صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۶
کد خبر: 16499
گزارشگر: 464
۴۶۵
۰
۰
۱
یک کارشناس حوزه برق و انرژی:

واردات برق به‌رغم داشتن منابع غنی

واردات برق به‌رغم داشتن منابع غنی
یک کارشناس حوزه برق و انرژی معتقد است: «در تابستان اوج مصرف برق کشور به ۷۴ هزار مگاوات رسید یعنی ۳۰۰ مگاوات برق وارداتی از روسیه، ۴ دهم درصد مصرف پیک ما بوده است، یعنی این رقم مشکل برق ما را حل نمی‌کند، ضمن اینکه روسیه مستقیم به ما وصل نیست و باید از آذربایجانی عبور کند که ما در موضوع زنگزور با این کشور چالش داریم و خطر و جنگ بین آذربایجان و ارمنستان را داریم.»

به گزارش آسیانیوز، هاشم اورعی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره امکان تحقق هاب برق شدن ایران اظهار داشت: «برای اینکه تبادل انرژی قابل‌توجهی داشته باشیم، باید ظرفیت صادرات و واردات و شبکه داشته باشیم، در صورتی که اکنون ظرفیت انتقال انرژی الکتریکی را به کل کشورهایی که در اطراف ما قرار دارند، نداریم و نهایتا در حد ۴ درصد است. به عبارت دیگر زیرساخت لازم برای انتقال برق ـ چه واردات و چه صادرات ـ در حد بسیار محدودی است.»

وی افزود: «اگر قرار است کشور ما هاب انرژی باشد، باید شبکه‌ها و پست‌های انتقال قوی و با ظرفیت بالا با کشورهای کشورهای منطقه ایجاد شود تا هاب انرژی باشیم. مثلا اگر قرار است به کشورهای جنوبی صادرات داشته باشیم، یعنی باید کابل‌های برق را از زیر دریا عبور دهیم. همه اینها با تکنولوژی امروز شدنی است، اما نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. ما امروز ظرفیت، امکانات و زیرساخت لازم برای اینکه میزان قابل‌توجهی از برق مصرفی را وارد و برق اضافی را صادر کنیم در اختیار نداریم. مثل این است که اتوبان و ریل نداشته باشیم و صحبت از ترانزیت کالا داشته باشیم، این دو با هم تطابق ندارد.»

این کارشناس حوزه برق و انرژی درباره انتشار اخباری مبنی بر صادرات ۳۰۰ مگاوات برق از روسیه به ایران و اینکه این میزان برق آیا می‌تواند به حل ناترازی شبکه کشور کمک کند، توضیح داد: «اگر قرار باشد ما واردات را به منظور تبادل و درراستای هاب شدن انجام دهیم، مسئله اول این است که شبکه و زیرساخت لازم را نداریم.

دوم اینکه ما کشوری هستیم که ظرفیت بالایی برای تولید برق داریم و به لحاظ منابع فسیلی غنی هستیم، یعنی در ذخایر نفت چهارم و در گاز دوم هستیم. به‌عبارت دیگر ۹ درصد نفت و ۱۷ درصد گاز دنیا را دارا هستیم. در این صورت زیبنده نیست که واردات داشته باشیم. حتی اگر بگوییم که این منابع آلاینده هستند و نباید سوزانده شوند، باید به سمت منابع تجدیدپذیر برویم.»

https://www.asianews.ir/u/cpj
اخبار مرتبط
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت بدهی ایران به عراق فقط به شخص ثالث قابل پرداخت است و مستقیماً به ایران منتقل نمی‌شود.
ایران درطی سال ها درزمینه تولید انرژی برق به جایگاهی رسیده که نتوانسته ازسال ۱۳۸۹باهشت کشورهمسایه تبادلات برقی داشته باشد.که دراین میان بیشترین صادرات آن به کشورعراق درطی پنج سال گذشته صورت گرفته است واین کشور یکی ازبزرگترین وارد کننده برق ازایران محسوب می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید