صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۶
کد خبر: 17182
گزارشگر: 213
۵۱۵
۰
۰
۱
به دنبال حمله حماس به اسرائیل

فوری/بیانیه غرب در جنگ غزه/ اسرائیل باید از خود دفاع کند/سفر امانوئل مکرون به اسرائیل

فوری/بیانیه غرب در جنگ غزه/ اسرائیل باید از خود دفاع کند/سفر امانوئل مکرون به اسرائیل
کشورهای غربی در یک بیانیه متعهد شدند با اسرائیل و شرکای خود در منطقه در جنگ حماس و اسرائیل همکاری کنند.

به گزارش آسیانیوز: رهبران آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت از اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود تاکید کرده و از این کشور خواستند به قوانین بشردوستانه، از جمله حفاظت از غیرنظامیان، پایبند بماند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با رهبران کانادا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایتالیا تماس گرفت و درباره جنگ حماس و اسرائیل به آن‌ها گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه، این کشورها متعهد شدند با شرکای خود در منطقه همکاری کنند تا از گسترش جنگ جلوگیری شود.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از گفتگو با اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری اسرائیل، خبر داد و گفت دوباره بر حمایت اوتاوا از حق اسرائیل برای دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌الملل تاکید کرده است. هم‌زمان، دولت فرانسه نیز اعلام کرد امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه به اسرائیل سفر می‌کند.

تشدید درگیری ها

این خبرها در حالی منتشر شد که اسرائیل به حمله‌های خود علیه مواضع حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان ادامه داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد به اهداف متعلق به حزب‌الله از جمله یک مجتمع نظامی و یک پست دیده‌بانی حمله کرده و افزود یک هواپیمای ارتش نیز مقری را که در نزدیکی مرز لبنان با اسرائیل قرار داشت و سلاح‌هایی که آنجا نگهداری می‌شد را هدف قرار داده.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، هم خبر دادند با نیروهای اسرائیل در خاک غزه درگیر شده‌اند و دو بولدوزر و تانک‌ آن‌ها را منهدم کرده‌اند.

پیش‌تر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به این گروه نظامی درباره گشودن جبهه جنگ دوم با اسرائیل هشدار داد و مدعی شد: «ما برای همه سناریوها آماده ایم و اگر حزب الله تصمیم به مقابله بگیرد قاطعانه به آن پاسخ خواهیم داد.»

در همین‌ حال، نیروهای دفاعی اسرائیل با طرح ادعاهایی، تصاویری هوایی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که سایت‌های پرتاب راکت متعلق به حماس را در نزدیکی مکان‌هایی که غیرنظامیان در آن متمرکزند، از جمله مهد کودک، مدرسه و ساختمان سازمان ملل، نشان می‌دهد.

اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهور اسرائیل در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز با اشاره به محتویات کشف‌شده از حافظه کامپیوتری همراه نیروهای حماس در حمله به اسرائیل مدعی شد آن‌ها با استفاده از دستورالعملی برگرفته از القاعده قصد داشتند «سلاح شیمیایی» تولید کرده و عامل سیانور را علیه غیرنظامیان استفاده کنند.

سلاخی در جنگ در صورت حمله زمینی «کُشنده» به غزه

همزمان با تاکید مکرر مقام‌های اسرائیل بر برنامه حمله زمینی به غزه، ۱۰ سناتور از هر دو حزب آمریکا به اسرائیل رفته و ضمن اعلام حمایت از این کشور به ایران درباره احتمال «سلاخی» گروگان‌ها و کشیده شدن جنگ به «حیاط خلوت» آن هشدار دادند.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که روز یکشنبه در تل‌آویو نشست خبری برگزار کرد، مدعی شد تصور این‌که حمله حماس به اسرائیل بدون دخالت جمهوری اسلامی انجام شده، «خنده‌دار» است.

از سوی دیگر تیم اسکات،‌ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا،‌ در مصاحبه‌ای به ای‌بی‌سی‌نیوز گفت: «ضعف جو بایدن موجب تنش در سراسر جهان می‌شود، به طور خاص در مذاکرات با ایران و ۶ میلیارد برای گروگان‌ها.»

او ادعا کرد درباره حمله حماس به اسرائیل باید تقصیر را به گردن کسی انداخت،‌ که به او تعلق دارد و آن ایران است.
نگرانی درباره نقش‌آفرینی ایران در گسترش جنگ در حالی ادامه دارد که فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است در صورت ادامه حملات اسرائیل جمهوری اسلامی از تاثیرگذارترین کشورهایی خواهد بود که جبهه‌های جدید جنگ را علیه اسرائیل باز خواهند کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر درباره حمله زمینی اسرائیل به غزه هشدار داده‌اند.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه گفت که عملیات زمینی ارتش این کشور در غزه ممکن است تا سه ماه طول بکشد، اما در نهایت «باید آخرین عملیات باشد»، چرا که پس از آن دیگر حماس وجود نخواهد داشت.

او افزود این عملیات «کشنده و باکیفیت» و پس از بمباران نیروی هوایی انجام خواهد شد.

حملات به غزه و کرانه باختری رود اردن

رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه خبر دادند که یکی از نیروهای کماندویی حماس روز شنبه هنگام تلاش برای بازگشت به نوار غزه دستگیر شد و نیروهای اسرائیلی همچنان در حال یافتن نیروهای حماس پس از حمله هفتم اکتبر هستند.

در غزه نیز، بر اساس اعلام منابع پزشکی فلسطینی، بیش از ۵۰ فلسطینی در تازه‌ترین حملات شبانه اسرائیل کشته شدند.

در مقابل، شبه‌نظامیان فلسطینی به حملات موشکی خود علیه اسرائیل ادامه داده‌اند و حماس اعلام کرده که تل‌آویو را بامداد یکشنبه و در طول روز نیز شهر سدروت اسرائیل را مورد هدف قرار داده است.

روز یکشنبه آژیر حمله راکتی در شهرهای مرکز و جنوبی اسرائیل از جمله اشکلون نیز به صدا درآمد.

اسرائیل اعلام کرد که معاون فرمانده نیروی راکتی حماس در حملات شبانه به غزه کشته شد.

ارتش اسرائیل همچنین روز یکشنبه تعداد گروگان‌های در اختیار حماس در غزه را ۲۱۲ نفر اعلام کرد.

در کرانه باختری رود اردن، اسرائیل به یک مسجد که بر اساس گزارش‌ها مورد استفاده شبه‌نظامیان فلسطینی بود، حمله کرد.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای اسرائیلی طی شبانه‌روز گذشته چهار فلسطینی را در این منطقه کشتند که با این کشته‌های جدید، آمار کشته‌شدگان کرانه باختری از آغاز جنگ حماس و اسرائیل به ۸۹ نفر رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، اسرائیل از زمان آغاز جنگ، تقریبا هر روز با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان تبادل آتش داشته و تنش‌ها در کرانه باختری نیز افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، نیروهای اسرائیلی با شبه‌نظامیان فلسطینی در اردوگاه‌های آوارگان کرانه باختری درگیر شده‌اند و در روزهای اخیر دو حمله هوایی نیز از سوی اسرائیل در این منطقه انجام شده است.

هشدار اسرائیل به غزه

فلسطینی‌ها گفته‌اند که هشدارهای جدیدی از ارتش اسرائیل برای جابه‌جایی از شمال غزه به سمت جنوب این نوار دریافت کرده‌اند.


به گزارش رویترز، این پیام از روز شنبه ۲۹ مهر در برگه‌هایی با نام و نشان ارتش اسرائیل در نوار غزه توزیع شده است. همچنین به تلفن‌های همراه ساکنان غزه، پیامی صوتی با این مضمون ارسال شده است.

بر اساس اعلام فلسطینی‌ها، در این هشدار آمده که در صورت ماندن در شمال غزه، می‌توان آنان را به عنوان طرفدار یک «سازمان تروریستی» در نظر گرفت.

رویترز نوشت که این پیام‌ها از روز شنبه در سراسر غزه که فقط ۴۵ کیلومتر طول دارد، پخش شده است.

طی روزهای اخیر، اسرائیل خود را برای آغاز یک حمله زمینی به غزه آماده و اعلام کرده که این حمله بخشی از برنامه نظامی خود در واکنش به حمله ناگهانی و بی‌سابقه حماس در روز هفتم اکتبر است.

تانک‌ها و ده‌ها هزار نیرو در مرز اسرائیل و غزه تجمع کرده‌اند. رهبران اسرائیل هنوز تاریخ دقیقی را برای آغاز حمله اعلام نکرده‌اند.

افزایش آمار قربانیان و ارسال کمک

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه تعداد کشته‌ها در این منطقه به ۴۶۵۱ نفر رسیده و شمار مجروحان ۱۴ هزار و ۲۴۵ نفر اعلام شده است.

رابط ارتش اسرائیل با فلسطینی‌ها اعلام کرد که اسرائیل با درخواست دولت بایدن روز یکشنبه اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را از طریق مصر داده است و سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد ۱۴ کامیون حامل کمک برای غیرنظامیان وارد نوار غزه شده.

به گفته منابع مصری، کاروان دوم کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه روز یکشنبه وارد سمت مصری گذرگاه رفح شد.

به گزارش رویترز، منابع امنیتی و بشردوستانه مصر درباره کاروان دوم کمک‌ها گفتند که در مجموع حدود ۱۹ کامیون حامل مواد غذایی و پزشکی توسط آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل بازرسی شده است./

https://www.asianews.ir/u/dba
اخبار مرتبط
ارتش اسرائیل روز شنبه ۲۹ مهر اعلام کرد شب گذشته مواضع شبه‌نظامیان حماس را در نوار غزه هدف حملات هوایی قرار داده است.
وزارت دفاع اسرائیل امروز، جمعه، ۲۸ مهر، در حالی که تصمیم به تخلیه شهر کریات در مرز لبنان گرفت؛ حماس فراخوانی برای بسیج عمومی در سراسر جهان منتشر کرد.
جو بایدن، امروز پس از سفر به اسرائیل، در دیدار با بنیامین نتانیاهو، در تل‌آویو مدعی شد شبه‌نظامیان حماس مرتکب شرارت‌ها شده‌اند و داعش از آنها منطقی‌تر است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید