صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۳:۱۲
کد خبر: 16546
گزارشگر: 464
۶۸۰
۰
۰
۱
یادداشت/ دکتر مهدی کریمی تفرشی

سرمایه‌گذاری در بورس؛ آری یا نه؟

سرمایه‌گذاری در بورس؛ آری یا نه؟
سرمایه‌گذاران هوشمند حتی در دل تورم و رکود و بحران به دنبال فرصت سرمایه‌گذاری می‌گردند.

آسیانیوز - بازار بورس از سوددهی خوبی برخوردار است که به شرط داشتن علم و دانش کافی و لازم، انتخاب مناسبی برای سرمایه‌‌گذاری است. البته این روش سرمایه‌گذاری هم نوسانات زیادی را به‌دنبال دارد. یکی از دلایل جذابیت بورس برای سرمایه‌گذاری، عدم نیاز به سرمایه زیاد برای خرید و فروش است. اگر مذاکراتی در زمینه تحریم‌ها انجام نشود و تحریم‌ها به همین صورت باقی بمانند، باعث افزایش قیمت دلار و تورم در کشور می‌شود و با توجه به این‌که افزایش قیمت دلار و افزایش تورم باعث رونق بازار سرمایه می‌شوند، احتمالا شاهد افزایش قیمت سهام در بازار بورس خواهیم بود.

طبیعتا با بالا رفتن تورم، اگر در بورس سرمایه‌گذاری کرده باشید، ارزش پول‌تان حفظ می‌شود. این به دلیل یک شبه پول‌دار شدن شما در بورس نیست، بلکه به دلیل یک قائده است و آن این است که شما در دارایی شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند شریک شده‌‌اید و هم‌زمان با رشد ارزش دارایی‌ها، ارزش سهام شما هم بالا می‌رود. همین قائده ساده بخشی از مفهوم تحلیل بنیادی را نشان می‌دهد، البته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیازمند آگاهی و اطلاعات زیادی است.

بعد از اتفاقاتی که در سیاست خارجی رخ داد و یک‌سری از منابع بلوکه‌شده آزاد شد و سیاست خارجی به ثبات رسید، به نظر می‌رسد دولت از سیاست‌های اقتصادی خود عقب‌نشینی کرد و فرمول جدیدی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعلام شد. مسیر اشتباهی که دولت در نیمه اول سال در حوزه اقتصاد در پیش گرفت بازار سرمایه را وارد مسیر ریزشی کرد. اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری دولت بدون اطلاع عمومی مصوبه افزایش نرخ خوراک را به تصویب رساند. این موضوع فشار فروش و خروج سرمایه از بازار را به سهامداران تحمیل کرد.

فعلا دولت از سیاست‌های اشتباه خود عقب‌نشینی کرده و این مسئله کمک خواهد کرد که بورس، نیمه دوم سال را بهتر سپری کند، به خصوص این‌که قیمت‌های جهانی نیز در حال افزایش است. اگر دولت تصمیم غیرمنتظره‌ای نگیرد، شاخص بورس از سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور خواهد کرد. با توجه به این‌که قیمت‌های جهانی نیز در حال افزایش است و قیمت جهانی اوره نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرد و قیمت نفت برنت به ۹۰ دلار رسیده، همه این‌ها می‌تواند پتانسیل خوبی برای رشد بازار باشد.

https://www.asianews.ir/u/crk
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید