صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۶
کد خبر: 17189
گزارشگر: 464
۴۱۱
۰
۰
۸
نگرانی‌ها در تسلا؛

اثرات افزایش نرخ بهره بر خرید مصرف‌کنندگان و بازار خودروهای برقی

اثرات افزایش نرخ بهره بر خرید مصرف‌کنندگان و بازار خودروهای برقی
گزارش سه ماهه سوم شرکت تسلا نتایجی ضعیف‌تر از حد انتظار را نمایش داد در این گزارش تسلا ۳۷درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته درآمد خود را ۲۳.۳۵ میلیارد دلار اعلان کرد که کمتر از برآوردهای تحلیلگران بود.



آسیانیوز - یاسر استادحسین،کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ سهام این شرکت سازنده خودروهای برقی در هفته گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت و ارزش شرکت را به ۶۶۴ میلیارد دلار رساند، اما همچنان سهام این شرکت در مقایسه با سال گذشته ۹۶ درصد افزایش داشته است.

در طول سه ماهه مورد نظر گزارش، این شرکت ۱۹.۶۳ میلیارد دلار درآمد خودرو و ۱.۵۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از تجارت تولید و ذخیره انرژی را گزارش داد. در بخش درآمد خودرو، اعتبارات نظارتی در سه ماهه سوم به ۵۵۴ میلیون دلار رسید که از ۲۸۲ میلیون دلار در سه ماهه قبل و ۲۸۶ میلیون دلار در سه ماهه سوم سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

نمودار تسلا 1

البته درآمد خالص این سه ماهه ۱.۸۵ میلیارد دلار یا ۵۳ سنت به ازای هر سهم بود که نسبت به ۳.۲۹ میلیارد دلار یا ۹۵ سنت به ازای هر سهم در سال گذشته کاهش داشته است. کل سود ناخالص سالانه ۲۲ درصد کاهش یافته است. مجموع حاشیه عملیاتی به ۷.۶ درصد رسید که نسبت به رقم ۱۷.۲ درصدی سه ماهه سال گذشته کاهش قابل توجهی داشت.

نمودار تسلا 2

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در جریان تماس با سازنده خودروهای برقی برای توسعه کارخانه ای عظیم در مکزیک در روز چهارشنبه هفته پیش(۱۹ اکتبر)، افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را نگران کننده خواند. ماسک گفت که اگر نرخ بهره بالا بماند یا بخواهد بالاتر بروند خرید ماشین برای مردم بسیار سخت خواهد بود.

ماسک چالش دیگری که با افزایش نرخ بهره گریبان گیر مردم خواهد شد را سخت تر شدن دسترسی مصرف‌کنندگان به اعتبار بانک ها دانست. او معتقد است که بانک‌ها و اتحادیه‌های مالی اعتباری با افزایش نرخ بهره، استانداردهای وام دهی را سخت‌تر می‌کنند. جدا از صنعت خدمات مالی، ماسک اضافه کرد که نگران تأثیر بالقوه نرخ های بهره بالا بر بازار املاک تجاری و همچنین قدرت مصرف کنندگان آمریکایی برای بازپرداخت بدهی کارت اعتباری شان است که برای اولین بار در تاریخ از مرز 1 تریلیون دلار در ماه آگوست گذشته است. ماسک در ادامه به نرخ بهره 20درصدی کارت های اعتباری اشاره کرد که مردم را در موقعیت بدی قرار خواهد داد.

البته برخی تحلیل گران از عملکرد ماسک در این تماس انتقاد کرده اند. کوین پافرات، تحلیلگر مالی در مصاحبه با Yahoo Finance اظهارات ماسک را "وحشتناک" توصیف کرد. همچنین دن ایوز، تحلیلگر اوراق بهادار Wedbush، آن را به عنوان یک "فاجعه کوچک" توصیف کرد که در آن یک "ماسک محتاط" نشان داده شده است تا انتظارات از Cybertruck کاهش یابد. Cybertruck محصول خودرو برقی تسلا می باشد که در حال "تولید آزمایشی" در کارخانه تگزاس می باشد که قادر به تولید ۱۲۵۰۰۰ دستگاه در سال است.

با افزایش تورم در سال ۲۰۲۲، فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ های بهره کرد تا با این روش بتواند از افزایش قیمت محصولات برای مصرف کننده جلوگیری کند. فدرال رزرو در نشست سپتامبر ۲۰۲۳، محدوده هدف نرخ وجوه فدرال را در بالاترین حد ۲۲ سال گذشته بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد نگه داشت. تسلا نیز در سال جاری چندین بار قیمت ها را کاهش داد تا به رقابتی نگه داشتن هزینه خودروهای خود برای مصرف کنندگان کمک کرده باشد.

نمودار تسلا 3

https://www.asianews.ir/u/dbg
اخبار مرتبط
ایلان ماسک جزییات تازه‌ای از ربوتاکسی (robotaxi) تسلا برملا کرد و گفت که فرمان یا پدال نخواهد داشت و سواری‌اش مثل اتوبوس ارزان است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید