صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۴
کد خبر: 16468
گزارشگر: 464
۵۵۳
۰
۰
۱
گزارش آسیا از نشست خبری آسخت اورازبای، سفیر قزاقستان؛

تحلیل پیام سالیانه رئیس‌جمهور قزاقستان

تحلیل پیام سالیانه رئیس‌جمهور قزاقستان
در نشست خبری که در محل سفارت قزاقستان با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در تاریخ ۲۲ شهریورماه برگزار شد، آقای آسخت اورازبای سفیر قزاقستان به تحلیل پیام سالیانه رئیس‌جمهور قزاقستان پرداخت.

به گزارش آسیا نیوز، بهناز حکیمانه ـ  سفیر قزاقستان پیام رئیس‌جمهور را به‌عنوان سفیر اقتصادی قزاقستان مدرن ایراد کرد. وی خطاب به خبرنگاران اظهار کرد که با توجه به عدم استقرار خبرنگار ایرانی در کشور قزاقستان ما تصمیم گرفتیم که شما را در جریان تحلیل پیام سالیانه ایشان قرار دهیم.

وی افزود: «برنامه ایشان شامل موارد مختلفی است و نکات کلیدی در سخنرانی پیام سالیانه رئیس‌جمهور و هدف نهایی آن، بیشتر در جهت بالا بردن سطح کیفیت زندگی مردم است.»

وی در مورد ابتکارات اجراشده افزود: «در چند سال گذشته از سال۲۰۲۰ حقوق معلمان دو برابر شده است. حقوق پزشکان نیز افزایش چشمگیری داشته است. از جمله ابتکارات اجراشده را می‌توان ساخت ۴۰۰ مدرسه به عنوان بخشی از برنامه پروژه مدرسه راحت ساخته خواهد شد. از ابتکارات دیگر ایشان می‌توان به ایجاد صندوق ملی کودکان اشاره کرد که گامی مهم به شمارمی‌آید.»

وی همچنین عنوان کرد: «قزاقستان کشور پهناوری است و حدود هشت میلیون هکتار از اراضی استفاده‌نشده یا غیرقانونی واگذارشده به مالکیت کشور باز گردانده می‌شوند. اکثر وظایف تعیین‌شده در این اهداف باید ظرف ۳ سال اجرا شوند. برای کارهای پیچیده‌تر مهلت‌های خاص دیگری تعیین خواهد شد.»

وی در مورد رشد اقتصادی کلان و بخش بانکی عنوان کرد: «هدف اصلی اصلاحات برنامه‌ریزی‌شده رشد اقتصادی پایدار ۶-۷ درصدی است تا حجم اقتصاد ملی تا سال۲۰۲۹ دو برابر شود و به ۴۵۰ میلیارد دلار برسد. در نیمه سال جاری، ما نزدیک به ۵ درصد رشد داشته‌ایم که امیدواریم آن را به ۶ تا ۷ درصد در سال‌های آینده برسانیم که نیازمند تلاش همه‌جانبه است.»

وی ادامه داد: «لازم است اقداماتی برای مشارکت در گردش اقتصادی دارایی‌های مسدودشده بانک‌ها به مبلغ ۲.۳ تریلیون تنگه اتخاذ شود. برای افزایش رقابت باید سه بانک معتبر خارجی جذب کشور شود و دولت برای افزایش تجارت داخلی موظف شده است که از شرکت های کوچک و متوسط حمایت کند.»

وی همچنین عنوان کرد: «باید خصوصی‌سازی واحدهای دولتی انجام گردد و فرایند خصوصی‌سازی و عرضه عمومی سهام باید به میزان قابل‌توجهی تسریع گردد. سال آینده باید عرضه عمومی سهام ایر آستانا انجام شود. در مورد مالیات و حداقل دستمزد هم کاهش ۳۰ درصدی فرم‌های گزارش مالیاتی ضروری است. به منظور افزایش درآمد شهروندان، حداقل دستمزد از اول ژانویه ۲۰۲۴ به ۸۵۰۰۰تنگه یعنی ۱۸۵ دلار افزایش خواهد یافت. این امر بر زندگی ۱.۸ میلیون نفر یعنی ۳۵۰۰۰۰ کارمند تأثیر خواهد گذاشت. این بدان معناست که حداقل دستمزد ظرف 3 سال دو برابر خواهد شد.»

سفیر قزاقستان در مورد حمل ونقل لجیستیک عنوان کرد: «موضوع مهم، موضوع حمل و نقل است و حجم حمل و نقل بین بنادر شمال ایران رو به افزایش است و کریدور بین المللی شمال - جنوب نیز کلیدی است که به قزاقستان امکان دسترسی به بنادر خلیج فارس را می‌دهد. لازم است به تدریج ظرفیت قسمت ریلی این مسیر دو برابر شود. موضوع کلیدی استفاده مناسب از کریدور شمال به جنوب است. قزاقستان درآینده نزدیک خود را به مرکز راه زمینی برای ماشین به نام غرب چین به غرب اروپا تبدیل می‌کند که قسمت عظیمی در خاک قزاقستان است و کامیون‌های چینی برای رفتن به اروپا و بالعکس از این جاده‌ها استفاده می‌کنند.»

سفیر قزاقستان در ادامه یادآور شد: «موضوع بسیار مهم دیگر اقتصاد سبز و پایداراست که قزاقستان باید بر توسعه اقتصاد سبز تمرکز کند. در درازمدت گذار جهانی به انرژی پاک اجتناب‌ناپذیر است. توسعه تولید هیدروژن ضروری است و راهکارهای جدید در زمینه ایجاد ظرفیت‌های متعادل‌کننده و سیستم‌های ذخیره انرژی اجتناب‌ناپذیر است. احداث نیروگاه هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز برنامه دیگری است که در مورد آن تصمیم قطعی گرفته نشده است و طبق نظر آقای توکایف باید به همه‌پرسی ملی گذاشته شود.»

وی در مورد تجارت و صنعت داخلی تاکید کرد: «برای حمایت از صنعت تولید، سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی باید از مالیات و سایر پرداخت‌های اجباری برای ۳ سال اول معاف شوند. در مورد بخش کشاورزی هم هدف استراتژیک کشور تبدیل شدن به یکی از مراکز کشاورزی پیشرو در اوراسیا است. انتقال مرحله به مرحله از تولید اولیه به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر مورد نیاز است.»

سفیر قزاقستان در بخش پایانی سخنانش گفت: «هدف افزایش سهم محصولات فرآوری‌شده در بخش کشاورزی به ۷۰ درصد ظرف ۳ سال است. در مورد مسئولیت اصلاحات اقتصادی، دولت مسئولیت کامل اجرای سیاست‌های اقتصادی را بر عهده خواهد داشت. دفتر ریاست جمهوری تلاش‌های خود را بر جهت‌گیری‌های استراتژیک توسعه اقتصادی – اجتماعی دولت، مسایل سیاست خارجی و داخلی، دفاع و امنیت، سیاست‌های حقوقی و پرسنلی متمرکز خواهد کرد.»

https://www.asianews.ir/u/cja
اخبار مرتبط
شامگاه پنجشنبه پس از اعتراض و ناآرامی در قزاقستان، رویترز از تعطیلی بانک‌ها و نهادهای مالی، آشوب، آتش‌زدن ساختمان‌های دولتی، غارت فروشگاه‌ها و روند احتکار مواد غذایی در شهرهای بزرگ خبر داد؛ این در حالی است که اینترنت در قزاقستان قطع شده و امکان ارتباط مستقیم دشوار است.
در اول سپتامبر سال ۲۰۲۱ در جلسه علنی پارلمان جمهوری قزاقستان، آقای قاسم ژومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان پیام نوبتی سالانه خود به عنوان " وحدت مردم و اصلاحات سیستمیک بنیاد محکمی برای سعادت ملت هستند" را خطاب به مردم قزاقستان اعلام نمود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید