صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
کد خبر: 16432
گزارشگر: 464
۴۷۵
۰
۰
۱
بحران مسکن در تهران

میکروآپارتمان؛ از تأیید تا تکذیب!

میکروآپارتمان؛ از تأیید تا تکذیب!
مسئله مسکن بی‌گمان بخش بزرگی از مشکلات عموم مردم است و سهم بزرگ درآمد آنان را مصروف خود می‌کند.

به گزارش آسیانیوز، در سال‌های اخیر مسئله‌ مسکن چنان بحرانی شده که گاه مدیران و برنامه‌ریزان را به ارائه طرح‌هایی عجیب و غریب نظیر ساخت میکروآپارتمان‌ یا خانه‌های انبوه ۲۵ متری سوق داده است. با این‌همه پس از آن‌که خبر عملیاتی شدن این طرح، از سوی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران مطرح شد، به‌سرعت تکذیب شد.

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران اعلام کرده بود: «پروژه ساخت ۱۸۰۰ میکرو آپارتمان ۲۵ متری قرار است به زودی توسط یک مجموعه تعاونی انبوه‌ساز در منطقه ۱۹ تهران کلنگ زده شود و بنا به گفته‌ مدیر این طرح قیمت واحدها با تجهیزات کامل کمتر از یک میلیارد تومان است که به صورت مبله و اثاثیه اولیه زندگی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

این اظهرنظر در حالی مطرح شد که حتی زمان عملیاتی شدن طرح نیز اعلام شد و خشایار باقرپور در این‌باره گفت: «پس از مطالعات تقریبا ۲.۵ ساله بر روی طرح مسکن اقتصادی در روزهای آینده قرارداد اولین پروژه در این قالب در منطقه ۱۹ شهرداری تهران منعقد و طی هفته‌های آینده به عملیات اجرایی می‌رسد. مساحت زمین این طرح ۱۱ هزار متر مربع است که حدود ۱۸۰۰ واحد با مساحت ۲۵ تا ۳۵ متر در این زمین ساخته می‌شود. مدیریت شهری منطقه ۱۹ نگاه واقع‌بینانه و مثبتی به این طرح دارد؛ چرا که دیدگاه ما نسبت به احداث این میکرو آپارتمان‌ها ایجاد بستر تشکیل خانواده برای جوانان و افزایش جمعیت در راستای سیاست‌های کلی نظام است.»

تکذیب ساخت آپارتمان ۲۵ متری

با این‌همه با گذشت اندک‌زمانی، این خبر از سوی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد. به نقل از ایلنا در پی اعلام رسانه‌ای ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری در تهران، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، ساخت مسکن کوچک‌مقیاس در شهر تهران را تکذیب کرد.

وحید قربانی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه اعلام کرد: «در پی انتشار اخباری مبنی بر ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری در شهر تهران به استحضار ملت شریف در سراسر کشور می‌رساند نه تنها این طرح هیچ ارتباطی با دولت و وزارتخانه مربوط ندارد، بلکه وزارت راه و شهرسازی مخالف ساخت مسکن کوچک‌مقیاس است.»

مسکن‌های کوچک‌مقیاس در تضاد با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: «مسکن‌های کوچک‌مقیاس در تضاد با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و جامعه خانواده‌محور است و به هیچ عنوان در دستور کار دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی نیست، واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن که در سراسر کشور در حال ساخت است از استانداردهای لازم سرانه مورد نیاز خانواده، تبعیت می‌کند. بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و عدم تناسب مساحت واحد مسکونی با نیاز خانواده، آسیب‌های گسترده‌ای بر جا خواهد گذاشت.»

وی در پایان اعلام کرد: «دولت همواره موضوع مسکن را در اولویت برنامه‌های اجرایی و پروژه‌های در حال انجام خود دارد و طرح‌ها و پیشنهادات خود را بعد از طی مراحل کارشناسی و فنی از مجاری معتبر و رسمی اعلام می‌کند، بیان این مطالب در رسانه‌ها هیچ اعتباری در مرحله اجرا ندارد و به هیچ وجه مقرر به اجرا نیست.»

گفتنی‌ست این نخستین‌بار نیست که عدم‌هماهنگی در اظهارنظر مسئولان روی می‌دهد، با این‌همه در شرایطی که پیش از این، حتی از زمان‌بندی طرح صحبت به میان آمده بود، به‌نظر می‌رسد مدیران و متولیان هنوز در مبانی سیاست‌گذاری و درخصوص راهکارهای حل مشکل مسکن اتفاق‌نظر ندارند. معلوم نیست آینده وضعیت مسکن چگونه خواهد شد، اما هرچه هست بایستی گفت اگر چاره‌ای برای بحران فزاینده مسکن اندیشیده نشود، خانواده ایرانی بیش از این، از رفاه و آسایش فاصله خواهد گرفت.

https://www.asianews.ir/u/cf1
اخبار مرتبط
بررسی‌ها نشان می‌دهد آذر و دی ماه سال گذشته در مناطقی از تهران امکان خرید آپارتمان‌هایی با سطح قیمتی ۷۰۰ میلیون تومان وجود داشت؛ اما در حال حاضر محدوده قیمتی این خانه ها به یک میلیارد تومان رسیده است.
از ۲۸ مهرماه تا ۱۴ دی ماه در مرحله اول ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن ۲ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۱۷۱ نفر در سامانه این طرح به نشانی saman.mrud.ir ثبت نام کردند و حالا آخرین مهلت این ثبت نام با شرایط متفاوت اعلام شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید