صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۰
کد خبر: 17225
گزارشگر: 464
۴۹۱
۰
۰
۱
با حضور پروفسور حسن امین؛

گشایش موزه نثر فارسی در روز ملی ابوالفضل بیهقی

گشایش موزه نثر فارسی در روز ملی ابوالفضل بیهقی
روز اول آبان، روز ملی ابوالفضل بیهقی (زاده بیهق در ایران و شاغل و درگذشته و مدفون در غزنه در افغانستان) نام‌گذاری شده است به همین مناسبت از روز اول تا سوم آبان ۱۴۰۲ سیزدهمین همایش بین‌المللی بیهقی، در زادگاه او شهر سبزوار برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛ همزمان موزه نثر فارسی نیز در دانشگاه حکیم سبزواری به دست پروفسور حسن امین فیلسوف و حقوقدان بین‌المللی و دبیرکل علمی پژوهشی بنیاد جهانی سخن گستران سبز منش در شهر سبزوار افتتاح شد. طرح و تأسیس این موزه نتیجه تلاش‌های چندین ساله دکتر علی صادقی‌منش (ایده‌پرداز این موزه تخصصی دانشگاهی)، دکتر محمودرضا سلیمانی، دکتر مهیار علوی‌مقدم اعضای هیئت علمی این دانشگاه و همراهی و همکاری مدیران دانشگاه بود.

استادان و پژوهشگران بسیاری از ایران و دیگر کشورها در این همایش بین‌المللی با عنوان بیهقی و پیوند نثر فارسی با هویت ملی شرکت داشتند. سخنران اول مراسم دکتر محمدجعفر یاحقی، بیهقی‌پژوه، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود که کارگاه علمی پژوهشی پیوند نثر فارسی و هویت ملی را برگزار کرد.

دومین کارگاه پژوهشی هم با عنوان مطالعات حقوقی نثر فارسی و پیوند آن با هویت ملی با سخنرانی ۷۵ دقیقه‌ای پروفسور امین استاد افتخاری دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد و با پرسش و پاسخ از سوی اعضای هیئت علمی پایان یافت. کارگاه سوم به وسیله دکتر محمود جعفری دهقی، استاد دانشگاه تهران درباره ادبیات ایران باستان و کارگاه چهارم به وسیله دکتر قطب‌الدین صادقی، استاد هنر درباره ظرفیت‌های نمایشی تاریخ بیهقی برای استفاده در هنرهای نمایشی بود. ‌پایان بخش مراسم این همایش سه روزه، اجرای نمایشنامه‌خوانی آرش کمانگیر اثر بهرام بیضایی به وسیله هنرمندان تئاتر در شامگاه سوم آبان در تالار بیهقی بود.

موزه نثر فارسی اولین موزه در این نوع در سطح جهان است و آثار منثور فارسی را به ترتیب از آغاز تا حال حاضر رصد کرده و با زیرنویس‌های مناسب معرفی کرده است. از جمله آخرین نثرنویسان فارسی دو قرن اخیر، در این موزه، این چهره‌ها شناسایی شده‌اند: حکیم سبزواری، امین الشریعه سبزواری، دکتر قاسم غنی، محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، سیدعلینقی امین، محمدتقی شریعتی، دکتر علی شریعتی، محمود دولت‌آبادی و سیدحسن امین.

https://www.asianews.ir/u/dcj
اخبار مرتبط
در آغاز برنامه در بخش جدیدی که برای معرفی کتاب در نظر گرفته شده، پروفسور حسن امین به معرفی «تاریخ حقوق ایران» که تالیف خود ایشان است،‌ می‌پردازند. در بخش دوم با جهانگیر کوثری به آغاز بازی‌های آسیایی یا المپیک آسیایی هانگژو که مهمترین رویداد ورزشی قاره‌ی آسیا به شمار می‌رود خواهیم پرداخت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید