صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۶
کد خبر: 17197
گزارشگر: 464
۳۳۹
۰
۰
۱
پنجمین سمینار متانول ایران با مشارکت پتروشمی زاگرس؛

دریچه‌ای به‌سوی تولید سوخت پاک

دریچه‌ای به‌سوی تولید سوخت پاک
پنجمین سمینار متانول ایران روز یکشنبه ۳۰ مهرماه در محل سالن مرکز همایش‌های صداو سیما با حضور مدیران ارشد و اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها و متخصصان صنعت متانول و صنایع بالادستی و پایین‌دستی برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛ سیدامیر وکیلیان، علی شعبان ـ این سمینار فرصتی برای ایجاد اتحاد، هم‌افزایی و همگرایی، همکاری و مشارکت هرچه بیشتر شرکت‌های تولیدکننده با ۳ محور فناوری‌های تولیدی و فنی، نوآوری‌ و آینده‌پژوهی و بازرگانی و فروش بود.

در ابتدای این سمینار دکتر متین دیداری، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی زاگرس، بیان داشت: «همگرایی و انسجام شرکت‌های متانولی می‌تواند فروش صادراتی را رونق داده و همچنین عامل بازدارنده‌ای در مقابل تصمیمات اتخاذشده در حوزه صنعت متانول باشد.» همچنین در بخش دیگری از صحبت‌ها مدیرعامل زاگرس عنوان نمود: «۲۰% ارزش صادرات پتروشیمی ایران مرتبط با متانول‌سازان است که بالغ بر ۳.۲ میلیارد دلار ارزش متانول صادرشده ایران می‌باشد که در این حوزه با ایجاد شرایط ثبات اقتصادی قابلیت افزایش صادرات را خواهد داشت و می‌تواند باعث جهش صادرات متانول و افزایش درآمد ارزی ایران شود. همچنین در آینده نزدیک با اضافه شدن واحدهای متانول‌ساز جدید ظریف تولید متانول ایران به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد که باعث حضور ایران به عنوان بازیگر اصلی تولیدکننده این کالای استراتژیک در سطح بین‌المللی خواهد شد.»

وی ادامه داد: «مشکل اصلی صنعت متانول ایران افزایش نرخ خوراک و فرمول‌گذاری اشتباه برای شرکت‌های متانولی است که تولید واقعی شرکت‌ها را به مخاطره انداخته که با تجدیدنظر هیات وزیران در فرمول هنوز نرخ جدید و فرمول مصوب بازنگری‌شده ابلاغ نگشته است. این مسئله هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های متانولی را با ابهام جدی مواجه نموده است. مسئله دیگر قطعی گاز در فصل زمستان است که در سال‌های گذشته بعضا تا ۵۰ روز شاهد توقف فعالیت متانول‌سازان بوده‌ایم. این چالش‌ها تنها بخشی از مشکلات است. علی‌رغم گذشت ۱۷ ماه از آخرین تصمیم‌گیری برای سرویس‌های جانبی هنوز نرخ جدید به شرکت‌های پتروشیمی اعلام نشده که ابهام در بهای تمام‌شده تولید را دو چندان می‌کند. دولت با توجه به نقش صادراتی متانول باید حمایت‌های ویژ‌ای از صنعت داشته باشد.»

دکتر دیداری بیان کرد: «با توجه به مجوزهای صادرشده برای طرح‌های پلی پروپیلن در کشور و همچنین کمبود خوراک پروپیلن در‌ حال حاضر باعث شده مجتمع‌های تولیدی پلی‌پروپیلن با ظرفیت حدود ۷۰ درصدی تولید نمایند. بی‌شک حرکت به سمت زنجیره تکمیل محصول متانول و راه‌اندازی طرح‌های MTP و MTO تنها راه توسعه محصولات پتروشیمی و تامین خوراک طرح‌های آتی پلی‌پروپیلن خواهد بود و امیدواریم که با کمک دولت محترم و هم‌افزایی موجبات تکمیل زنجیره محصول متانول را رقم بزنیم.»

شرکت پتروشیمی زاگرس اصلی‌ترین تولیدکننده متانول کشور است که نقشی سازنده در کارگروه متانول دارد و به‌عنوان یک شرکت بورسی همواره بیشترین سود تقسیمی را برای سهامداران به ارمغان آورده و به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین نمادهای بازار سرمایه ایران به‌شمار می‌آید. این عدم توجه به صنعت متانول می‌تواند تبعاتی ناخوشایند برای بازار سرمایه به دنبال داشته باشد.

از دیگر سخنرانان این سمینار تخصصی آقایان دکتر مهدوی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و دکتر روح‌الله عبدخانی سربازرس نظارت و بازرسی امور پتروشیمی سازمان بازرسی کل کشور بودند که طی سخنانی به بیان وضعیت صنعت متانول در ایران و جهان پرداختند.

دبیر پنجمین همایش متانول ایران مهندس محمدرضا میرمرادی در گفت‌وگوی اختصاصی با آسیا عنوان نمود: «این همایش با توجه به رویکردی جدی‌تر با حضور کلیه مدیران ارشد شرکت‌های متانولی و همچنین اصحاب رسانه و مقامات کشوری برگزار شد که ۶۴ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از سطح کیفی بالایی برخوردار بودند. از مجموع مقالات دریافت‌شده، از ‌پنج مقاله برتر در پایان مراسم تجلیل به عمل آمد.

مهم‌ترین عناوین مقالات جایگزینی متانول به‌جای سوخت بنزینی و مکمل متانول به عنوان افزوده به سوخت بنزینی به عنوان سوخت پاک بود.

نکته مهم مطرح‌شده در سمینار زنجیره تکمیل ارزش متانول بود که مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت. طبعا از دیگر موضوعات مطرح‌شده، حرکت به سمت تکمیل زنجیره و مرتفع کردن مشکلات شرکت‌های پلی‌پروپیلن است. امیدواریم با تصمیمات صنعت متانول در تحقق شعار سال؛ «مهار تورم و رشد تولید» توفیقات قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.»

در حاشیه این همایش دکتر متین دیداری، مدیر کارگروه متانول ایران اظهار داشت: «متانول به‌عنوان یک اکتان‌افزا می‌تواند در فرآیند تولید بنزین مورد استفاده قرار بگیرد که در این خصوص اقدامات مطالعاتی و اجرایی در حال انجام می‌باشد. این مسئله منجر به تولید سوخت پاک و سبز شده و موجبات کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد. تحقق هدف اصلی صنعت متانول ایران تولید بیشتر، ارزآوری و اشتغالزایی پایدار است.»

https://www.asianews.ir/u/dbp
اخبار مرتبط
در گزارش از پنجمین سمینار متانول ایران گفتگو داشتیم با مهندس محمدرضا میرمرادی، دبیر این سمینار و دکتر متین دیداری ، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید