صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۲۵
کد خبر: 16832
گزارشگر: 464
۴۰۲
۰
۰
۱
طبق آمارهای جدید؛

سهمِ فزایندۀ نفتِ ایران در اوپک

سهمِ فزایندۀ نفتِ ایران در اوپک
هرچند تاکنون بازگشت به توافق برجام صورت نگرفته است، با این‌همه، نفت ایران با سهولت بیشتری صادر می‌شود.

به گزارش آسیانیوز به نقل از ایلنا؛  طبق آمارهای جدید، در حال حاضر بیشترین افزایش تولید نفت در میان تولیدکنندگان اوپک مربوط به نیجریه و ایران است. ایران تولید خود را به ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش داده است که بزرگترین افزایش تولید از سال ۲۰۱۸ تاکنون است.

تولید نفت اوپک در سپتامبر ۲۰۲۳، برای دومین ماه متوالی افزایش یافت که به دلیل افزایش تولید ایران و نیجریه است. این روند افزایشی، باوجود کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط عربستان سعودی و ۸ کشور دیگر عضو ائتلاف اوپک پلاس صورت می‌گیرد که ماندن قیمت نفت در مدار ۹۰ دلار در هر بشکه کمک می‌کند.

گزارش اخیر رویترز نشان می‌دهد که تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر به حدود ۲۷.۷۳ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه آگوست تقریبا ۱۲۰ هزار بشکه افزایش داشته که نخستین افزایش پس از ماه فوریه گذشته بود. در این میان، کشور نیجریه با وجود مواجهه با بحران بزرگ مربوط به سرقت نفت و ناامنی در مناطق تولید، یکی از عوامل افزایش تولید نفت اوپک در سپتامبر گذشته شد، زیرا توانست تولید خود را ۱۱۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهد. همچنین، ایران با وجود مشکلات ناشی از ادامه تحریم‌های آمریکا، توانست عرضه نفت خود را افزایش دهد.

به این ترتیب بیشترین افزایش تولید نفت در میان تولیدکنندگان اوپک مربوط به نیجریه و ایران است. در این میان، ایران تولید خود را به ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش داد که بزرگترین افزایش تولید از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه آن در سال ۲۰۱۸ است. به باور کارشناسان، افزایش صادرات نفت خام ایران در نتیجه موفقیت تهران در دور زدن تحریم‌های آمریکا و کاهش فشار واشنگتن بر خریداران نفت به دلیل ترس از افزایش شدید قیمت قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده صورت گرفته است.

تولید نفت اوپک توسط ۱۰ کشوری که به توافقات اوپک پلاس برای کاهش عرضه پیوستند، ۸۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت. زیرا عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس به کاهش توافق شده و کاهش داوطلبانه اضافی تولید نفت متعهد بودند. عربستان سعودی - بزرگترین صادرکننده نفت جهان - تولید ماه گوست را نزدیک به ۹ میلیون بشکه در روز نگه داشت و همچنین کاهش داوطلبانه تولید نفت را حدود یک میلیون بشکه در روز با هدف حمایت بیشتر از بازار افزایش داد.

تولید نفت عراق و امارات نیز اندکی افزایش یافت. البته عرضه آنگولا با ۵۰۰۰۰ بشکه در روز بیشترین کاهش در میان کشورهای اوپک بود که دلیل آن روند نزولی صادرات است. البته باید توجه داشت که تولید نفت اوپک به دلیل ناتوانی نیجریه و آنگولا در عرضه مقادیر توافق شده، همچنان روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه کمتر از مقادیر مورد نظر است.

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ به رقم ۴/ ۲۱۴هزار میلیارد تومان با نفت و ۸/ ۱۸۱هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است.

این در حالی است که رقم مذکور در فصل مشابه سال قبل با نفت ۶/ ۱۹۸هزار میلیارد تومان و بدون نفت ۴/ ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رشد ۹/ ۷درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۱/ ۶درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ۱۴۰۲ دارد. این داده‌های نشان دهنده تاثیر مثبت افزایش صادرات بر رشد اقتصادی مرکز آمار ایران دارد.

https://www.asianews.ir/u/d15
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بازگشت رتبه ایران در تولید اوپک به پیش از تحریم‌ها، گفت: «تولید نفت ایران در دولت سیزدهم بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته است.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید