صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۹
کد خبر: 17335
گزارشگر: 213
۳۷۰
۰
۰
۱
خبر مهم وزیر اقتصاد

پرداخت وام های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی تسهیل شد+جزئیات درباره تخطی بانک ها

پرداخت وام های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی تسهیل شد+جزئیات درباره تخطی بانک ها
پرداخت ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند، در این راستا وزیر اقتصاد از بانک مرکزی خواست درباره سقف وام خرد تغییراتی اعمال کند.
به گزارش آسیانیوز، همین چند روز قبل بود که وزیر اقتصاد درباره پرداخت وام خرد به مشتریان بانکی لب به انتقاد گشود، حالا فرزین نیز از بانک‌ها خواسته در این باره سختگیری نکنند.

همین هفته قبل بود که احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد نسبت به شرایط پرداخت وام خرد هشدار داده بود، در شرایطی که به نظر می‌رسید باید منتظر صدور دستورالعمل جدید از سوی بانک مرکزی باشیم، حالا امروز محمدرضا فرزین- رئیس کل بانک مرکزی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد به مردم تاکید کرده است.

چند روز قبل، خاندوزی با اشاره به اینکه وام 50 تا 100 میلیون تومانی می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند، از بانک مرکزی خواسته بود که درباره سقف وام خرد تغییراتی اعمال کند.

روند بلندمدت و سختگیری بانک‌ها در پرداخت وام، بسیاری از مشتریان را از این موضوع ناراضی کرده است. تا کنون هم دستورالعمل‌ها و هشدارها پاسخگو نبوده و گرهی از مشکلات باز نکرده‌اند.

صدای مشتریان بانکی درآمد
به نوشته تجارت نیوز، هرچند در روزهای گذشته بانک مرکزی خواستار یک ضامن برای دریافت وام خرد شده بود، اما باز هم مشتریان بانکی نسبت به تخطی‌های بانک‌های ایرانی گلایه‌هایی را مطرح کردند. برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز در این باره نوشتند: «تو رو خدا به بانک‌ها بگین اینقد سخت نگیرند برای ضامن.»، «متاسفانه بانک‌ها برای وام ازدواج دو تا سه ضامن می‌خوان و خیلی‌ها چون نمی‌تونن ضامن جور کنن منصرف میشن.»

مدیران بانکی حرفشان چیست؟
اما جدای از این انتقادات، سال گذشته وقتی دستورالعمل جدید برای تسهیل پرداخت وام خرد از سوی بانک‌ها توسط بانک مرکزی منتشر شد که بانک‌ها را موظف می‌کرد «تسهیلات خرد اعطایی را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قراردادهای متعارف، به مشتری پرداخت کنند و همچنین حداکثر مبلغ تسهیلات ریالی خرد که بانک‌ها می‌توانند به مشتریان خرد بپردازند، معادل ۲۰۰ میلیون تومان قرار داد» مدیران بانکی نیز به مواردی اشاره کردند.

سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در همین باره به تجارت‌نیوز گفته بود که اگر روند افزایش سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه از سوی دولت انجام شود، حجم منابع بانک افزایش یافته و پرداخت تسهیلات هم بیشتر می‌شود.

فرزین: در پرداخت وام خرد سختگیری نشود

حالا رئیس بانک مرکزی ظاهرا به هشدار وزیر اقتصاد پاسخ داده و خواستار تسهیل روند پرداخت وام خرد به مردم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این مساله که کمترین نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) مربوط به تسهیلات خرد است، تاکید کرد که با توجه به این مساله، نیازی نیست که در پرداخت تسهیلات خرد به مردم سختگیری صورت بگیرد.

وی در این باره افزود: یکی از مشکلات‌مان در تسهیلات خرد مشکل مراجعه است مراجعه مستمر و به دلیل سختگیری‌هایی هم که ممکن است صورت گیرد افراد ممکن است چندین بار به شعب بانکی برای دریافت تسهیلات خرد مراجعه کنند. اما در شرایطی که ابزارهای نوین و فناوری می‌تواند باعث کاهش مراجعه مردم شود، باید از آن استفاده کرد.

در ادامه باید منتظر اقدامات شبکه بانکی ماند که آیا روند جدیدی برای پرداخت وام اتخاذ می‌کنند یا از آنجایی که تسهیلات تکلیفی در شرایط فعلی فشار زیادی به آنها تحمیل می‌کند، از دستورات جدید سر باز می‌زنند./
https://www.asianews.ir/u/dfi
اخبار مرتبط
رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی درباره زمان و نحوه ثبت نام دوره پنجم وام بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد.
بانک مسکن از افزایش تا دو برابری سقف وام مسکن خبر داد.
مرحله چهارم وام ۲۰ میلیون تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی فردا ششم آبان‌ماه واریز خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید