صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
کد خبر: 17386
گزارشگر: 464
۵۷۱
۰
۰
۵
یادداشت/ شادی کابیانی

با جهانی شدن «کندوان» چه کنیم؟

با جهانی شدن «کندوان» چه کنیم؟
دو سالی می‌شود که سازمان جهانی جهانگردی، در سیاست‌های جدید خود به منظور توسعه گردشگری و حفاظت از روستا‌ها، موضوع دهکده‌های جهانی گردشگری را مطرح کرده است؛ این سازمان بر اساس ۹ شاخص اصلی و یک ویژگی خاص اقدام به انتخاب دهکده‌های جهانی گردشگری می‌کند.

آسیانیوز-  امسال روستای کندوان در میان هشت روستای دیگر از ایران و هزار و ۲۶۵ پرونده از سراسر جهان، توانست عنوان و نام دهکده جهانی را به خود اختصاص دهد.

شادی کابیانی

ایران و بسیاری از کشور‌های دیگر تاکنون روستاهای تاریخی زیادی را در لیست آثار جهانی یونسکو وارد کرده‌اند. اما وقتی UNWTO نام یک روستا را به‌عنوان روستای جهانی گردشگری انتخاب می‌کند، حاکی از اهمیت گردشگری و نقش آن در اقتصاد است.

کندوان به‌عنوان نخستین دهکده گردشگری ایران از سازمان جهانی جهانگردی لوحی دریافت کرد، که از این منظر شبیه آثار تاریخی است و محوریت گردشگری دارد، اما تفاوت در این است که سازمان جهانگردی می‌خواهد، گردشگری را عامل پیشران برای توسعه روستاها در نظر بگیرد و به ‌همین دلیل برچسب جهانی به آن‌ها می‌زند تا توجه گردشگران جلب ‌شود.

ایران ظرفیت‌های زیادی دارد که ثبت جهانی شده‌اند اعم از آثار معنوی، ملموس، غیرملموس و آثار طبیعی همانند کویر لوت، شهر تاریخی یزد یا انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت کشورهای اسلامی یا همدان، اصفهان و مشهد که هر کدام به نوعی از عناوین جهانی بهره می‌برند؛ ولی ما فقط در حوزه ثبت موفق بوده‌ایم و از این عناوین در سطح بین‌المللی استفاده‌ای نکرده‌ایم تا از میان گردشگران علاقمند سهمی برای خود قائل شویم.

ثبت کندوان برای ایران بسیار ارزشمند است؛ اما تعدد ثبت آثار به عناوین مختلف جهانی، آیا می‌تواند برای ما کافی باشد؟ و آیا نباید برنامه‌ای مدون برای حفظ و برجسته کردن کندوان در سطح بین‌اللملی داشت؟ تعدد ثبت آثار جهانی بدون برنامه‌ریزی و پی‌گیری آیا یک نوع فرصت سوزی نیست؟

با توجه به تجربه‌ها از ثبت جهانی آثار و ناموفق بودن در جذب گردشگر به این مناطق؛ ‌‌بر ای استفاده از این پتانسیل که نیاکان‌مان به یادگار گذاشته اند، باید از هم اکنون برای «کندوان دوست‌داشتنی» در عرصه جهانی تبلیغات، معرفی صحیح و تولید محتوای کامل و همچنین برگزاری مراسم‌های آیینی، جشنواره‌های متعدد انجام داد.

ثبت جهانی کندوان به راحتی به‌دست نیامده است و همراه آن پی‌گیری، تلاش و هزینه‌های زیادی از سوی معاونت گردشگری انجام شده است؛ پس نباید به راحتی از کنار این امتیاز و شایستگی گذشت.

باید همانند دیگر کشورها از داشته‌هایمان استفاده کنیم. باید «کندوان زیبا» را در تمامی نمایشگاه‌های جهانی به نمایش بگذاریم و در تمامی رویداد‌های جهانی حضوی‌ فعال داشته باشیم و از تمامی فرصت‌هایی که می‌تواند برای جذب توریست بیشتر به آن منطقه ودر نهایت ایران به ارمغان بیاورد، استفاده کنیم. با برنامه‎ریزی، سرمایه‌گذاری، برنامه تبلیغاتی و بازاریابی می‌توان به این مهم دست یافت.
اگر کندوان بتواند از این ظرفیت جهانی استفاده کند، می‌تواند منشا خیر برای دیگر جاذبه‌های آن منطقه و دیگر استان‌های همجوار شود.

شادی کابیانی
https://www.asianews.ir/u/dgz
اخبار مرتبط
پنجشنبه گذشته، روستای کندوان آذربایجان شرقی، یکی از معدود روستاهای صخره‌ای جهان، به عنوان نخستین روستای ایران در فهرست بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به ثبت رسید. اتفاقی که با دومین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران در تبریز مصادف شد؛ گزارشی از حمید دهقان، خبرنگار ارشد گردشگری آسیا.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید