صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۸
کد خبر: 16490
گزارشگر: 306
۱۷۷
۰
۰
۲
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد

تولید انبوه گیاهان همسان توسط واحد دانش بنیان در یزد

تولید انبوه گیاهان همسان توسط واحد دانش بنیان در یزد
یزد - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان از تولید انبوه و سریع ارقام مطلوب گیاهی با گونه‌‌های مقاوم، مفید و همسان با تلاش متخصصین بخش خصوصی خبر داد

آسیانیوز / یزد ؛ محمدرضا غفاریان اظهار کرد:با اجرای هدفمند عملیات کشت بافت، گیاهان خیار، انار و سیب توسط متخصصین بخش خصوصی و بر طبق استراتژی های اصلاحی مراحل استقرار، پرآوری، ریشه زایی و سازگاری این سه واریته در حال انجام است.

وی افزود: تولید انبوه گیاهان همسان از ارقام ذکر شده؛ پس از تست عملکرد در شرایط آب و هوایی یزد با تایید نهایی برای کشت در گلخانه ها و باغات کشاورزی فرستاده می شود.

 

این مسئول با بیان اینکه از کاربردهای مهم تکنیک کشت بافت می‌توان به تکثیر و ازدیاد گونه‌های مقاوم و در حال انقراض اشاره کرد، شرح داد : در انار با استفاده از جوانه جانبی و انتهایی به طور موفقیت آمیز برای تکثیر گیاه در شرایط درون شیشه ای استفاده شده و ارقام سازگار در گلخانه به زمین کشاورزی منتقل شده است.

 غفاریان با بیان اینکه نهال های خیار پس از انتقال به گلخانه به گلدهی رسیده است ، تصریح کرد : در خیار از گره و برگ دو لپه به عنوان ریزنمونه اولیه استفاده و موفقیت نهال ها به گلخانه انتقال داده شده ،گلدهی و میوه دهی انجام گرفته است.

به گفته وی بر روی سیب نیز تلاشهای علمی در حال انجام است.

 

لازم به ذکر است که کشت بافت یکی از روش‌های مهندسی ژنتیک است که از طریق آن می‌توان با جدا کردن یک سلول یا بافتی از اندام های گیاهی (نوک شاخه، برگ و ...) و قرار دادن آن در بستر استریل و دارای مواد مغذی، یک گیاه کامل به دست آورد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

تولید انبوه گیاهان همسان توسط واحد دانش بنیان در یزد ، محمدرضا غفاریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد

https://www.asianews.ir/u/cob
اخبار مرتبط
یزد - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری بخش کشاورزی از بهمن ماه سال گذشته خبر داد و تصریح داشت : اکنون ۱۸ شرکت دانش بنیان در این دهکده مستقر هستند که در نظر داریم در عرصه‌ای ۵۰ هکتاری تعداد ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در این بخش مستقر شوند
یزد - رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه اقلیم استان یزد شرایط پرورش گاو شیری را سخت و طاقت فرسا کرده است ، گفت : سالانه حدود ۱۹ هزارتن گوشت قرمز در استان تولید که از این مقدار 70 درصد آن را واحد های پرورش گاو شیری تامین می کنند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید