صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
کد خبر: 16226
گزارشگر: 213
۲۷۰۱
۰
۰
۲
ناگفته های سفر پرحاشیه اولین فضانورد ایرانی

چرا یاسمین مقبلی عروسک و غذای ایرانی به فضا برد؟

چرا یاسمین مقبلی عروسک و غذای ایرانی به فضا برد؟
یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی تباری منتخب ناسا گفت که با خود عروسک و غذای ایرانی به فضا می برد.

به گزارش آسیانیوز، به گفته ناسا این ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ اولین عملیات فضایی یاسمین مقبلی خواهد بود.

یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی تباری است که ناسا انتخاب کرده تا به عنوان فرمانده فضاپیمای آرتمیس-۷ به فضا برود.

به گفته ناسا این ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ اولین عملیات فضایی یاسمین مقبلی خواهد بود. آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی، خلبانی است که مقبلی را همراهی خواهد کرد. همچنین سه فضانورد دیگر در این سفر حضور دارند.

این فضانوردان ۲۴ ساعت آینده را در فضا سپری می کنند و فردا یکشنبه، ساعت ۱۶:۰۹ به وقت ایران به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پیوندند.

یاسمین مقبلی

 در صورتی که این ماموریت مطابق برنامه پیش برود، یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی‌تبار است که به صورت حرفه‌ای به فضا می‌رود. پیش از این انوشه انصاری با هزینه شخصی و به صورت توریستی به فضا رفته است.

به گزارش انصاف نیوز، مقبلی در مصاحبه‌ای ویدئویی پیش از پرتاب در روز ۲۵ ژوئیه از مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، درباره نقطه‌ی عطف حضور خود در فضاپیمای کرو-۷ گفت: من فکر می‌کنم مهم است. مردم به‌ ویژه افراد جوان‌تر وقتی می‌توانند با یک فرد ارتباط برقرار کنند، می‌توانند باور کنند که توانایی انجام کاری را نیز دارند و بنابراین هر زمان که ما به تنوع افرادی که در فضا به پرواز در می‌آیند، می‌افزاییم، در را برای نسل‌های آینده باز می‌کنیم تا افراد بیشتری باور کنند که می‌توانند این کار را انجام دهند.

او گفت که با خود دو عروسک به یاد دختران دوقلواش و غذای ایرانی به فضا می برد.

خداحافظی یاسمین مقبلی قبل از ترک زمین با دختران دوقلویش

 یاسمین مقبلی، در شهر کوچک بالدوین در ایالت نیویورک به مدرسه رفت. از سال‌های نوجوانی می‌خواست فضانورد شود و در ۱۵ سالگی در دوره‌ای آموزشی در «اردوگاه فضایی پیشرفته» شرکت کرد.

یاسمین مقبلی (Jasmin Moghbeli) در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی (۳ تیر ۱۳۶۲ شمسی) در شهر باد نائوهایم واقع در آلمان غربی چشم به جهان گشود. پدرش کامی و مادرش فرشته نام دارد که این زوج اصالتی مهابادی دارند.

این زوج از دانشجویان معماری بودند و در سال ۱۹۷۹ میلادی (قبل از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی) به آمریکا مهاجرت کردند و در شهر بالدوین ساکن شدند.

یاسمین مقبلی یک برادر به نام کاوه دارد که اقامت پنسیلوانیا را دارد. او از کودکی رؤیای فضانوردی را در سر می پروراند.

یاسمین مقبلی پس از پایان دوران تحصیلاتش در بالدوین، به دبیرستان ارشد بالدوین رفت و در آن جا تحصیلات خود را ادامه داد.

او علاوه بر درس های مدرسه اش، به علم نجوم و فضا شناسی علاقه داشت به طوری که در کمپ آموزشی واقع در هانتسویل واقع در ایالت آلاباما در آمریکا شرکت می کرد.

این کمپ در نزدیکی محوطه موزه مرکز فضایی و موشکی آمریکا قرار دارد. اما او برای تحصیل در رشته مهندسی هوافضا به موسسه فناوری ماساچوست (MIT) رفت.

یاسمین مقبلی در این دانشگاه عضو تیم بسکتبال بود و کمی بعد توانست مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه خصوصی کسب کند.

یاسمین مقبلی برای ادامه تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد به مدرسه تکمیل تحصیلات دولتی که توسط نیروی دریایی آمریکا اداره می شود، مراجعه کرد.

وی در رشته هوافضا از این مدرسه که واقع در کالیفرنیا است، فارغ التحصیل شد.

یاسمین مقبلی از دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی دریایی آمریکا واقع در مریلند، خلبانی را به طور کامل فرا گرفت.

او همچنین در ایستگاه هوایی نیروی دریایی رودخانه پاتوکسنت به عنوان خلبان آزمایشی فعالیت کرد. از دیگر سوابق وی می توان به حضور در ایستگاه هوایی نیروی دریایی یوما واقع در آریزونا اشاره کرد.

یاسمین مقبلی در سپاه تفنگداران دریایی آمریکا که از شاخه های خدمات نیروی زمین به دولت آمریکا است، به عنوان افسر در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) ماموریت هایی را انجام داد.

از ماموریت های وی به عنوان افسر می توان، استقرار در خارج از کشور (به طور محرمانه) و انجام ۱۵۰ ماموریت جنگی اشاره نمود. او که به واسطه آموزش های خلبانی که با هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره که AH-۱ Super Cubra نام داشت، ماموریت های خود را به سر انجام می رساند.

ورود یاسمین مقبلی به ناسا

یکی از فضانوردان ایرانی شاغل در ناسا است که از مؤسسه فناوری ماساچوست، با مدرک کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده است.

او که به درجه سرهنگ دوم خلبان سوپر کبری رسیده است، در سپاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا فعالیت های نظامی انجام داده است.

 یاسمین مقبلی برای رسیدن به این مقام، از دانشکده خلبانی آزمایش نیروی دریایی آمریکا، فارغ التحصیل شد. فعالیت های نظامی یاسمین مقبلی، به ۲ هزار ساعت خلبانی با ده ها هوایپما و بیش از صد عملیات موفقیت آمیز خلاصه میشود.


از یاسمین مقبلی به عنوان اولین فضانورد ایرانی یاد می شود.

در سال ۲۰۱۷ میلادی (اواخر سال ۱۳۹۵ شمسی) یاسمین مقبلی از طرف اداره ملی هوانوردی و فضایی به عنوان عضوی از یک گروه ۲۲ نفره از فضانوردان برگزیده شد که از همین رو به مدت دو سال تحت تعلیم قرار گرفت.

این ۲۲ نفر از بین ۱۸۳۰۰ نفری که ثبت نام کرده بودند، برگزیده شدند. این افراد باید با توجه به شرایط موجود در فضا، آموزش میدیدند تا نقش خود را به خوبی در ماموریت خود ایفا کنند.

در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی (اواخر ۱۳۹۸ شمسی) یاسمین مقبلی از برنامه ای که ناسا تدارک دید تا کاندیدان خود را آموزش دهند، فارغ التحصیل شد و به یکی از واجدین الشرایط پرواز فضایی به ماه و مریخ در کنار ۱۳ نفر قرار گرفت.

یاسمین مقبلی از طرف ناسا منتخب گردید تا به اولین زنی تبدیل شود که قدم بر روی سطح ماه گذاشته است، وی بین ۹ زن که کاندید بودند، انتخاب شد.

اولین ماموریت این گروه برنامه آرتمیس نام داشت که هدف اکتشاف رباتیک و انسانی در کره ماه بود که این ماموریت توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا تدارک دیده شد

مقبلی می‌گوید که می‌داند بسیاری از بچه‌ها آرزو و رویایشان فضانوردشدن است. او در یکی از مصاحبه خود از خاطره ای می گوید که در مدرسه با لباسی شبیه لباس فضانوردان که مادرش برایش درست کرده بود، درباره والنتینا ترشکووا، فضانورد روس و اولین زن فضانورد جهان صحبت کرده است./

https://www.asianews.ir/u/bhj
اخبار مرتبط
در حالی که اغلب مردم به فرازمینی ها باور دارند،دانشمندان می گویند موجودات فضایی وجود دارند؛ ولی درباره موضوع بازدید آنها از کره زمین اختلاف نظر مطرح است.
بخشی از تاریخ فضایی در یک حراجی به قیمت ۷۴۴ هزار و ۹۹۴ دلار آمریکا فروخته شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید