صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۹
کد خبر: 17375
گزارشگر: 2
۷۹۳
۰
۰
۴
کاربردهای هوش مصنوعی ؛

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت: رویکردها و نتایج

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت: رویکردها و نتایج
این روزها هوش مصنوعی (AI) در حال تغییر شکل جهان است و صنایع مختلف پا به پای آن پیش می‌روند. از مراقبت های بهداشتی و مالی گرفته تا آموزش و پایداری، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که صنایع بی‌شماری را متحول کند و زندگی ما را به روش‌های متعددی تغییر دهد. کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بسیار زیاد و متنوع است و هر بخش راه‌های منحصر به فردی برای پیاده‌سازی این فناوری برای بهبود فرآیندها، افزایش کارایی و خدمات بهتر به مشتریان پیدا می‌کند.

هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد کارهایی را انجام دهند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، از جمله یادگیری، حل مسئله و تصمیم‌گیری. این فناوری توسط حجم وسیعی از داده ها و الگوریتم‌هایی تغذیه می‌شود که می‌توانند آن داده‌ها را برای پیش بینی و تصمیم‌گیری تجزیه و تحلیل و تفسیر کنند. با ما در این مطلب همراه باشید تا به جزئیات بیشتر در مورد کاربرد هوش مصنوعی در صنایع مختلف بپردازیم.

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از شروع بحث در مورد کاربرد هوش مصنوعی در صنعت، بیایید به سوالی کلی‌تر در مورد AI بپردازیم و ببینیم که هوش مصنوعی چیست
جان مک کارتی، دانشمند کامپیوتر و علوم شناختی، که در سال ۱۹۵۶ اصطلاح هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) را ابداع کرد، آن را به عنوان "علم و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند" تعریف می‌کند. به گفته مجله Science Daily، هوش مصنوعی «مطالعه و طراحی عوامل هوشمند است که در آن یک عامل هوشمند سیستمی است که محیط خود را درک می‌کند و اقداماتی را انجام می‌دهد که شانس موفقیت آن را به حداکثر می‌رساند».
به عبارت ساده، به توانایی یک رایانه یا یک ربات کنترل شده توسط رایانه برای انجام وظایفی که معمولاً با موجودات هوشمند، به طور کلی انسان ها مرتبط است، اشاره دارد. در نتیجه، قابلیت‌های قدرتمندی مانند توانایی استدلال، کشف معنا یا یادگیری از تجربه را نشان می‌دهد.

کاربردهای مهم هوش مصنوعی در صنعت

هوش مصنوعی بر صنایع مختلف تأثیر می‌گذارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هوش مصنوعی در صنعت پزشکی

بر اساس تحقیقات شرکت پژوهشی گراند ویو (Grand View)، اندازه بازار جهانی هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی در سال ۲۰۲۲ معادل ۱۵/۴ میلیارد دلار برآورد شد و پیش‌بینی می‌شود که بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ با نرخ رشد مرکب سالانه ۳۷/۵ درصدی افزایش یابد. سیستم‌ها، داده‌های تصویربرداری پزشکی را برای شناسایی الگوها و ناهنجاری‌های نشان‌دهنده سرطان تجزیه و تحلیل می‌کنند که این امر منجر به تشخیص و درمان زودتر می‌شود. علاوه بر این، هوش مصنوعی مدیریت سوابق پزشکی را ساده‌تر می‌کند، ردیابی کارآمدتر و دقیق‌تر داده‌های بیمار را امکان‌پذیر می‌کند. هوش مصنوعی همچنین در جراحی به کمک ربات نقش ایفا می‌کند و انقلابی در روش‌های جراحی با افزایش دقت و کاهش زمان بهبودی ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی در صنعت تجارت الکترونیک

هوش مصنوعی چیست

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت تجارت الکترونیک را می توان شامل تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری، پیش بینی رفتار مصرف‌کننده، تولید پیشنهاد محصول بر اساس هر شخص، بهبود تجربه مشتری و افزایش فروش دانشت. شرکت‌هایی مانند آمازون، Shopify و Etsy در حال حاضر چنین ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند. هوش مصنوعی همچنین از پردازش زبان طبیعی برای تولید توضیحات محصول استفاده می‌کند. این کار معمولاً زمان‌بر است، اما هوش مصنوعی آن را بسیار سریعتر انجام می‌دهد.
علاوه بر این، برای بهینه‌سازی استراتژی‌های قیمت‌گذاری با تجزیه و تحلیل رفتار مشتری، روند بازار و داده‌های رقبا استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند مدیریت و پردازش داده‌ها را ساده کند و امکان مدیریت کارآمدتر موجودی، پردازش سفارش و تحویل را فراهم کند.

هوش مصنوعی در صنعت رباتیک

هوش مصنوعی فارسی

فناوری هوش مصنوعی، ربات‌ها را قادر می‌سازد تا کارهایی را انجام دهند که قبلاً برای انسان غیرممکن یا بسیار خطرناک بوده‌اند. ربات های مجهز به هوش مصنوعی قادر به ناوبری مستقل هستند و به آنها اجازه می‌دهند تا به سرعت در محیط‌های پیچیده حرکت کنند، از موانع اجتناب کنند و برخوردهای احتمالی را تشخیص دهند. شرکت هایی مانند Boston Dynamics در حال انجام کارهای پیشگامانه در این زمینه هستند. برای مثال ربات سگ آنها کاربرد بسیاری دارد.
هوش مصنوعی همچنین می‌تواند قابلیت‌های تشخیص و درک اشیاء را بهبود بخشد و دستکاری دقیق اشیا را برای ربات‌ها آسان‌تر کند. ربات های مشارکتی یا "کوبات‌ها" هر روز محبوب‌تر می‌شوند و در کنار اپراتورهای انسانی در کارخانه‌ها برای افزایش بهره‌وری و کارایی کار می‌کنند.

هوش مصنوعی در صنعت مالی

صنعت مالی به سرعت فناوری هوش مصنوعی را برای ساده‌سازی فرآیندها، بهبود تصمیم‌گیری و ارتقای خدمات مشتری به کار گرفته است. کاربردهای هوش مصنوعی برای شناسایی احتمالات کلاهبرداری با تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌های تراکنش و شناسایی الگوهای رفتار متقلبانه استفاده می‌شود. این تکنولوژی به موسسات مالی کمک می کند تا از تقلب و جعل هویت لحظه‌ای جلوگیری کنند و آن را به حداقل برسانند.
هوش مصنوعی مدیریت سرمایه‌گذاری را نیز متحول کرده است؛ این فناوری روندهای بازار را تجزیه و تحلیل می‌کند، الگوها را شناسایی می‌کند و نتایج بالقوه را پیش‌بینی می‌کند و موسسات مالی را قادر می‌سازد تا تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه و بهینه‌سازی پرتفوی خود را داشته باشند.

هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی نیز تاثیرگذار است. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای ایجاد مواد تازه، بسیار سریعتر و ارزان تر از منابع انسانی استفاده می شود. خرید برنامه‌ای رسانه با استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی هدف‌گذاری و قرار دادن تبلیغات استفاده می‌شود. این کار با شناسایی موثرترین کانال ها و پیام رسانی برای مخاطبان خاص انجام می شود. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها و ترجیحات مشتری را تجزیه و تحلیل کند و به بازاریابان اجازه می‌دهد تا کمپین‌های هدفمندی ایجاد کنند که باعث ایجاد تعامل و رشد درآمد می‌شود.

هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

هوش مصنوعی امنیت را افزایش می‌دهد، هزینه های عملیاتی را کاهش می‌دهد و خدمات مشتریان را در بخش بانکی بهبود می‌بخشد. چت بات‌ها یکی از پرکاربردترین کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری هستند. با انجام مؤثر وظایفی مانند استعلام موجودی، دسترسی به صورت‌حساب‌های کوچک و نقل و انتقالات وجوه، صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها به همراه دارند. علاوه بر چت بات‌ها، مشاوران هوش مصنوعی هستند که سلامت مالی و تاریخچه مشتری را برای ارائه توصیه‌های سرمایه‌گذاری تجزیه و تحلیل می‌کنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی در کمک به وام‌دهندگان برای تعیین اعتبار مشتریان با بررسی طیف گسترده‌ای از منابع داده سنتی و غیر سنتی بسیار مفید است.

کاربرد هوش مصنوعی در ایران

کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره ایران نیز وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها احراز هویت برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به منظور شناخت مشتری (KYC) است. سامانه احراز هویت ثنا و احراز هویت اداره کار دو سامانه‌ای هستند که از هوش مصنوعی برای احراز هویت دقیق و فوری کاربران استفاده می‌کنند.
پلتفرم احراز هویت یوآیدی اولین پلتفرم احراز هویت در ایران است که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، خدمات احراز هویت را در کوتاه‌ترین زمان (کمتر از ۳ دقیقه) ارائه می‌دهد.
کاربرد هوش مصنوعی در آینده می‌تواند صنایع بسیاری زیادی را متحول کند و تقریباً در تمام جنبه‌های دنیای مدرن تغییرات عظیمی ایجاد کند. اگر قصد دارید که از خدمات احراز هویت مشتری بهره‌مند شوید، همین حالا به وبسایت یوآیدی به آدرس u-id.net مراجعه نمایید.

https://www.asianews.ir/u/dgn
اخبار مرتبط
سرمایه گذاری و معامله در بازارهای مالی با ربات ها و هوش مصنوعی می‌تواند دریچه‌ی جدیدی از کسب درآمد را برای تریدرها فراهم آورد. با آموزش نحوه استفاده از ربات معامله‌گر و اکسپرت در متاتریدر و تریدینگ ویو معامله‌گران می‌توانند شاهد رشد چشمگیر در استراتژی و درآمد خود باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید