صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۷
کد خبر: 17366
گزارشگر: 464
۳۰۴
۰
۰
۱
گفت‌وگو با هدایت‌الله جندقی میبدی، مدیرعامل کاشی نازسرام میبد؛

چشم‌انداز صنعت کاشی و سرامیک ایران

چشم‌انداز صنعت کاشی و سرامیک ایران
این روزها شهر آفتاب، میزبان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی است.

به گزارش آسیانیوز؛ همایون فدایی ـ  این نمایشگاه که توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور و با حضور صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حوزه کاشی و سرامیک از ایران و نمایندگان تجاری کشورهای جهان برگزار می‌شود، توانمندی تولیدی، ظرفیت‌های صادراتی و پیشرفت‌های روز این صنعت را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه بین‌المللی کاشی

 

 

در حاشیه این رویداد، با هدایت‌الله جندقی میبدی، مدیرعامل کاشی نازسرام میبد که یکی از تولیدکنندگان شناخته‌شده این حوزه است، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

 

* به‌عنوان نخستین سوال، برگزاری این دوره نمایشگاه را چگونه دیدید؟

خوشبختانه بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بسیار خوب برگزار شده است. تولیدکنندگان با نوآوری و ارائه محصولات باکیفیت در این دوره حاضر شده‌اند و استقبال خیلی خوبی هم از سوی بازدیدکنندگان به  صورت گرفته است. می‌توان گفت از صنف کاشی و سرامیک، اغلب تولیدکنندگان و شرکت‌های معتبر و بزرگ حضور داشتند و اشخاص و شرکت‌های نامرتبط واقعا در این دوره کم بود.

از سوی دیگر، برگزاری این دوره در شهر آفتاب هم بسیار بهتر بود. فضای بزرگی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت و همچنین به خاطر راه‌های ورودی به این نمایشگاه با ترافیک و مشکل رفت‌وآمد بازدیدکنندگان روبه‌رو نبودیم. فضای پارکینگ بهتر، سالن‌های آماده‌تر و زیرساخت‌های بهتر همگی شرایط بهتری را در این دوره ایجاد کرده است.

* به‌عنوان یک تولیدکننده، چند سال است که به این کار مشغول هستید؟

در حال حاضر من ۱۷ الی ۱۸ سال است که به این حرفه مشغول هستم و عهده‌دار مسئولیت‌های مدیریتی هستم.

* آیا شرکت نازسرام میبد در بخش صادرات هم شرکت دارد؟

بله ما در بخش صادرات هم بسیار فعال هستیم و به کشورهای گوناگونی صادرات داریم. کشورهایی مثل آلمان، روسیه، عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و... برخی از مقاصد صادراتی ما هستند. تقریبا به ۱۷،۱۸ کشور صادرات داریم. دفاتر صادراتی ما بسیار فعال هستند و در این زمینه گام‌های بسیار موثری برداشته شده است که امیدواریم با حمایت از این صنعت، بتوانیم تولیدات خود را به کشورهای بیشتری صادر کنیم.

* در حال حاضر شرایط این صنعت چگونه است؟

می‌توانم بگویم شرایط در حال حاضر سخت است و هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد. نبود سرمایه در گردش، بالا بودن هزینه‌ها، عدم پرداخت وام از سوی بانک‌ها، عدم حمایت دولت از صادرات، مشکل انرژی، نبود نیروی کار، گرانی مواد اولیه‌ای که هیچ نظارتی روی آن نیست، تنها بخشی از مشکلات ما در این صنعت است. واقعا می‌توانم بگویم مواد اولیه روزبه‌روز گرانتر می‌شود و هیچ نظارتی نیست تا جلوی این روند گرفته شود. این مسئله بسیار روی تولیدات ما اثر دارد، به‌طوری که با هزینه‌هایی که روزانه در نوسان است، نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و حتی نمی‌توان برآورد درستی از حاشیه سود کارخانه داشت. این عدم پیش‌بینی مهم‌ترین آسیب را به تولیدکنندگان وارد می‌کند.

* آیا از روند صادرات رضایت دارید؟

حقیقت این است که کاری که ما می‌کنیم، نامش صادرات نیست، بلکه پیله‌وری است. برای صادرات بایستی دولت پشتیبان آن باشد و بازگشت سرمایه را ضمانت کند. درواقع ما در حال حاضر تولیدات را به دلال می‌دهیم و با واسطه او به‌فروش می‌رسانیم.

* اگر زمان به هجده سال پیش برگردد، آیا باز هم تولید را درپیش می‌گیرید؟

خیر. اصلا برایمان صرف نمی‌کند. هجده سال پیش شاید صرف می‌کرد ولی الان خیر. دولت امروز، مجوز را به بیش از ظرفیت داخلی می‌دهد. یعنی حدود سه برابر ظرفیت داخلی سرامیک تولید می‌شود. دولت باید حداقل زمینه صادرات را فراهم کند و بعد این مجوزها صادر شود.

* شما چشم‌انداز صنعت کاشی و سرامیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صادقانه بگویم، بسیار بحرانی است.

* آیا رکود در بازار مسکن هم در این زمینه تأثیر دارد؟

قطعا. اگر این رکود نباشد، اوضاع متفاوت خواهد بود. اگر رکود نباشد، سی درصد تولید داخل کشور جوابگو خواهد بود.

* شما اگر به‌جای مجریان این نمایشگاه باشید، چه تغییراتی در برگزاری آن لحاظ می‌کنید؟

با توجه به فضای مجازی که امروزه در زمینه تبلیغات بسیار موثر است، شاید بتوان گفت که برگزاری نمایشگاه بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و برای بخش تولید هم چندان صرف نمی‌کند. چرا که ما در حال حاضر بیشتر محصولاتمان را از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسانیم. در کل می‌توانم بگویم از کلیت برگزاری نمایشگاه راضی هستیم. امیدوارم مسئولین در زمینه واردات مواد اولیه و تولید ارز از ما حمایت کنند و بر روی قیمت مواد اولیه نظارت کافی داشته باشند. در پایان مایلم از کلیه عزیزانی که در برگزاری نمایشگاه سهیم بوده‌اند، تشکر کنم و همچنین از همکاران محترمی که در بخش تولید مشارکت داشتند.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/dge
اخبار مرتبط
یزد - همزمان با آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه تخصصی صنعت کاشی و سرامیک زمینه آزادی تعدادی از زندانیان جرائم غیر عمد یزدی فراهم گردید
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید