صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۲
کد خبر: 17109
گزارشگر: 464
۵۲۵
۰
۰
۵
گزارش آسیا از مراسم سی و دومین سالروز استقلال قزاقستان؛

ایران و قزاقستان؛ همگرایی بیشتر و گشودن افق‌های تازه

ایران و قزاقستان؛ همگرایی بیشتر و گشودن افق‌های تازه
دوشنبه ۲۴ مهرماه سفارت قزاقستان میزبان بسیاری ازمردان و زنان دیپلماتیک در مراسم سی ودومین سالگرد استقلال قزاقستان بود.

به گزارش آسیانیوز، بهناز حکیمانه ـ قزاقستان تا اوایل قرن سیزدهم میلادی محل سکونت اقوام مختلف بود. قزاق‌ها از قرن پانزدهم در این منطقه سکونت گزیده و به گسترش قلمرو خود پرداختند. این منطقه در نیمه قرن هجدهم به تصرف روس‌ها درآمد و پس از انقلاب کمونیستی شوروی، به تدریج به عنوان یکی از جمهوریهای پانزده‌گانه شوروی شناخته شد. سرانجام به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، قزاقستان نیز در ۱۶ دسامبر اعلام استقلال کرد. این مراسم با سخنرانی جناب آقای آسخت اورازبای آغاز شد.

وی ضمن خوشامد گویی به وزیر جهاد کشاورزی، آقای مهندس نیکبخت که ریاست کمیسیون مشترک همکاریهای دو کشور را عهده دارد است، از حضور تمام دیپلمات‌های سفارت‌های مختلف که در این مراسم حضور یافته بودند، تشکر کرد. وی تاکید کرد: «رشد اقتصادی از جمله اولویت‌های بسیار مهم برای کشور قزاقستان بوده است و قزاقستان راه سختی را برای تمامیت خود سپری کرده است. قزاقستان کشوری با پیشینیه تاریخی و میراث فرهنگی است که در قلب اوراسیا واقع شده است.

این کشور به عنوان چهارراه جهان شناخته می‌شود که همواره شرق را به غرب وصل می‌کند و ارزش‌های سنتی اسلامی و ارزش‌های اروپایی در حال تعادل‌اند. قزاقستان با هیچ کشوری دشمنی ندارد وبا همه کشورها روابط دوستانه‌ای دارد که شامل کشور امریکا، اتحادیه اروپا، چین و سایر کشورها مثل کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین است.»

در ادامه مراسم، هوشنگ محمدی، معاون وزیر جهاد کشاورزی به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک این روز از کلیه نمایندگان دستگاهای ایرانی و قزاقستانی که در جهت بهبود روابط دو کشور تلاش کرده اند، قدردانی کرد. وی افزود: «قزاقستان کشوری است که در طول این سی سال بعد از استقلال گام‌های مهمی را در جهت توسعه و پیشرفت همه‌جانبه و تأمین رفاه وامنیت شهروندان خود برداشته است. ابتکارات جمهوری قزاقستان در سه دهه گشته در چهارچوب ساختارهای منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان شانگای و سازمان همکاری‌های اسلامی اکو بیانگراهتمام و توجه مقامات این کشور به تحولات جهانی است. این دو کشور همواره در جهت ارتقا سطح همکاریها در حوزه‌های سیاسی اقتصادی فرهنگی و در راستای منافع متقابل تلاش‌های بی‌وفقه‌ای داشته‌اند که البته با توجه به ظرفیت‌های عظیم این دو کشوراز نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.»

وی افزود: «امیدوارم با بهره‌مندی از توانمندی‌های موجود بتوانیم شاهد دستاوردهای بیشتری در مسیر گسترش و تعمیق تعاملات دوجانبه و چندجانبه باشیم . برگزاری باشکوه بزرگداشت روزملی قزاقستان در ایران نیز نشان ازعزم و اراده خلل‌ناپذیر دو کشور برای توسعه بیش از پیش روابط دارد. این را به فال نیک گرفته و این مراسم را نقطه عطفی برای همگرایی بیشتر و گشودن افق‌های تازه در همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور می‌دانم.»

وی تاکید کرد: «آقای ریسی چندین ملاقات با همتایان قزاقستانی در مجامع، سفرها و اجلاس‌های بین‌الملی داشته‌اند و سطح فعلی مناسبات و همکاریهای دو جانبه را متناسب با سطح راوبط سیاسی ندانسته‌اند و ابراز امیدورای فرموده‌اند که در سی‌اُمین سال روابط دیپلماتیک بین دوکشور گام بلندی درراستای ارتقا سطح تعاملات اقتصادی برداشته شود. ایشان آینده این روابط را بسیار پر ثمر و دوجانبه دانسته و با توجه به جایگاه ممتاز دو کشورعنوان کردند که همکاری‌های اقتصادی بتواند جهش بلند در روابط دو کشور ایجاد کند. ارتقا روابط منطقه‌ای وتوسعه مناسبات با کشورهای همسایه از سیاست‌های جمهوری اسلامی است و قزاقستان از جمله کشورهایی است که روابط صمیمانه و نزدیکی با آن داریم، به‌طوری که در همین مدت سپری‌شده از دولت سیزدهم، رؤسای جمهور دو کشور چهاربار دیدار و ملاقات داشته‌اند.

مناسبات تجاری دو کشور به رغم اینکه با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده و حجم مبالادت تجاری به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است، این سطح از مناسبات اقتصادی با روابط صمیمانه و نزدیکی سیاسی دو کشور تناسب ندارد. بنابراین باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی مناسب سطح مناسبات تجاری خود را به هدف‌گذاری انجام‌شده یعنی ۳ میلیارد دلار در سال برسانیم.»

وی ادامه داد: «روابط ایران و قزاقستان همواره دوستانه و مبتنی بر حسن‌نیت بوده است و تلاش بیشتر بر تقویت روابط دو کشورمورد تاکید است. در بخش کشاورزی که جایگاه مهمی را در روابط تجاری و فنی دو کشوربه خود اختصاص می‌دهد، خوشبختانه همکاریهایی در ابعاد مختلف فنی مورد توافق قرار رفته، به ویژه تشکیل کمیته مشترک همکاریهای کشاورزی که موضوعات قرنطینه و بهداشت دامی و نباتی در این کمیته مطرح شد و همچنین تاسیس یه شرکت مشترک تجاری کشاورزی به منظورتوسعه تجارت در حوزه کشاورزی خلیج فارس آسیای مرکزی و خاورمیانه هم مورد توافق قرار گرفته است.

جمع کثیری از بازرگانان دو کشوردر فضای پررونق مشغول فعالیت هستند و باعث خرسندی است که شاهد قرابت روابط فرهنگی ریشه‌های تاریخی عمیق و و پیوندهای دینی بین دو ملت ایران و قزاقستان هستیم.»

https://www.asianews.ir/u/d94
اخبار مرتبط
شامگاه پنجشنبه پس از اعتراض و ناآرامی در قزاقستان، رویترز از تعطیلی بانک‌ها و نهادهای مالی، آشوب، آتش‌زدن ساختمان‌های دولتی، غارت فروشگاه‌ها و روند احتکار مواد غذایی در شهرهای بزرگ خبر داد؛ این در حالی است که اینترنت در قزاقستان قطع شده و امکان ارتباط مستقیم دشوار است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید