صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۸
کد خبر: 17064
گزارشگر: 464
۱۵۳
۰
۰
۱
ابهامات دورنمای اقتصادی؛

بازار نفت در میانۀ اختلاف‌نظر OPEC و IEA

بازار نفت در میانۀ اختلاف‌نظر OPEC و IEA
اختلاف دیدگاه اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) درباره رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، در جدیدترین گزارش آن‌ها، فاصله بیشتری پیدا کرد.

به گزارش آسیانیوز؛ آژانس بین‌المللی انرژی، رشد بسیار کندتر تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده را پیش بینی کرده است، در حالی که اوپک، همچنان رشد تقاضا تحت تأثیر بهبود مصرف چین را انتظار دارد.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، در سال‌های اخیر، بر سر موضوعاتی مانند دورنمای بلندمدت تقاضا برای نفت و ضرورت سرمایه‌گذاری در تولید جدید، اختلاف نظر پیدا کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود که پنج‌شنبه گذشته منتشر شد، پیش‌بینی رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ را اصلاح نزولی کرد و در مقابل، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی خود از تقاضا برای نفت را تغییر نداد.

اوپک انتظار دارد تقاضا در کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۲۰۲۴، رشد کند، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش دائمی تقاضا را پیش‌بینی می‌کند. گفتنی است بر اساس گزارش رویترز، آژانس‌های پیش‌بینی کننده، با در نظر گرفتن دورنمای اقتصادی و ابهامات ژئوپلیتیکی، اغلب برآوردهایشان را مورد بازبینی قرار می‌دهند.

با این‌همه بایستی در نظر داشت که تعارض منافعی که تحت‌تأثیر رویدادهای سیاسی جهان ایجاد شده است، می‌تواند اتخاذ تصمیمات متفاوتی را از سوی صاحبان منابع انرژی در پی داشته باشد.

https://www.asianews.ir/u/d7s
اخبار مرتبط
در حالی‌که طبق اعلام بانک مرکزی، رشد اقتصادی بخش نفت و گاز در سه‌ ماه نخست سال به ۱۶.۴ درصد رسیده است و از سوی دیگر سیاست‌های اوپک‌پلاس سعی دارد قیمت جهانی نفت را به رقم 100 دلاری برساند، می‌توان امیدوار بود چنان‌چه در بحث سیاست خارجی گشایشی صورت گیرد، شاهد اثر چشمگیر صادرات نفت بر توسعه اقتصاد باشیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید