صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۷
کد خبر: 16341
گزارشگر: 464
۷۵۵
۰
۰
۱
پروفسور سیدحسن امین فیلسوف و حقوقدان:

در باب یک رویه ناصواب

در باب یک رویه ناصواب
ضمن عرض ادب به پیشگاه سالار شهیدان حسین‌ بن علی، در اخبار دیدم که در آیین نوپدید سفر دسته‌جمعی شیعیان به نجف و کربلا برای اربعین، امسال هم مواردی دیده شد که بعضی زائران شیعه از پاکستان، جنازه درگذشتگان خود را برای دفن به کربلا آورده‌اند و مأموران عراقی به دلایل بهداشتی مانع آن شده‌اند.

آسیانیوز- در ایران هم این سنت سابقه داشته است. در سال‌های اخیر آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید که پس از انقلاب اولین دبیر شورای نگهبان بود، وصیت کرد که پیکرش را به عتبات عراق ببرند تا در کربلا به خاک سپرده شود. همچنین پیکر شاعر معروف هوشنگ ابتهاج (سایه) را نیز که در آلمان می‌زیست، به زادگاهش رشت آوردند و آن‌جا به خاک سپردند. نکته این‌جاست که من با این وصیت‌ها و انتقال جنازه‌ها چه از داخل به خارج و چه از خارج به داخل، مشکل دارم، آن هم به این دلایل:

اول از جهت شرعی: مطابق فتوای تعدادی از فقیهان بزرگ مانند آخوند ملامحمد کاظم هروی خراسانی صاحب کفایه، انتقال جنازه در شریعت اسلام حرام است و اگر هم فقیهی مانند آقای صافی گلپایگانی به حرمت قایل نشود، باز هم باید بپذیرد که برابر احکام شرع، دستور موکد آن است که جنازه معطل نماند و مستحب است که در خاکسپاری عجله شود. مفهوم مخالف این حکم شرعی آن است که تأخیر در خاکسپاری و انتقال جنازه از شهری و کشوری به شهر و کشور دیگر در احکام اسلام مکروه است، بلکه کراهت شدیده دارد.

دوم از جهت عواطف ملی و میهنی: آیت‌الله صافی گلپایگانی در ایران در شهر گلپایگان متولد شد و عمرش را در این کشور گذراند و هیچ تعلق خاص به کشور عراق نداشت، بلکه پسوند گلپایگانی تعلق واقعی او را به آن شهر مشخص می‌کرد، لذا آن بزرگوار اگر وصیت کرده بود که او را در زادگاهش در گلپایگان دفن کنند، توجیه بهتری داشت، چنان‌که اگر جنازه استاد فلسفه ما مرحوم آیت‌الله آقارضی شیرازی را به نجف بردند، شاید وجهی داشت که وی متولد نجف بود و او را در جوار جدش میرزای شیرازی، صاحب فتوای تنباکو در حرم حضرت امیر به خاک سپردند. ایضا دفن استاد دیگر ما در فلسفه علامه حسن‌زاده آملی در زادگاه آن بزرگوار در روستای ایر قابل‌توجیه بود، اما آوردن جنازه از پاکستان به عراق یا آوردن پیکر هوشنگ ابتهاج از آلمان به رشت، بی‌وجه است. سایه در دهه‌های پایانی حیات خود در آلمان زیست. به مسایل و بحران‌های داخل کشور بی‌اعتنا ماند، از ثروت خود به ایران و رشت چیزی نبخشید، حالا آوردن پیکر بی‌جان او به ایران و دفن او در زادگاهش چه دردی را دوا می‌کرد؟ و این چه نشان و نمادی از وطن‌دوستی و عشق به زادگاه است؟

سوم از جهت رویه و پیشینه عملی: دفن امام رضا در مشهد و دفن حضرت معصومه در قم و دفن دیگر امام‌زادگان در جای‌جای ایران، به ما درس می‌دهد که نقل جنازه، از کشوری به کشور دیگر، رویه پیشوایان شیعه نبوده است. مراجع شیعه از جمله آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم و آیات ثلاث جانشین وی یعنی؛ آیت‌الله سید صدرالدین صدر، آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری و آیت‌الله سید محمد حجت کوه کمره‌ای و بعد مرجع عالیقدر بلامنازع آیت‌الله حاج آقاحسین بروجردی هیچ‌یک وصیت نکردند که جسدشان به عتبات منتقل شود، بلکه همه در قم به خاک سپرده شدند. آیا کسانی که در اقامتگاه دائمی خود در همین ایران دفن می‌شوند، کمتر مشمول رحمت الهی‌اند؟

چهارم از جهت بهداشتی و حتی هزینه و زحمت بازماندگان: انتقال جنازه از شهری به شهری و از کشوری به کشور دیگر اسباب زحمت است. شاعر آزادی عارف قزوینی به همین دلایل به وصیت پدرش که گفته بود جنازه‌اش را به کربلا ببرد، عمل نکرد.

پنجم: پیش‌فرض وصیت افرادی که وصیت میکنند تا در کربلا و نجف به خاک سپرده شوند، این است که مدفونان این شهرها بیشتر مشمول عفو و رحمت الهی قرار می‌گیرند یا از عذاب اخروی مصون و محفوظ می‌مانند، در صورتی‌که برابر نصوص دینی و قرآنی، ملاک و معیار ثواب و عقاب، اعمال انسان‌ها در زمان حیاتشان است و خاک و محل دفن میزان نیک و بد عاقبت انسان در عوالم پس از مرگ نیست و مدفن نمی‌تواند در کاستن از عذاب قبر یا افزایش بخشش الهی اثرگذار باشد.

ششم: این توهم که دفن شدن در عتبات عالیات عراق موجب رحمت الهی می‌شود، در دوره قاجار فراگیر بود. جنازه امیرکبیر را از کاشان به کربلا بردند و در جایی در حجره‌ای در جنوب شرقی حرم امام حسین به خاک سپردند. در نسل بعد، مظفرالدین‌شاه قاجار که در بستر بیماری فرمان مشروطیت را امضا کرد، وصیت کرده بود که جنازه‌اش را به کربلا ببرند. این شاه قاجار و پسرش محمدعلی‌شاه و نوه‌اش احمدشاه هر سه کنار هم در کربلا مدفون‌اند. آیا محمدعلی‌شاه که مجلس را به توپ بست و با رسوایی به سفارت روسیه پناه آورد، چون در جوار امام حسین دفن شده، تمام گناهانش بخشیده می‌شود؟

پس از قاجاریه، اندک‌اندک این رسم ناصواب انتقال جنازه به کربلا و نجف، منسوخ شد و بزرگانی با آن به‌طور جدی به مخالفت پرداختند، از جمله:

۱. سید هبه‌الدین شهرستانی از علمای مشهور که مدتی هم وزیر معارف دولت عراق بود، حکم به تحریم انتقال جنازه داد. پدر من سید علینقی آمین که برای عمل جراحی به گلاسگو آمده بود، در وصیت‌نامه خود نوشت هر جا که مُرد همان‌جا او را در قبرستان عمومی دفن کنیم.

۲.عارف قزوینی شاعر و آوازخوان آزادی‌خواه در زندگینامه خویش با جسارت نوشت که عامدانه، به وصیت پدرش که خواسته بود جنازه‌اش را به کربلا ببرند، عمل نکرده است و به این کار اعتقاد نداشته است.

۳. اعجوبه زمان شیخ محمدتقی بهلول که در واقعه مسجد گوهرشاد مشهد علیه رضاشاه در ۱۳۱۴ نقش اول را داشت و سال‌ها در افغانستان زندانی بود و من او را از نزدیک دیده‌ام و پدرش شیخ نظام‌الدین گنابادی از استادان پدر من و عمویش حکیم خراسانی از استادان مرحوم استاد جلال همایی بود، در شعری نه چندان فصیح این رسم انتقال جنازه به عتبات را چنین صریح، تقبیح می‌کند:

بود یکی ز رسوم بد زمان وفات/ ز یک بلد به دگر شهر بردن اموات

به هر زمین که کسی را به سر رسید حیات/ بکن تو دفن همان‌جا به اسرع اوقات

که نقل مرده بود از اشد مکروهات/ بسی خساره رساند به وارث و زوجات

این یادداشت را به این امید نوشتم که دیگری از ایرانیان این برنامه آیت‌الله صافی گلپایگانی یا هوشنگ ابتهاج را دنبال و تقلید نکند و به فرض که دلش می‌خواهد در کنار بزرگان دفن شود، به آرامستان‌های موجود در اقامتگاه خود، رضا دهد.

https://www.asianews.ir/u/c2j
اخبار مرتبط
پروفسور سیدحسن امین، فیلسوف، حقوقدان و استاد صاحب کرسی دانشگاه گلاسگو کلدونین، اخراج استادان منتقد را محکوم کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید