صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
کد خبر: 17168
گزارشگر: 464
۵۳۷
۰
۰
۲
نارضایتی کامیون‌دارهایِ دوستدارِ محیط‌زیست؛

چالش‌های حذف "ادبلو"

چالش‌های حذف "ادبلو"
ادبلو باعث کاهش مصرف سوخت تا ۶درصد می‌شود و هزینه خرید ادبلو را جبران می‌کند که حذف آن موجب نارضایتی برخی کامیون‌دارهایِ دوستدارِ محیط‌زیست شده است.

به گزارش آسیانیوز، محلول ادبلو که در مخزن اختصاصی در خودرو نگهداری می‌شود در گازهای خروجی حاصل از احتراق در مسیر اگزوز تزریق شده و پس از تبخیر به آمونیاک و دی‌اکسید کربن تجزیه می‌شود.

در کاتالیست سیستم SCR گازهای NOx در مجاورت کاتالیست با آمونیاک (NH3) واکنش داده و به آب و نیتروژن (N2) تجزیه شده که هر دوی آن‌ها بی‌ضرر بوده و از اگزوز خارج می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند که هرگز سیستم مصرف ادبلو را قطع نکنید از جمله عواقب این کار کاهش قدرت موتور کثیف شدن SCR آلودگی محیط زیست، کاهش عمر مفید موتور و اگزوز و خارج شدن از خدمات پس از فروش است.

این کارشناسان معتقدند همیشه میزان مناسب از محلول را در خودرو همراه داشته باشید. در صورت خالی بودن تانک AdBlue از روشن کردن موتور خودداری کنید چراکه موتور توانی حدود نصف توان نامی خود را تولید خواهد کرد.

یکی از مخاطبان پیامی را برای تحریریه‌ی روزنامه‌ی آسیا ارسال کرده است که متن آن را در زیر می‌توانید دنبال کنید:


کاهش آلودگی هوا وسهم ناوگان باری وچالش‌ها

باعرض سلام و وقت بخیر و تشکر از شما عزیزان که به موضوع آلودگی هوا و راه حل‌ها و مسائل مربوط به آن توجه دارید. برادر کوچکتان هستم که در ناوگان باری بین المللی فعالیت میکنم.

اصل مطلب:

کامیون وارداتی خریدیم. من و دوستانم اهتمام به استفاده از ادبلو در این کامیونها داشتیم و داریم. برای احیای سیستم ادبلو۳۵میلیون مصرف کردیم درحالیکه حذف آن۱۵میلیون هزینه دارد. اماچرا حذف ادبلو در نمایندگیهای مجاز وغیر مجاز از پمپ بزنی ۷۵۰۰لیتری و در ۲۰ لیتری حداقل ۲۵۰ هزار تومان قیمتش هست و در ماشین من که مخزن ۷۰لیتری دارد در یک رفت و برگشت تقریبا۱۱۰۰ تومان هزینه دارد در حالیکه بایستی دولت و نهادهای زیربط تدابیری اتخاذ کنند که بصرفه باشد.

ولی متاسفانه امروزه اکثرا حذفش می‌کنند. این یعنی ماشین یورو 6 فرقی با کاماز کشنده در آلایندگی ندارد. لطفا مسئولان بررسی و به عواقبش بیاندیشند.

https://www.asianews.ir/u/dat
اخبار مرتبط
نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور اظهار داشت: «اخیرا جنگ اسراییل و فلسطین هم باعث شد که تردد برای حمل بار کمتر شود و خواب کامیون‌ها بالا رفته است.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید