صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۰۱:۳۱
کد خبر: 16913
گزارشگر: 464
۵۰۶
۰
۰
۱
یادداشت/ جعفر آهنگران, معاون سابق مناطق آزاد

خشت اول

خشت اول
در یادداشت قبلی، قدری به تاریخچه ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران اشاره کردم و سعی داشته و دارم با رعایت انصاف، زحمات غیرقابل‌جبران دوستان و مسئولان استان را ترسیم کنم.

 

آسیانیوز - اینک که قانون ایجاد منطقه آزاد مازندران برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است، به عنوان فرد کوچکی از مجموعه یاران دست‌اندرکار، که شاید بتوان قدرالسهمی برایش در این کار بزرگ قائل شد، به خود اجازه می‌دهم تا نکاتی را یاد آور شوم.

پرونده منطقه آزاد یادشده با توجه به نظرات متفاوت و بعضا مغایر در سطح استان، حسب دستور ریاست محترم جمهوری وقت (دوره دولت یازدهم) به‌رغم تلاش‌های قابل تحسین دو استاندار ارجمند؛ مهندس ربیع فلاح (با استقبال از پیشنهادی که به ایشان دادم، آغازگر این فرایند طولانی و دشوار شدند) و مهندس اسلامی (که با پشتکار و پرانگیزه راه را ادامه دادند) تقریبا بسته و از دستور کار خارج شد. دلیل اصلی را همان‌طور که پیشتر گفتم، باید در تفرق شدید آرای نمایندگان محترم وقت استان در مجلس جست‌وجو کرد. در آن زمان برای این‌که استان مازندران از مزیت منطقه آزاد محروم نماند، به اتفاق همکاران فعالم در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، برای دستیابی به وفاق و همدلی در استان پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد مازندران در سه محدوده مجزا (شرق، مرکزی و غرب استان) را به آقای مهندس حسین‌زادگان، استاندار محترم وقت ارائه دادیم که بالاخره مدیریت استان موفق شد صورتجلسه‌ای تنظیم و آن را به تأیید کلیه نمایندگان محترم وقت استان برساند.

به دنبال این موفقیت بزرگ، کار مکان‌یابی با همکاری مؤثر بسیاری از نهادها و دوستان از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی آغاز شد و در نهایت پس از فراز و فرودهای زیاد به همین سه محدوده (بندر امیرآباد، چپکرود تا میرود و نوشهر) دست یافتیم. با حصول توافق نسبی برای سه محدوده یادشده، رایزنی‌ها و برگزاری نشست‌های توجیهی با نهادها و مقامات تأثیرگذار در سطوح ملی با روندی پرشتاب ادامه یافت تا ایجاد منطقه آزاد در استان، پس از عبور از راه‌های پر پیچ و خم، در روزهای اخیر خبرها از سرانجام نیکوی این موضوع مهم و راهبردی برای استان، حکایت داشت. با توجه به مراتب مذکور، جا دارد از همه دست‌اندرکاران در استان به نیکی یاد کرد که اگر نبود این اجماع و تفاهم استانی، دست یافتن به چنین ظرفیت مهم و نقش‌آفرین شاید نزدیک به محال بود.

جعفر آهنگران، معاون سابق برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

اگر بخواهیم از استانداران عزیز پیشین و فعلی و همکاران گرانقدرشان در استانداری و نمایندگان محترم ادوار و کنونی بگذریم، وظیفه دارم از عزیزانی یاد کنم که مشارکت‌شان چنین نتیجه برجسته‌ای را به دنبال داشت:

مفید غلامی‌راد، رییس محترم وقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان (نماینده ویژه استاندار و مسئول پیگیری)، مهدی سجودی (مشاور فعال سه استاندار و مسئول ارتباطات در سطح استانی و ملی)، فعالان بخش خصوصی به‌خصوص داود پاشنا از مؤثرترین دوستان و کارشناس همراه، حاج بابایی مدیر مجموعه گردشگری میزبان و مزدک فاضلی سرمایه‌گذار مقیم بابلسر که حتی از هزینه‌کرد از محل منابع شخصی نیز، ابایی نداشتند و دیگرانی چون ناصری، خیراللهی، حبیب‌نژاد و قلی‌تبار و سایر دوستانی که متأسفانه اسامی‌شان را به‎یاد ندارم، ولی به یقین همراهی‌شان فراموش‌شدنی نیست.

بخش تقدیر از نام‌آوران عرصه خدمت بزرگ به استان را نمی‌توانم به پایان ببرم مگر آن‌که از رسانه‌های دیداری و شنیداری و شبکه‌های اجتماعی هم یاد کنم و به‌ویژه از مهدی روحی و باقری و نقش رسانه‌ای ایشان. امیدوارم دوستان عزیز دیگرمان از من به‌خاطر غفلت ذکر نام، رنجیده خاطر نشوند و مرا ببخشند.

در خاتمه شایسته گفتن می‌دانم که اگر طی مسیر تا رسیدن به این مرحله با دشواری‌ها و مرارت‌های بعضا یأس‌آور هم روبه‌رو بود، ولی همه این سختی‌ها در برابر بنیانگذاری درست، هیچ است‌. از مدیریت عالی استان، نمایندگان محترم و سایرین که این اکرام را به اتمام رساندند انتظار می‌رود همت بلند خود را در گذاشتن «خشت اول» به‌کار گیرند. بهترین برنامه در صورتی شکل می‌گیرد که از تجربه‌های ارزنده موجود و در دسترس، با توجه به گذشت سه دهه از عمر مناطق آزاد به بهترین نحو استفاده شود و از هرگونه اقدام شتاب‌زده و مغایر با برنامه خودداری گردد.

مدیریت راه‌اندازی منطقه بایستی با دغدغه و صبر و حوصله انتخاب شود تا بتواند با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، وظایف اولیه را برای تشکیل سازمان منطقه آزاد ایفا نماید که به تصویب رساندن اساسنامه و تمهید مقدمات برای تدوین طرح جامع و فنس‌کشی محدوده در زمره ابتدایی‌ترین و البته مهم‌ترین کارهاست.

بدین وسیله با عرض شادباش به مردم شریف استان مازندران، برای همه دست‌اندرکاران که از این پس مسئولیت خطیر منطقه آزاد را بر عهده می‌گیرند، سربلندی و پیروزی در ساخت و ارائه الگویی ناب از یک منطقه آزاد در استاندارد و شاخص‌های بین المللی را از خدای بزرگ خواهانم. شاد باشید و نیک فرجام.

https://www.asianews.ir/u/d3g
اخبار مرتبط
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه خروج امریکا از برجام مشکلات جدی ارزی برای کشور ایجاد کرد، گفت: اگرچه برخی از این سیاست‌ها با قوانین مناطق آزاد مغایر است اما به دلیل شرایط اقتصادی موجود، این قوانین اعمال شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید