صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۷ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹
کد خبر: 15807
گزارشگر: 2
۸۷۳
۰
۰
۳
موفقیت در باغداری

هنگام خرید نهال میوه آلبالو و گیلاس چه سوالاتی باید از فروشنده بپرسیم؟

هنگام خرید نهال میوه آلبالو و گیلاس چه سوالاتی باید از فروشنده بپرسیم؟
یکی از نکات مهمی که می­تواند به ما در موفقیت در باغداری کمک کند دریافت مشاوره و راهنمایی در این زمینه است، دریافت مشاوره و راهنمایی باید از ابتدای کاشت نهال صورت بگیرد و در تمام ساله­ای باغداری ادامه داشته باشد، این موضوع حتی برای کسانی که قصد کاشت یک نهال درخت میوه در حیاط منزل خود دارند نیز صادق است و اتفاقا اهمیت بیشتری نیز دارد.

فرادی که در حیاط منزل خود درخت میوه می­کارند و از آن نگهداری می­کنند قطعا اطلاعات بسیار کمتری نسبت به باغداران در مورد نگهداری از درختان میوه دارند و بنابراین نیاز بیشتری به دریافت مشاوره و راهنمایی خواهند داشت، اما چه نکاتی را ما باید در زمان انتخاب نهال در نهالستان در نظر بگیریم و در چه زمینه­هایی نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی داریم؟ اینها نکاتی است که در این خبرنامه به آن می­پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

موارد کلیدی که در زمان خرید نهال باید در مورد آنها با فروشنده گفتگو کنید

 

همانطور که پیش­تر نیز بیان شد داشتن اطلاعات ناقص در زمینه ی احداث اصولی باغ و یا نداشتن اطلاعات کافی می­تواند منجر به شکست در کاشت نهال در باغ و یا باغچه شود، در این بخش به شما می­آموزیم که در زمان خرید نهال گیلاس و آلبالو چگونه با چند سوال ساده اما بسیار مهم که از مشاوران فروش و یا فروشندگان می­پرسید می­توانید موفقیت در احداث باغ و یا کاشت نهال در باغچه‌ی خود را رقم بزنید.

  1. آیا کاشت گیلاس و یا آلبالو در منطقه ی ما گزینه ی مناسبی است؟
    اولین و اساسی­ترین سوالی که باید از مشاوران بپرسید این است که آیا به طور کلی کاشت نهال گیلاس و یا آلبالو در شهر شما امکان پذیر هست یا خیر؟ درختان گیلاس و آلبالو به عنوان درختان معتدله شناخته می­شوند و معمولا در ارتفاعات نسبتا بالا از سطح دریا کاشته می­شوند، ارتفاع شهرهای مختلف از سطح دریا متفاوت است و معمولا ارتفاع شهرهای کویری و ساحلی در کشور ما از سطح دریا بسیار پایین و ارتفاع شهرهای کوهستانی و کوهپایه ای بالا است.کاشت نهالدر شهرهای با ارتفاع بالا که معمولا دارای آب و هوای سردسیری هستند نیاز درختان معتدله مانند گیلاس و آلبالو به سرما برای شکوفه دادن برطرف می­شود اما این نیاز سرمایی در شهرهای گرمسیری و کویری مرتفع نمی­شود، بنابراین شاید شما دوست داشته باشید که در باغ خود و یا باغچه ی خود درخت گیلاس و آلبالو بکارید اما اگر نیاز سرمایی درخت در منطقه ی شما مرتفع نشود کاشت آن بی فایده است.
    مطالب تکمیلی: https://paliznahal.ir/care-after-purchase/
  2. کدام رقم گیلاس و آلبالو در برابر سرمای دیر رس بهاره مقاوم است؟
    با توجه به نکته ی قبلی که گفتیم گیلاس و آلبالو درختانی معتدله بوده و نیاز به سرما برای شکوفا شدن دارند بنابراین این درختان در مناطقی با آب و هوای معتدل و یا سردسیری کاشته می­شوند و از زمان­های بسیار دور چالش باغداران در این مناطق سرمای بهاره ای است که منجر به خشک شدن شکوفه­ها می­شود.
    در نهالستان­های برتر کشور مانند پالیز نهال یکی از اصول تولید نهال تولید نهال‌هایی است که به واسطه ی دیر گل دادن بتوانند در برابر سرمای بهاره مقاومت داشته باشند چرا که تمام روش­هایی که برای مقابله با سرمای بهاره در باغات به کار می­رود مانند روشن کردن بخاری و یا تولید دود و غیره همگی به نوعی با شکست مواجه می­شوند و در بسیاری از موارد نمی­تواند جوابدهی قطعی داشته باشد.
    بنابراین تنها راه عملی و منطقی برای مقابله با این پدیده دیر گل دادن درختان است تا از این سرما بتوانند فرار کنند، بنابراین برای کسانی که به دنبال کاشت نهال آلبالو و گیلاس در باغ خود هستند این توصیه مهم را داریم که به دنبال ارقام دیر گل باشید تا در آینده نگرانی از بابت سرمازدگی بهاره نداشته باشید.
  3. خاک مناسب برای کاشت نهال آلبالو و گیلاس و فاصله ی کاشت نهال چگونه باید باشد؟
    خاکی که ریشه ی نهال آلبالو و گیلاس در آن قرار می­گیرد باید شرایط مساعدی برای رشد و استقرار ریشه داشته باشد، باید بتواند آب کافی را در خود نگه دارد بدون اینکه منجر به پوسانده شدن ریشه شود، عناصر غذایی باید در آن به مقدار کافی وجود داشته باشد تا نهال بتواند به سرعت رشد کرده و به باردهی برسد، این شرایط در خاک­های مختلف متفاوت بوده و باغداران باید در زمان انتخاب نهال در این زمینه مشاوره بگیرند.
    باغداران می­توانند با نشان دادن نتیجه ی آزمایش تجزیه ی خاک باغ خود به مشاوران فروش نهال آلبالو و گیلاس مشاوره ی لازم در رابطه با اصلاح خاک باغ خود را دریافت کنند و نکته ی مهم دیگر در این مورد رعایت فاصله ی کاشت مناسب است، مشتریان و باغداران باید از مشاوران این سوال مهم را بپرسند که فاصله ی مناسب برای کاشت این رقم گیلاس و آلبالو چقدر است؟
    با رعایت فاصله ی مناسب که می­تواند تضمین کننده ی نور و تهویه در باغ باشد می­توانید سبب افزایش باردهی درختان و همچنین تضمین سلامت درختان در باغ شوید، چرا که با رعایت فاصله ی مناسب بین درختان درگیری به آفات و بیماری­ها کم شده و در صورت ابتلای یک درخت، درختان دیگر دیرتر درگیر می­شوند.
  4. برنامه ی آبیاری و کود دهی به درختان آلبالو و گیلاس چگونه است؟
    آبیاری و کود دهی به نهال گیلاس به ویژه در روزهای اول پس از کاشت برای استقرار نهال، گیرایی نهال و جلوگیری از خشک شدن نهال پس از کاشت بسیار اهمیت دارد، اما آبیاری و کود دهی برای همه ی باغداران نمی­تواند یکی باشد، مشاوران فروش با توجه به بافت خاک، شرایط آب و هوایی، میزان بارش و میزان مواد غذایی در خاک می­توانند برنامه ی منظمی برای آبیاری و کود دهی به درختان شما را ارائه کنند.
  5. شیوه ی هرس درختان آلبالو و گیلاس چگونه است؟
    هرس درست درختان آلبالو و گیلاس از همان زمان کاشت نهال می­تواند در باردهی و رشد درختان بسیار موثر باشد، بسیاری از باغداران و کسانی که اقدام به کاشت نهال آلبالو و گیلاس می­کنند به این مهم واقف نیستند و از آن غافل می­شوند.
  6. زمان شروع باردهی و میزان باردهی ارقام مختلف آلبالو و گیلاس:
    ارقام جدید و تجاری آلبالو و گیلاس می­توانند در سال اول تا سوم پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کنند و به همین دلیل به آنها زود بازده گفته می­شود اما همه ی ارقام این ویژگی را نداشته و باید در زمان انتخاب رقم این سوال را از فروشنده بپرسید، میزان باردهی نیز در ارقام مختلف آلبالو و گیلاس با هم متفاومت بوده و باید در مورد میزان باردهی ارقام مختلف نیز سوال کنید.
  7. سلامت و اصالت نهال:
    در زمان خرید نهال گیلاس و آلبالو با درخواست ارائه ی شناسنامه ی اصالت و همچنین گواهی سلامت نهال از فروشنده از اصیل بودن و سالم بودن نهالی که قصد خرید آن را دارید حتما اطمینان حاصل کنید.
  8. کنترل آفات و بیماری های درخت آلبالو یا گیلاس:
    آشنایی با آفات و بیماری­ها، اینکه چگونه بفهمید آفات و بیماریهای مهم وارد باغ شما شده اند و چگونه باید علائم اولیه را جدی بگیرید، مشاوران می­توانند به شما آموزش دهند که چگونه علائم اولیه را در باغ خود جدی بگیرید و در صورت نیاز چگونه باید با آفت و یا بیماری در باغ و باغچه ی خود مقابله کنید.
    اطلاعات مهم: https://cites.org/eng/resources/transport/plant.shtml
  9. قیمت نهال آلبالو و گیلاس:
    قیمت نهال آلبالو و گیلاس آخرین مورد مهمی است که باید در رابطه با آن از فروشنده سوال کنید، بله درست است آخرین مطلب مهم سوال کردن در مورد قیمت نهال است، چرا که نهالی که اصیل، پربار، زودبازده و سالم باشد قطعا می­تواند سود دهی زیادی را برای شما به همراه داشته باشددر نهایت شما می­توانید با کنار هم گذاشتن ارقامی که بر مبنای این فاکتورهای مهم انتخاب کرده اید در نهایت با مقایسه ی قیمت آنها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

آلبالو گیلاس

کلام آخر

 

دریافت مشاوره و راهنمایی در رابطه با نحوه ی اصولی کاشت نهال و نگهداری و مراقبت اصولی از آن می­تواند به باغداران کمک کند تا بهترین بهره برداری را از درختان باغ خود داشته باشند، باغداران می­توانند با پرسیدن سوالات اساسی که در این خبرنامه به آنها اشاره شد راهنمایهای لازم را دریافت کنند و باغ خود را به صورت اصولی احداث کنند، در نهالستان کارشناسانی وجود دارند که می­توانند شما را در این زمینه­ها به خوبی راهنمایی کنند.

تماس با پالیز نهال:

09144501007
09144501008

https://www.asianews.ir/u/b63
اخبار مرتبط
بهترین نوع نهال گردو برای کشت و تولید به عوامل مختلفی بستگی دارد. در انتخاب نهال گردو برای کاشت، عواملی مانند منطقه جغرافیایی، شرایط آب‌وهوایی، خاک، هدف کشت (تولید میوه یا چوب) و نوع بازار مدنظر قابل‌توجه هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید