صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۴
کد خبر: 16374
گزارشگر: 464
۵۲۶
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

بحران جهانی پسماند

بحران جهانی پسماند
کره‌ زمین در سال‌های گذشته بحران‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده که تا پیش از این کم نظیر بوده است. همه‌ این بحران‌ها مدیون انسان‌هاست.

آسیانیوز - اصلی‌ترین بحرانی که زندگی روی کره‌ زمین را به‌شدت تهدید می‌کند، بحران محیط زیستی است که رابطه‌ مستقیمی با عملکرد انسان دارد.

ازدیاد حجم زباله‌های تولیدشده در کره زمین باعث شده تا همه‌ کشورها، مخصوصا کشورهای پیشرفته توجه به صنعت بازیافت را بهتر درک کرده و در این راستا اقدامات قابل‌توجهی را در دستور کار قرار دهند. این کشورها توانسته‌اند به سایر کشورها بیاموزند که می‌توان استفاده‌ مناسبی از حجم روزافزون زباله نمود و دفع و دفن این زباله‌ها تنها راه‌حل مقابله با ضایعات نیست، چرا که این زباله‌ها نه تنها به محیط زیست و جانداران آسیب می‌رسانند و باید بهتر مدیریت شوند، بلکه منبعی غنی برای درآمدزایی و بهبود اقتصاد کشورهای جهان هستند.

صنعت بازیافت در ایران جزء صنایع جوان

صنعت بازیافت در ایران جزء صنایع جوان محسوب می‌شود و به علت مباحث اقتصادی و زیست‌محیطی از اهمیت خاصی برخوردار است. در صورت جداسازی و تفکیک از مبدا پسماندهای تولیدی، علاوه بر کمک به بازیافت و دفع بهداشتی این طلای سیاه، از آلودگی محیط‌ زیست و از بین رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شود. بازگشت مجدد مواد گنجانده‌شده در پسماندهای خانگی به چرخه تولید، ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند. اجرای بازیافت سبب می‌شود ضایعات کمتری سوزانده یا دفن شود و علاوه بر این موارد، انرژی و هزینه کمتری در مقایسه با تولید مواد نو هدر رود.

با اجرای طرح بازیافت، میزان ضایعات کاهش یافته و استفاده مجدد از آن‌ها به کاهش آلودگی‌های محیط‌ زیست می‌انجامد. دولت بایستی با ایجاد انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در صنعت بازیافت گسترش دهد. در این صورت سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند یک فرصت سودآور مناسب برای سرمایه‌گذاران باشد و به مدیریت اصولی پسماند در کشور یاری رساند.

https://www.asianews.ir/u/c84
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید