صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۲۱:۳۸
کد خبر: 17106
گزارشگر: 464
۶۱۵
۰
۰
۱
۲۵ مهرماه، آئین بزرگداشت فرخی یزدی؛

دست خود ز جان شستم از برای آزادی

دست خود ز جان شستم از برای آزادی
تاریخ معاصر ایران، جلوه‌های بسیاری از جان‌بازی هنرمندان و نام‌آوران خود دارد و حافظه ما، مشحون از اشعار، داستان‌ها و آثار ماندگاری است که به قلم این حافظان آزادی نگاشته شده است.

به گزارش آسیانیوز؛ در این میان فرخی یزدی، یکی از نام‌دارترین شاعرانی است که عمر پررنج و مرارات او، نموداری از آرمان‌گرایی و مبارزه برای آزادی و عدالت بود. این شاعر، سیاستمدار و روزنامه‌نگار اواخر عصر قاجار و اوایل پهلوی اول، سابقه مبارزه در راه ارزش‌های انسانی را در هر دو حکومت دارد و رنج و حبس و آزار و نهایتا مرگ، تاوان راه و هدف راستین‌اش بود. دیوان اشعاری که از او برجای مانده، میراث گرانقدری برای تاریخ این مُلک است.

در همین راستا و به مناسبت ۲۵ مهرماه، سالروز قتل فرخی یزدی، آئین بزرگداشت این شاعر آزادی‌خواه در تالار فرخی یزدی در باغ موزه قصر برگزار شد. در این مراسم پروفسور سیدحسن امین از رمز ماندگاری او گفت و از جایگاه یگانه و یکه‌اش در شعر و ادب و سیاست ایران و استاد محمد پروین گنابادی از تسلط و اشراف فرخی یزدی بر ادبیات کلاسیک سخن گفت و اشعاری از او را برای حاضران خواند. نام و یاد این شاعر شهید تا همیشه گرامی‌ست.

آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی/ دست خود ز جان شستم از برای آزادی

تا مگر به دست آرم دامن وصالش را/ می‌دوم به پای سر در قفای آزادی

https://www.asianews.ir/u/d91
اخبار مرتبط
استاد علیرضا بشکوه متخلص به راهی، انسانی اخلاق‌مدار، مردی شرافتمند و شاعری تواناست و من بیش از ربع قرن است که در مجامع و محافل ادبی شاهد و مستمع اشعار دلنشین او بوده‌ام.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید