صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۰
کد خبر: 16859
گزارشگر: 2
۲۹۷۶
۱
۱
۱۱
انواع مختلف گیتار

مقایسه سبک کلاسیک با سبک پاپ در نوازندگی گیتار

مقایسه سبک کلاسیک با سبک پاپ در نوازندگی گیتار
در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که منظور از سوال تفاوت بین گیتار پاپ و گیتار کلاسیک، تفاوت دو گیتار مختلف نیست که در مورد تفاوت‌های ظاهری و صدایی آن و یا قیمت گیتار صحبت کنیم. در صورتی که بخواهیم گیتار را به انواع مختلف دسته بندی کنیم باید بگوییم که گیتار در انواع مختلفی مانند گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیک، گیتار الکتریک، گیتار بیس دسته بندی می‌شود.

مقدمه

در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که منظور از سوال تفاوت بین گیتار پاپ و گیتار کلاسیک، تفاوت دو گیتار مختلف نیست که در مورد تفاوت‌های ظاهری و صدایی آن و یا قیمت گیتار صحبت کنیم. در صورتی که بخواهیم گیتار را به انواع مختلف دسته بندی کنیم باید بگوییم که گیتار در انواع مختلفی مانند گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیک، گیتار الکتریک، گیتار بیس دسته بندی می‌شود. منظور از تفاوت گیتار پاپ و گیتار کلاسیک، تفاوت دو سبک یادگیری گیتار و دو نوع نوازندگی با گیتار می‌باشد که در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم و موارد مختلفی مانند میزان سختی در یادگیری و نحوه اجرا با هر کدام را توضیح دهیم.

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک گیتار، سبکی است که بر اساس اصول آکادمیک و فنی موسیقی کلاسیک آموزش داده می‌شود. در این سبک، هنرجو از ابتدا با تاریخچه و منشا گیتار و شیوه صحیح نواختن آن آشنا می‌شود. در ادامه، هنرجو مبانی موسیقی کلاسیک را یاد می‌گیرد و با علائم و نشانه‌های نت نویسی و سواد موسیقی کلاسیک آشنا می‌شود.
در سبک کلاسیک، نوازنده باید به استایل و تکنیک خاص خود پایبند باشد و در اجرای قطعات، به جزئیات و کلیات توجه کند. قطعات و آهنگ‌های این سبک، همگی دارای رنگ و بوی موسیقی کلاسیک هستند. هدف این سبک، انتقال صحیح و درست موسیقی کلاسیک به نوازنده و شنونده است.

سبک پاپ

قیمت گیتار

سبک پاپ در Guitar ، سبکی است که به صورت ساده و روان قطعات پاپ آموزش داده می‌شود. در این سبک، هنرجو فقط به میزان مورد نیاز با نت‌ها و علائم موسیقی آشنا می‌شود. همینطور تمرکز بر روی نواختن و اجرای قطعات پاپ است و هنرجو سریع‌تر می‌تواند قطعات مورد علاقه خود را روی گیتار بنوازد.
در سبک پاپ، آموزش ریتم و آکوردها بخش مهمی از یادگیری گیتار است و هنرجو را قادر می‌سازد که به نواختن ریتم‌های مختلف و خواندن روی گیتار مسلط شود. هر دو سبک کلاسیک و پاپ مزایا و معایب خود را دارند که با تجربه و مهارت استاد قابل اصلاح هستند. انتخاب بین این دو سبک به علاقه و گرایش فرد بستگی دارد و باید با توجه به نوع موسیقی مورد علاقه خود تصمیم بگیرید.

تفاوت نحوه آموزش گیتار در سبک کلاسیک و پاپ

آموزش گیتار کلاسیک و پاپ دو روش کاملا متفاوت است که بر اساس اهداف و نیازهای هنرجو تعیین می شود. در سبک کلاسیک، آموزش بر اساس اصول و فنون موسیقی کلاسیک است و هنرجو با نت‌ها، تئوری موسیقی، نوازندگی ملودی و تکنیک‌های خاص این سبک آشنا می‌شود. در سبک پاپ، آموزش بر اساس نوازندگی و اجرای قطعات پاپ است و هنرجو با آکوردها، ریتم‌ها، نواختن روی شعر و اصول موسیقی "در حد نیاز" آشنا می‌شود.

تفاوت در نحوه دست گرفتن گیتار در سبک پاپ و کلاسیک

نحوه دست گرفتن گیتار

گیتار پاپ و کلاسیک در نحوه نگهداشتن و نواختن تفاوت‌هایی دارند که بر استایل و تکنیک اجرای هر سبک اثر می‌گذارند. در سبک پاپ، گیتار به صورت افقی یا کمی مورب در دست نگه داشته می‌شود و دسته آن کمی به سمت بالا می‌رود. در سبک کلاسیک، گیتار به صورت عمودی یا کمی مورب در دست نگه داشته می‌شود و دسته آن بیشتر به سمت بالا می‌رود.
این تفاوت در نحوه نگهداشتن گیتار، بر روی زاویه و فشار انگشتان بر روی تارها و صفحه گیتار تاثیر دارد و باعث می‌شود که صدای هر سبک متفاوت باشد.

مقایسه سبک کلاسیک و سبک پاپ در شکل اجرا هنگام نوازندگی گیتار

سبک پاپ و کلاسیک در نحوه اجرای گیتار نیز تفاوت دارند که از اساسی‌ترین تفاوت‌های این دو سبک است. در سبک پاپ، نوازنده بیشتر به نواختن آکوردها و ریتم‌ها می‌پردازد و ملودی را کامل اجرا نمی‌کند. اما در سبک کلاسیک، نوازنده بیشتر به نواختن ملودی می‌پردازد و آکوردها و ریتم‌ها را کمتر استفاده می کند.
البته در سبک پاپ هم ملودی را آموزش می‌دهند اما در سبک کلاسیک این آموزش دقیق‌تر و اصولی‌تر است. در سبک پاپ نوازنده می‌تواند هنگام نوازندگی همراه با آهنگ، شعر آهنگ را بخواند تا اجرایی زیباتر داشته باشد.

تصمیم گیری نهایی در انتخاب سبک پاپ یا کلاسیک

انتخاب سبک بین کلاسیک و پاپ بستگی به هدف و علاقه شما دارد. اگر می‌خواهید موسیقی را به صورت حرفه‌ای و اصولی یاد بگیرید و با تکنیک‌های موسیقی آشنا شوید، سبک کلاسیک را انتخاب کنید. در این سبک، شما ملودی، نت نویسی، تئوری موسیقی را یاد می‌گیرید. این سبک به شما کمک می‌کند که در ادامه بتوانید سبک پاپ را هم راحت‌تر بنوازید.
اما اگر می‌خواهید قطعات پاپ را زودتر روی گیتار اجرا کنید و با آکوردها و ریتم‌های مختلف آشنا شوید، سبک پاپ را انتخاب کنید. در این سبک، شما بیشتر به نوازندگی و خواندن روی گیتار می‌پردازید و اصول موسیقی را در حد نیاز یاد می‌گیرید. این سبک برای کسانی که به خوانندگی هم علاقه دارند مناسب‌تر است.

در صورتی که می‌خواهید گیتار مورد نظر خود را تهیه کنید پیشنهاد ما خرید از فروشگاه اینترنتی سازکالا می‌باشد که در این فروشگاه بزرگ، انواع برندهای گیتار کلاسیک و فلامنکو، الکتریک، بیس و..، اعم از گیتار یاماها، گیتار آیبانز، گیتار کورت، گیتار اسکوایر، گیتار آریا و... با بهترین قیمت حتی به صورت اقساطی نیز به فروش می‌رسد.

https://www.asianews.ir/u/d1y
اخبار مرتبط
فروشگاه آلیک؛ مجموعه ای بی نظیر و متنوع از برندهای معتبر و محبوب هنرمندان را در مجموعه خود دارا است و وارد کننده انواع سازهای کوبه ای از معتبرترین برندهای دنیا نیز میباشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
متین
۱۴۰۲/۰۷/۱۶
0
0
1

سلام من وقتی تفاوت گیتار کلاسیک و گیتار پاپ رو میخواستم بدونم فکر کردم که این دو تا گیتار با هم تفاوت ساختاری دارن ولی اینجا بر خلاف مقالات دیگه ای که خوندم اولش خیلی خوب توضیح دادین که اینا دو نوع گیتار مختلف نیستن بلکه دو تا شیوه متفاوت هستن


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید