صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۶
کد خبر: 16292
گزارشگر: 2
۸۰۰
۰
۰
۲
مبانی نظری و فکری انقلاب اسلامی

۵ کتاب پرفروش نشر معارف با موضوع انقلاب اسلامی

۵ کتاب پرفروش نشر معارف با موضوع انقلاب اسلامی
شناخت مبانی نظری و فکری انقلاب ها همواره موضوعی بوده که برای تحلیل گران، کارشناسان و عموم مردم جالب توجه بوده و برخی نیز در صدد مطالعه نظام مند در این زمینه هستند امام متاسفانه این موضوع در بین کارشناسان و تحلیل گران ایرانی و حتی ناشران کتاب نیز غزیب مانده بود که خوشبختانه برخی نویسندگان و ناشران در این چند ساله به این عرصه ورود پیدا کرده اند و آثاری در زمینه انقلاب اسلامی پدید آورده اند.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس گردید. و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانی، بررسی، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌های مختلف بپردازد. از جمله فعالیتهای این نشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰ عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، اندیشه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، معارف قرآن و اهلبیت(ع)، دین‌پژوهی، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غربشناسی، و… اشاره کرد.
از بین ناشران مختلف یکی از معدود نشر هایی که به موضوع انقلاب اسلامی پرداخته است نشر معارف است که آثار چشمگیری را این رابطه خلق کرده است. در این نوشتار قصد داریم به ۵ اثر پرفروش نشر معارف در موضوع انقلاب اسلامی پرداخته آنها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

کتاب صعود چهل ساله

اولین کتاب این فهرست کتاب فوق العاده ی صعود چهل ساله اثر آقای سیدمحمدحسین راجی است. البته ناگفته نماند این کتاب حاصل تحقیق و پژوهش بیش از ۵۰ نفر است و دستاوردهای چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامی ایران را بر اساس آمارهای بین‌الملل، مروری می کند.

کتاب صعود چهل ساله یکی از معدود کتاب‌های در زمینه انقلاب اسلامی است. کتابی شاخص که در حوزه‌ی انقلاب نیاز به آن حس می‌شد. صعود چهل ساله کارهای انجام گرفته در انقلاب اسلامی را با کارهای قبل از انقلاب مورد مقایسه قرار می دهد و از مهم‌ترین ویژگی های آن می‌توان، پرداختن به موضوعات متنوع و دستاورد های چهل ساله انقلاب اسلامی را نام برد.
کتاب حاضر در ۳۲۰ صفحه تهیه و تدوین شده است و در ۹ فصل : استقلال، عزت و اقتدار، گسترش عدالت اجتماعی، گسترش برخورداری های عمومی، پیشرفت های زیرساختی، پیشرفت صنعتی، پیشرفت در معنویت، کرامت زن، آزادی و مردم سالاری نگارش یافته است.
صعود چهل ساله نشانگر این است که جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال چقدر به آرمان‌های عدالت، استقلال، آزادی، معنویت، کرامت زن، مردم‌سالاری دینی، گسترش رفاه عمومی و دیگر آرمان‌های انقلاب دست یافته است. یکی از شاخصه‌های اصلی که کتاب صعود چهل ساله را خاص کرده، ارجاع به منابع معتبر بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد، بانک جهانی، سازمان جهانی غذا و کشاورزی، دفتر برنامه توسعه ملل متحد و مراجع معتبر دیگر است.

کتاب انقلاب اسلامی زمینه ها و پیامدها

دومین کتاب فهرست حاضر کتاب انقلاب اسلامی؛ زمینه ها و پیامدها اثر منوچهر محمدی است که از نشر معارف به چاپ رسیده و نگاهی به و زمینه‌ها و پیامدها یکی از مهم‌ترین پدیده‌های دوران معاصر ایران، یعنی انقلاب اسلامی می‌اندازد.
نویسنده در این کتاب با روشی قیاسی _ تحلیلی انقلاب اسلامی را با سایر انقلاب‌های بزرگ جهان در یک چهارچوب صحیح و متناسب بررسی کرده است . این اثر که سه بخش دارد در بخش اول به ارائه رهیافتی تئوریک از انقلاب با توجه به نظریه‌های انقلاب پرداخته و در بخش دوم روند شکل‌گیری پس از انقلاب را بیان می‌کند و در آخرین فصل نیز به مباحث مرتبط انقلاب ایران و سایر انقلاب‌ها می پردازد.
در این کتاب نگاهی به شرایط و اوضاع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شده و مدیریت سیاسی کشور، تشکیل شورای انقلاب اسلامی، نظام سازی و تدوین قانون اساسی مورد کاوش قرار گرفته است . همچنین مقایسه‌ای میان انقلاب اسلامی و انقلاب‌های بزرگ جهان است و به مرور دستاوردهای انقلاب در سه سطح ملی، جهان تشیع و جهان اسلام نیز می‌پردازد. فصلی از کتاب هم به آسیب‌شناسی اختصاص دارد و به آسیب شناسی انقلاب در ابعاد مختلف مانند ایدئولوژی، رهبری و مردم پرداخته است.

کتاب درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران

کتاب بعدی که به آن می پردازیم کتاب درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران به قلم اساتید ارجمند آقای دکتر محمدرحیم عیوضی، دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و آقای دکتر محمدجواد هراتی، استادیار دانشگاه بوعلی سینا از مدرسین رشته های انقلاب اسلامی که دارای آثار ارزشمندی در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی هستند، نگارش یافته است.
این کتاب شیوه‌ ای جدید برای تحلیل انقلاب اسلامی است که در آن تلاش شده تا پیشینه تاریخی انقلاب اسلامی و مسائل بعد از آن در قالب چالش میان دو الگوی «شبه‌ترقی غرب‌گرا» و «تعالی اسلامی» مورد تحلیل قرار بگیرد در واقع نگاهی است براساس رهیافت هویت و استقلال در تحلیل مسائل مختلف تاریخ معاصر ایران، به‌ویژه تحولات قبل و بعد از انقلاب اسلامی. افزون بر این، آینده انقلاب اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن نیز از مباحث جدیدی است که در این کتاب مورد توجه بوده است.
کتاب درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران یکی از کتاب‌های تخصصی و کاربردی در گروه معارف دانشگاه هاست و به عنوان متن درسی و مطالعه عمومی همواره مورد استفاده اساتید، دانشجویان و پژوهشگران بوده است.

کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران

چهارمین کتاب این فهرست کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران اثر محسن نصری است که در دفتر نشر معارف منتشر شده است و نگاهی به ایران و تحولات آن پیش از انقلاب و پس آن می‌پردازد و دستاوردهای آن را تبیین می کند.
کتاب ایران دیروز، امروز، فردا، تحلیلی بر فرآیند گذار تحولات سیاسی – اجتماعی است که از حدود 100 سال پیش آغاز شد و پس از فراز و فرود های گوناگون به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد.
نویسنده محترم در نوشتار حاضر کوشیده است رخدادهای مهم و اثر گذار در شکل گیری انقلاب اسلامی را با رویکردی حادثه نگارانه تحلیل کند که به نوعی صبغه تاریخی به کتاب بخشده است از طرفی هم رخدادها را از چشم انداز، اندیشه سیاسی نگریسته و افزون بر آن در سرتاسر کتاب، شاخصه های مکتب سیاسی امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر انقلاب مورد تأکید قرار داده است که این شیوه رویکردی اندیشه شناختی را بر نوشتار حاکم می نماید.
نویسنده با این کتاب در سه بخش: ایران دیروز، در رژیم پهلوی؛ ایران امروز، در جمهوری اسلامی و تحولات و تغییرات و دستاوردهای عظیم آن؛ ایران فردا، افق پیش رو؛ در صدد آشنایی دانشجویان و جوانان، با انقلاب اسلامی ایران می باشد.

کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران

در آخرین کتاب این فهرست به کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران پرداخته ایم، این کتاب پاسخی به دغدغه شناخت ریشه‌های انقلاب اسلامی و تحولات آن و نیز تحلیل مسائل قبل و بعد از پیروزی انقلاب برای هر ایرانی است البته به عنوان متنی آموزشی براساس سرفصل‌های مصوب رشته‌های انقلاب اسلامی نیز تدریس می شود.
کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران در چهار بخش نگاشته شده است. بخش اول به بررسی تحولات سیاسی ایران از ورود استعمار تا اشغال ایران در جنگ جهانی دوم می پردازد و سلطه انگلیس، جنبش مشروطیت، کودتا و اقدامات رضا شاه را در برگرفته است. در بخش دوم محورهای اشغال ایران و پیامدهای آن و تحولات پهلوی دوم بررسی می‌گردد و در بخش سوم تحولات ایران در آغاز نهضت و تلاش‌های گروه‌های مختلف برای پیروزی انقلاب مورد بررسی قرار می‌گیرد و در بخش پایانی نیز تحولات سال ۱۳۵۶ و اقدامات مردم برای شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران بررسی می‌شود. کتاب آشنایی با انقلاب اسلامی ایران که نشر معارف آن را منتشر کرده راهنمای جامعی است برای شناخت مسیری که مردم ایران طی کرده اند تا به پیروزی انقلاب اسلامی برسند.

https://www.asianews.ir/u/bv3
اخبار مرتبط
در این کتاب روایت هایی از زندگی این شهیده زینب کمایی را مرور خواهیم کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید