صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۹
کد خبر: 16649
گزارشگر: 464
۸۲۶
۰
۰
۷
یاداشت/ صدیقه صادقی فیشانی

فرصتی بزرگ برای بازاریابی مد

فرصتی بزرگ برای بازاریابی مد
در بازار فرارقابتی و دیجیتال امروز، همه برندها، به دنبال راه‌های مؤثر برای نزدیک شدن به مشتریان خود هستند و نیازمند شناخت علایق، عادات و رفتارهای مصرف‌کنندگان هستند تا با تجربیات قبلی خود آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.

آسیانیوز -  لذا برای دستیابی به این اطلاعات، شرکت‌ها و سازمان‌ها لازم است با مزایای بیگ دیتا در بازاریابی دیجیتال آشنایی کافی داشته باشند.

با پیشرفت تکنولوژی و رشد بازارهای نوظهور، رسانه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها دیگر فقط ابزاری برای برقراری ارتباط نیستند، بلکه جزء لاینفک از زندگی روزمره افراد شده‌اند که مشاغل را به مخاطبان هدف خود نزدیک کرده‌اند. فعالیت برند در شبکه‌های اجتماعی و امور روزانه کاربران در جنبه‌های مختلف زندگی، باعث تولید حجم بسیار بالایی از داده می‌شود که به عنوان منبع غنی جهت تجزیه و تحلیل، استخراج اطلاعات مورد نیاز آن‌ها و در نهایت ایجاد ارزش افزوده از آنها برای انواع برندها است.

یک بازاریاب مد با این‌که یک طراح مد نیست، اما می‌تواند هم بر نحوه ارائه محصولات تولیدی و هم بر طرح‌های یک برند مد بسیار تأثیرگذار باشد. با وجود کلان‌داده‌ها و امکانات استفاده از آن، بازاریابان مد می‌توانند برنامه‌های آینده بازاریابی خود را بر اساس یک بینش هدفمند نسبت به روند بازار و مشتریان هدف خود برنامه‌ریزی کنند که چگونه بر اساس عملکرد تجاری و با چه روش‌های هوشمندانه‌ای به مشتریان بالقوه خود نزدیک شوند.

تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها به بازاریابان مد اجازه می‌دهد تا استراتژی فعلی برندها را ارزیابی و میزان اثرگذاری هر استراتژی بازاریابی برای آینده را پیش‌بینی کرده و از میزان تطابق استراتژی‌های برندها با اهداف و چشم‌انداز آن‌ها و بازگشت سرمایه (ROI) اصلی اطمینان حاصل نمایند.

هوش مصنوعی ابزار مؤثری برای تجزیه و تحلیل دیتاهای به دست‌آمده از لایکها، کامنت‌ها و تعاملات کاربران با هر پست و همچنین اطلاعات به دست‌آمده از پرسونای مشتریان هدف و رفتارهای آن‌هاست که می‌تواند نتیجه‌گیری درستی را در جهت بهینه شدن راهبردها به بازاریابان مد ارائه دهد تا از میزان موفقیت برندها در بازارهای نوظهور آگاه شوند.

طبق تحقیقات، کمپین بازاریابی مناسب در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند برای هر واحد سرمایه‌گذاری شده، بیش از ۲۰۰ واحد درآمد کسب کند. بنابراین با وجود اطلاعات به دست آمده از کلان‌داده‌ها، می‌توان به آسانی درآمد بالقوه آینده شرکت را از بازار هدف منحصربه‌فرد و پرسوناهای مشخص از مخاطبان خود تخمین زد.

 

کلان‌داده‌ها در بازاریابی مد

برند‌ها با جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها، می‌توانند از دیدگاه‌های مهم مشتریان خود آگاه ‌شوند و برنامه‌ریزی‌های اساسی را متناسب با اطلاعات به دست آمده انجام داده و اهداف بازاریابی آتی خود را با دقت بیشتری انجام دهند. در ادامه به برخی از مزایای کلان داده‌ها در بازاریابی مد اشاره می‌کنیم:

تصمیم‌گیری داده‌محور

هدف، شناسایی ترندهای بازار، درک و احساس مشتریان از برندها و نحوه برقراری ارتباط با محتواها و تبدیل کردن آنان به مشتریان وفادار است.

دیدگاه محصولات

پیش‌بینی دقیق رفتار مصرف‌کننده، روند چگونگی خرید، الگوها، نیاز واقعی مشتریان، علایق اصلی مشتریان در زمان‌های مشخص، با هدف بهبود تجربه مشتری.

ارتباطات و تبلیغات متناسب

با توجه به افزایش اهمیت ایجاد تجربه خوشایند برای مشتری، شخصی‌سازی استراتژی‌های بازاریابی به‌ویژه در صنعت مد، یکی از بزرگترین مزیت‌های تحلیل کلان داده‌‌ها است. برندها می‌توانند از داده‌های به دست آمده در جهت تقویت خلاقیت‌های تبلیغاتی خود، با هماهنگی بیشتری اقدام کنند تا آگاهی، علاقه و ارتباط با کاربران را افزایش داده و آن‌ها را به مشتریان وفادار و دائمی تبدیل کنند.

ارزیابی مؤثر کمپین رسانه‌های اجتماعی

هر کمپین بازاریابی می‌تواند با پیگیری تغییرات KPIهای کلیدی برای ارزیابی عملکرد تیم بازاریابی خود و فعالیت‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی در جهت افزایش کارآیی و ارائه دیدگاه‌های عملی استفاده کند.

بهبود عملکرد کمپین‌ها

برندها می‌توانند با تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان، عقاید، کامنت‌ها و نظراتشان برای متناسب‌سازی بهتر کمپین‌ها با محتوای هدفمند‌ با ترکیب داده‌های منابع آفلاین و بستر‌های مختلف، نیازها و ترجیحات مخاطبان خود را بهتر درک کنند تا بتوانند محتوای خود را بهبود بخشیده و آن را بیش از قبل، شخصی و هدفمند کنند و خود را از تصمیم‌گیری بر اساس حدس و گمان خارج کنند.

تحلیل رقبا

کلان‌داده‌ها می‌توانند یک بینش رقابتی مناسب و مزیت رقابتی نسبتا پایداری را در شناخت رقبا برای برندها فراهم ‌کند.

تحلیل احساسات کاربران

از تحلیل احساسات بر مبنای کلان داده‌ها می‌توان برای درک میزان تأثیر کمپین‌های تبلیغاتی و چگونگی تأثیرگذاری آن‌ها بر تصویر برند در ذهن مشتری، در نظر گرفتن نگرش‌های پیرامون برند، داده‌های گسترده و برداشت‌های مفید مربوط به خدمات و یا محصول استفاده کرد.

شناخت مخاطبان و کانال‌های خود

 

استفاده از داده‌های کلان در رسانه‌های اجتماعی برای اهداف بازاریابی مد یک هنجار جدید است که می‌تواند در هر بستر و رسانه اجتماعی، نظر مخاطبان هدف را نسبت به برندها تعیین کند تا بازاریابان مد با توجه به آن استراتژی خاصی داشته باشند. لذا داشتن کانال‌های ارتباطی درست برای رسیدن به مشتریان هدف می‌تواند دیدگاه متفاوتی در استراتژی بازاریابی مد ایجاد نماید. همچنین در کنار پتانسیل تجزیه و تحلیل روندهای گذشته، بازاریابان مد می‌توانند رفتار مشتری آینده را نیز پیش‌بینی کرده و فرصت‌های بی‌شمار جدیدی را برای برندها فراهم کنند.

کلان‌داده نه تنها فقط یک کلمه کلیدی یا یک روند نیست، بلکه حرکتی است برای درک دقیق رفتار مشتریان، چرخه خرید منحصربه‌فرد و انتخاب استراتژی محتوای تولیدشده برای جهت‌دهی به نحوه آشنایی و ارتباط مشتریان با برندها و نحوه تبلیغات و بازاریابی برندها در بازارهای کنونی و پیش‌بینی بازارهای نوظهور آینده.

امروزه در دنیای بازاریابی مد، تصمیمات برای ایده‌های بازاریابی اثرگذار با ترکیبی از تجربه‌های گذشته و تجزیه و تحلیل داده‌های کلان مشخص می‌شوند که می‌توانند منجر به استراتژی‌ها و تصمیمات تجاری مؤثر برای یک برند، نه فقط در بخش بازاریابی بلکه در تمام مراحل و سطوح برندسازی گردد. بنابراین یک ابزار تحلیلی خوب، باید بتواند به انواع داده‌ها از جمله داده‌های ابری، داده‌های رسانه‌های اجتماعی، پرونده‌های گزارش و سایر داده‌های بدون ساختار دسترسی پیدا کند. همچنین به منظور استفاده بهینه از تحلیل کلان‌داده‌ها و اطلاعات به دست آمده از آن‌ها، بازاریابان مد می‌توانند از یک یا ترکیبی از روشهای: توصیفی، تشخیصی، تجویزی و پیش‌بینی استفاده کنند.

با گسترش فناوری، تعداد کانال‌های ارتباطی مشتریان درحال افزایش است، لذا بازاریابان مد باید یک روش منحصربه‌فرد را در همه کانال‌ها ارائه دهند تا بازده سرمایه‌گذاری برندها، در دراز مدت با توسعه و قیمت‌گذاری بهتر محصولات افزایش یابد. در پایان با توجه به مطالب گفته‌شده، درمی‌یابیم که کلان‌داده‌ها، فرصت‌ها و منابع جدیدی را برای بازاریابان به ویژه بازاریابان مد ایجاد کرده‌اند.

https://www.asianews.ir/u/cvu
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید