صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۷
کد خبر: 17087
گزارشگر: 464
۹۱۵
۰
۰
۸
یادداشت/صدیقه صادقی فیشانی

بازی‌سازی و بازاریابی

بازی‌سازی و بازاریابی
هدف اصلی از به کاربردن تکنیک گیمیفیکیشن در بازاریابی، ارتباط بیشتر با مخاطب و افزایش تعامل با آنان برای تبدیل شدن به مشتریان واقعی برندها با استفاده از نوستالژی‌، بازی‌سازی هیجان‌انگیز یا موارد مشابه آن است.

آسیانیوز - انجام این روش‌ها که گاهی ساده و گاهی نیز دارای پیچیدگی‌هایی هستند، با توجه به هدف و چشم‌انداز برند مورد نظر، منحصربه‌فرد و متغیر است.

برای استفاده از روش گیمیفیکیشن نیازمند سه عنصر مهم: محتوای نوشتاری، ارزش و موفقیت است که هرچه شما بعنوان بازاریاب، ایده بازی را به ‌نوعی با محصول و ماهیت برند خود گره زده و خلاقانه‌تر باشد، تحقق اهداف، تعامل و مشارکت در کمپین برندینگ بیشتر خواهد شد و سبب حفظ مشتریان و وفاداری آنان می‌شود که مهم‌ترین نیاز هر کسب‌وکاری است.

صدیقه صادقی فیشانی

به همین دلیل است که برندهای برتر دنیا برای مشتریان وفادار خود مشوق‌هایی را به شکل جایزه در نظر می‌گیرند. یکی از مثال های موفق و آنلاین در این زمینه، اپلیکیشن Duolingo است که در زمینه آموزش زبان فعالیت می‌کند. آموزش زبان خارجی بسیار زمان‌بر است، به همین علت Duolingo برای کاربران خود، اهداف کوتاه مدت تعیین کرده که با رسیدن به این اهداف به آن ها امتیاز می‌دهد و این روش ادامه بازی را جذاب‌تر می‌کند.

بر اساس گزارش (Demand Gen) ،۹۳درصد از بازاریاب‌ها علاقمند گیمیفیکیشن هستند.۷۰ درصد از بازاریابان معتقد هستند که محتوای تعاملی در تبدیل کاربران به مشتری، موفق است. هر کمپین بازاریابی منحصر به فرد است و خیلی نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه آن‌ها پیچید.


دلیل اثربخشی گیمیفیکیشن این است که نیاز اولیه انسان به شناخته شدن را با پاداش‌دهی فوری برطرف می‌کند، اما قبل از به‌کارگیری گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی شرکت، مخاطبان هدف و نقاط حساس آن‌ها را بشناسید و ببینید گیمیفیکیشن چگونه می‌تواند مشکلتان را حل کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای گیمیفیکیشن مربوط به دیجیتال مارکتینگ می‌شود. در دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغ یک محصول، دریافت لایک و کامنت بیشتر، درگیر کردن کاربران با سایت و غیره از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند.

استفاده از گیمیفیکیشن آفلاین هم مهم است. مثلا، نوشتن یادداشت‌های تشکر دست‌نویس هرگز از مد نمی‌افتد، زیرا نوعی ارتباط شخصی بین افراد ایجاد می‌کند. وقتی تلاش‌های افراد دیده شود، از آن‌ها تقدیر شود و پاداش‌های مناسب و ملموس ارائه گردد، احساس فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند. به طور کلی می‌توان اهداف زیر را برای بازاریابی به روش گیمیفیکیشن در نظر داشت:

• ایجاد آگاهی از برند به روشی سرگرم‌کننده

• افزایش تعامل با درگیر کردن بیشتر مشتریان

• افزایش نرخ تبدیل با بکارگیری از روش‌های مختلف

• افزایش وفاداری مشتری با بهبود انگیزه

• تشویق به حمایت از برند و طرفداری از آن با افزایش علاقه مشتریان برای خرید محصولات

• آموزش مشتریان در مورد محصول یا خدمات جدیدِ طراحی شده برای ترغیب به اقدامات خاص مانند خرید مجدد

• برانگیختن حس رقابت در میان مشتریان و کسب موفقیت مخاطبان هدف

• افزایش تعداد لید، مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل

• بهبود قیف فروش (Sales Funnel)

مزایای برتر گیمیفیکیشن در برندسازی


1. عادی شدن بازخورد ثابت به واسطه بازی

2. یادگیری آسان توسط مشتریان

3. درگیری مشتریان و تعامل با برند

4. برقراری ارتباط عاطفی

5. مشوق برای انجام کارهای خواسته‌شده

6. ترویج و اشتراک‌گذاری دانش

7. افزایش مهارت حل مسئله

8. بهبود عملکرد

9. پرورش خلاقیت و نوآوری

10. ارائه عینیت

این را باید بدانید به صورت کلی گیمیفیکیشن همیشه مثبت نیست و حتی معایبی هم دارد که عبارتند از:

• نیاز به خلاقیت بالایی دارد.

• زمان‌بر است.

• هزینه زیادی می‌طلبد.

شیوه‌های گیمیفیکیشن در بازاریابی

هم‌اکنون در جهان از گیمیفیکیشن به روش‌های مختلفی در بازاریابی استفاده می‌شود که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

1. روی بسته محصولات کدی درج شده و در پایان هرماه از بین کدها به قرعه جوایزی به برندگان اهدا می‌شود.

2. روی برگه‌های تبلیغاتی نوشته می‌شود که با آوردن این برگه از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار شوید.

3. در اینستاگرام عکس یک محصول قرار داده شده و از دنبال‌کنندگان خواسته می‌شود تا سه نفر را منشن کرده تا به قید قرعه برنده محصول ذکر شده باشند.

4. در اینستاگرام یک ویدئوی تبلیغاتی قرار داده شده و از دنبال‌کنندگان خواسته می‌شود تا ویدئو را بازنشر کنند و از تخفیف ۳۰درصدی برای خرید محصولات بهره‌مند شوند.

5. یکی دیگر از شیوه‌های رایج، امتیازبندی و تعریف نقش برای افراد است که با رسیدن به امتیاز مورد نظر نقش آنها تغییر می‌کند و یا مشمول دریافت جایزه می‌شوند.

کاربردهای گیمیفیکیشن


نکته ظریفی که باعث موفقیت گیمیفیکشن می‌شود، خاطره‌انگیز بودن بازی و یادآوری دوران کودکی‌ است. لذا برند‌ها با این روش می‌توانند قدرت نفوذ خود در سایت و شبکه‌های اجتماعی را افزایش داده، برندسازی کرده، محصولات یا خدماتشان را معرفی کرده و در نهایت فروش خود را افزایش می‌دهند. افزایش آگاهی از برند، فضایی مهیج و سرگرم‌کننده را فراهم می‌کند تا مشتریان جدید با یک برند آشنا شده و با مشتریان قدیمی هم ارتباط مجدد بگیرند. نکته مثبت کار اینجاست که گیمیفیکیشن نیاز به سرمایه زیادی هم ندارد، کمی خلاقیت کافی است تا بتوانید کاربران را به انجام فعالیت مورد نظرتان ترغیب کنید.

اکنون خوب است با چند کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی آشنا شوید:

- گیمیفیکیشن به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تحلیل داده‌ها، رفتارهای بهینه شده را طراحی کنند.

- برندسازی یک محصول یا خدمات با استفاده از گیمیفیکیشن(برندیفیکیشن)

- بازی‌های تبلیغاتی که معمولاً در شبکه‌های اجتماعی بر پایه لایک‌هایی که از آن شبکه اجتماعی دریافت می‌کنند استوار هستند و هدفشان معمولاً آموزش نحوه استفاده از محصولات و خدمات یک برند مشخص و تبلیغ آن است.

- انتقال رسانه مانند عکس یا فیلم و انتقال آن به یک محیط دیگر با اهداف تبلیغاتی یا فروش

- درگیر کردن کاربران با سایت که بنای آن بر پرسش و پاسخ در شبکه‌های اجتماعی، برای تکمیل پروفایل مشتریان در وب‌سایت یا طراحی هر نوع بازی دیگر با هدف درگیر کردن کاربران با بخش موردنظر در وب‌سایت، است.

همانطور که می‌دانیم بازی‌ها اعتیادآور هستند، بنابراین بازاریابان با بکار بردن روش گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوایی، می توانند فرصت‌های بسیاری را برای تعامل مصرف کنندگان با برند، خلق کرده، رفتارهای خاصی را تحریک کنند و مشتریان را تشویق به وظایفی کنند که نیازمند زمان و تلاش زیادی است تا فعالیت‌هایی که در محیط های غیر بازی‌سازی شده، غیر ممکن است را انجام دهند.

https://www.asianews.ir/u/d8h
اخبار مرتبط
گیمیفیکیشن (Gamification) که در زبان فارسی به "بازی‌کاری"، "بازی‌سازی" و حتی "بازی‌وارسازی" ترجمه شده، یکی از مفاهیم جذاب است که در سال‌های اخیر، در حیطۀ بازاریابی برای برندها بسیار مطرح شده اما در کشور ما هنوز ناشناخته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید