صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۱ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۲۷
کد خبر: 17020
گزارشگر: 464
۵۷۹
۰
۰
۲
یادداشت/ دکتر مهدی کریمی تفرشی

رابطه شاخص بورس و نرخ دلار (بخش دوم)

رابطه شاخص بورس و نرخ دلار (بخش دوم)
میزان عرضه و تقاضا از عوامل مهم و تعیین‌کننده در شاخص بورس محسوب می‌شود و از طرف دیگر عوامل سیاسی و اقتصادی کلان و سیاست‌های اتخاذشده از مؤثرترین عوامل در تعیین سرنوشت بازار سرمایه است.

آسیانیوز - جنگ‌ها و ناآرامی‌های جهانی، تورم و سیاست‌های پولی و ارزی و تنظیم بودجه کل کشور نیز قابلیت ایجاد تکانش‌های جدی در شاخص بورس را دارند. به‌علاوه تأثیر صنایع بر یکدیگر و رقابتی بودن یا انحصاری بودن صنعت را نمی‌توان در این‌باره نادیده گرفت.

گاها تأثیر روانی افزایش قیمت دلار بر قیمت‌ها در بازار بورس غیرمستقیم است. وقتی اخبار مربوط به افزایش قیمت دلار در بازار ایران به گوش می‌رسد اکثر افراد معمولاً به دنبال انتخاب یک روش سرمایه‌گذاری هستند که دارایی‌های آن‌ها را بر اساس دلار حفظ نماید که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این منظور بازار بورس ایران است.

در چنین مواقعی خرید دلار به صورت نقد در بازار آزاد با چالش‌های زیادی روبه‌روست و کاربران اکثرا با انتقال دارایی‌های خود به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در بازار بورس به دنبال این هستند که ارزش دارایی‌های خود را حفظ کرده و یا حتی ارزش افزوده برای آن‌ها ایجاد نمایند.

این هجوم گسترده کاربران برای خرید سهام در بازار بورس باعث افزایش قابل‌توجه تقاضا در این بازار شده و همین افزایش تقاضا افزایش قیمت‌ها را در بازار بورس رقم می‌زند.

https://www.asianews.ir/u/d6i
اخبار مرتبط
بخش مهم و بزرگی از بازار بورس ایران را شرکت‌های صادرات‌محور تشکیل می‌دهند که سهام آن‌ها دلاری است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید