تضمین می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید