صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۶
کد خبر: 16855
گزارشگر: 464
۶۷۲
۰
۰
۱۸
یادداشت/ دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد و شیوا فقانی

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کسب و کارهای خرد

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کسب و کارهای خرد
انسان پس از پشت سر گذاردن دو عصر مهم و تحول آفرین، یعنی عصر کشاورزی و صنعت(ماشین) وارد عصر اعجاب انگیز به نام عصر فناوری اطلاعات شد، به مدد تکنولوژی و امکاناتی که در این عصر رخ داد، نیازهای اساسی و فرعی بشر به سهولت و با سرعت بالایی قابل انجام شد اما اکنون مدت هاست که وارد عصر جدیدتری به نام عصر دیجیتال شده ایم.

آسیانیوز - همانگونه که هر یک از عصرهای پیشین پلی بودند برای رسیدن به عصر جدید، بنابراین ظهور فناوری اطلاعات ما را به عصر دیجیتال و جهان فرا اطلاعات یا رسانه های ارتباطی هوشمند و رسانه های جدید رساند.

ویژگی عصر دیجیتال بسیار منحصر به فرد و متمایز از دوران های قبل زیست انسان است چراکه به مدد ابزار و امکانات وسیع ارتباطی ناشی از ظهور فناوری پیشرفته دیجیتال، تسهیل امور بیش از پیش فراهم شده است. در عصر فناوری اطلاعات انسان برای هر نیاز خود به یک ابزار ارتباطی یا رسانه وابسته بود اما در عصر دیجیتال، تنها یک ابزار هوشمند و پیشرفته تمامی یا حداقل اغلب نیازهای بشر را پاسخ می دهد. به عنوان مثال با کمک گوشی هوشمند قادر است هم فیلم ببیند، هم عکس بگیرد هم پادکست گوش کند، هم ایمیل خود را چک کند و ...

حال این همه تحول در عصر دیجیتال برای اموراقتصادی همچون توسعه مشاغل، برندها و کسب و کارها نیز قطعا رخ داده است. ما در این یادداشت بیشتر بر نقش نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات ناشی از عصر دیجیتال بر توسعه کسب و کارهای خرد تاکید می کنیم.

اگر یادتان باشد تا قبل از وورد به عصر دیجیتال که خیلی هم دور نیست ما برای خرید کالا و یا دریافت خدمات باید پول نقد پرداخت می کردیم، نه از پرداخت اینترنتی خبری بود نه از باجه عابربانک ، کارت بانکی و .... خرید هم نیازمند حضور در محل فروشگاه یا مغازه و ... بود اما اکنون با اپلیکیشن پرداخت آنلاین یا وب سایت الکترونیکی پرداخت اینترنتی هر مقدار مبلغ برای خرید کالا، دریافت خدمات ، پرداخت شهریه دانشگاه یا مدرسه و .... امکان پذیرشده است. این امکان به مددکاربردگسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات (ابزارهای دیجیتال) نه تنها موجب کاهش رفت و آمد و هزینه های عمومی و شخصی شده بلکه بر سرعت انجام امور افزوده است.جنبه مهم دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه کسب و کارهای خرد است. کسب و کارهای خرد شامل تمامی مشاغل خرید و فروش کالا و خدمات در کلیه صنوف می باشد. اکنون فروشندگان دیگر منتظر مشتری برای حضور در مغازه یا فروشگاه خود نیستند بلکه با راه اندازی صفحه معرفی و فروش آنلاین در ایلیکیشن های کاربردی همچون « با سلام « ، «ترب» ، « دیوار»، « اسنپ فود» یا « دیجی کالا» نیمی یا بیشتر فروش کالاهای خود را به صورت آنلاین با ثبت سفارش ، دریافت اینترنتی مبلغ و ارسال پستی به مشتریان انجام می دهند. اکنون اغلب کسب و کارهای خرد اعم از فروشگاه های مواد غذایی، نانوایی ها ، فروشگاه های لوازم خانگی، کفش و پوشاک ، طلا و .... یک نیروی مخصوص رصد صفحه فروش آنلاین و ادمین مدیریت آن دارند. بسیاری از مشاغل جدید نیز که در حوزه کسب و کارهای خرد شروع به کار کرداه اند اغلب بدون ایجاد مغازه و فروش حضوری، صرفا با 100 درصد فروش آنلاین و الکترونیکی از محل کار دفتر یا خانه، اقدام به فروش کالا و خدمات می کنند.

بنابراین فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به توسعه ابزارهای ارتباط با مشتری، تبلیغات و فروش بیشتر در کسب و کارهای خرد شده است و به رشد این حوزه کمک فزاینده ای نموده است.


https://www.asianews.ir/u/d1t
اخبار مرتبط
سخنگوی شیائومی ادعا کرد که این شرکت به‌ صورت موقت، برخی از گوشی‌های هوشمند را قفل کرده است؛ این در حالی است که برخی از رسانه‌ها در روزهای گذشته گزارش کردند که این تولیدکننده چینی، گوشی‌های هوشمند خود را در کشورهای مذکور که در آنجا نمایندگی رسمی ندارد، قفل کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید