صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۸
کد خبر: 17346
گزارشگر: 2
۲۸۰
۰
۰
۲
قیمت گالوانیزه

ورق گالوانیزه به چه نوع ورقی گفته می‌شود؟ بررسی انواع ضخامت آن

ورق گالوانیزه به چه نوع ورقی گفته می‌شود؟ بررسی انواع ضخامت آن
ورق گالوانیزه به ورق‌های فولادی اطلاق می‌شود که به وسیله فرآیند گالوانیزه‌سازی، پوششی از روی (آهن) روی سطح آنها ایجاد شده است. این پوشش از روی باعث مقاومت این محصول در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود.

در این مطلب تصمیم داریم ببینیم که ورق گالوانیزه چیست و در چند نوع تولید می‌شود.

انواع ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه گرم(Hot-Dip Galvanized Steel)

در این فرآیند، ورق پایه یا ورق فولادی به صورت ابتدایی گرم شده و سپس در محلول کشی داغ و گرمایی که شامل روی مذاب است، غوطه‌ور می‌شود. بعد از انجام این فرآیند، ورق، پوشش روی را در سطح خود حفظ می‌کند. ورق گالوانیزه گرم به عنوان یک ورق با پوشش ضخیم‌تر و مقاوم‌تر به خوردگی در نظر گرفته می‌شود.

ورق گالوانیزه تابلو(Electrogalvanized Steel)

در این نوع، ورق پایه به روش الکتروگالوانیزه‌سازی، پوشش روی دریافت می‌کند. در این روش، ورق پایه و یک الکترود به صورت متوالی به یک محلول الکترولیتی اغلب حاوی روی غوطه‌ور می‌شوند. به کمک جریان الکتریکی، پوشش روی بر روی ورق تشکیل می‌شود. ورق گالوانیزه تابلو عمدتاً به عنوان یک ورق با پوشش نازک‌تر در نظر گرفته می‌شود که معمولاً در برنامه‌هایی که نیاز به استفاده از ورق با وزن سبک‌تر دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گالوانیزه قیمت

انواع ضخامت ورق گالوانیزه

  1. ورق گالوانیزه نازک(Thin Galvanized Sheet)


    این نوع ورق‌ها به عنوان ورق‌های نازک شناخته می‌شوند و ضخامت آنها معمولاً کمتر از ۱ میلیمتر است. این ورق‌ها به طور گسترده در صنایعی مانند صنعت خودروسازی برای تولید قطعاتی با وزن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرآیند تولید این نوع ورق فولادی از سال ۱۸۳۷ به شکل همزمان در کشورهای فرانسه و انگلستان رونق یافت که معمولا از روش گرمایش(غوطه‌وری در محلول داغ) با حرف zn برای پوشش ورق فولادی استفاده می‌شد.
  2. ورق گالوانیزه متوسط(Medium Galvanized Sheet)


    ورق‌های متوسط، یک ضخامت بین ۱ تا ۳ میلیمتر دارند و معمولاً برای کاربردهای ساختمانی، ساخت قطعات صنعتی(خودروسازی، قطعات، ماشین‌آلات و قطعات الکتریکی) و تولید مخازن و سازه‌های فلزی استفاده می‌شوند. پر فروش ترین محصول این دسته، ورق گالوانیزه یک میلیمتر است. ورق‌های گالوانیزه با ضخامت متوسط به عنوان ماده‌ای با ترکیبی از مقاومت در برابر خوردگی و استحکام مکانیکی مناسب برای بسیاری از کاربردهای صنعتی و ساختمانی مفید هستند. نکته قابل توجه اینکه این نوع ورق به دلیل اندازه و میزان مقاومت آن از طرف سازندگان و مهندسان بسیار مورد توجه قرار دارد، به نحوی که بخشی از بازارهای بین‌المللی را این محصول به خود اختصاص داده است.
  3. ورق گالوانیزه ضخیم(Thick Galvanized Sheet)


    ورق‌های ضخیم گالوانیزه دارای ضخامت بیشتر از ۳ میلیمتر هستند. این ورق‌ها برای ساخت سازه‌های بزرگتر مانند پل‌ها، برج‌ها، مخازن و سازه‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاربرد آنها شامل موارد زیر می‌شوند:
  • ساخت قطعات سنگین صنعتی: ورق‌های گالوانیزه ضخیم برای ساخت قطعات سنگین صنعتی مانند قطعات ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات معدنی و قطعاتی که در شرایط سخت کاری استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ساخت سازه‌های بزرگ: این نوع ورق‌ها برای ساخت سازه‌های بزرگ مانند پل‌ها، بنادر، برج‌ها، تونل‌ها، و سازه‌های دریایی استفاده می‌شوند.
  • تجهیزات نفت و گاز: ورق گالوانیزه ضخیم در صنعت نفت و گاز برای ساخت تجهیزات و تاسیسات مانند تانکرهای نفتی، تجهیزات حفاری و لوله‌های انتقال نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ساخت تجهیزات کشاورزی: این نوع ورق‌ها برای ساخت تجهیزات کشاورزی مانند تراکتورها، ماشین‌آلات کشاورزی و ادوات کشاورزی استفاده می‌شوند.
منبع: سایت قیمت لحظه ای آهن آلات
https://www.asianews.ir/u/dft
اخبار مرتبط
بسیاری از افراد ورق آلوزینک را با گالوانیزه اشتباه می‌ گیرند و این سوال را می‌ پرسند که آیا این دو ورق یکی هستند؟ در پاسخ باید گفت خیر!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید