صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۰
کد خبر: 17412
گزارشگر: 464
۴۱۵
۰
۰
۱
ادعای مشاور سابق امنیت ملی آمریکا:

ایران در پس تمام اتفاقات خاورمیانه است

ایران در پس تمام اتفاقات خاورمیانه است
سپهبد هربرت ریموند مک مستر، استراتژ و موّرخ نظامی و مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان دونالد ترامپ ادعا کرد ایران در پس تمام اتفاقات خاورمیانه از جمله جنگ جاری میان اسرائیل و حماس است.

به گزارش آسیانیوز؛ به گمان سپهبد مک‌مستر جمهوری اسلامی ایران در پس تمام اتفاقات خاورمیانه از جمله جنگ جاری میان اسرائیل و حماس است. به گمان مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا  ایران برای اشاعه این جنگ در منطقه به زودی حملات پراکندۀ حزب الله را در مرزهای شمالی اسرائیل به عملیات منظم تبدیل خواهد کرد. بعد از آن حوثی های یمن از طریق تنگۀ باب المندب امنیت کشتیرانی در دریای سرخ را به خطر خواهند انداخت و در آخر منافع و مواضع آمریکا در عراق و سوریه هدف حمله قرار خواهند گرفت. به گفتۀ مک‌مستر هدف نهایی ایران نابود کردن اسرائیل پس از بیرون راندن آمریکا از منطقه است و به همین خاطر اقدام نظامی علیه ایران را نباید منتفی دانست.

سپهبد هربرت ریموند مک مستر، استراتژ و موّرخ نظامی و مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان دونالد ترامپ، در گفتگویی اختصاصی با هفته‌نامۀ فرانسوی "اکسپرس" صحنۀ جاری جنگ در خاورمیانه و جهان، نقش روسیه و چین و جمهوری اسلامی ایران در این میان را بررسی کرده و گفته است که ایران "پشت تمام اتفاقات خاورمیانه است."

ژنرال مک مستر در آغاز این گفتگو گفته است که پوتین، شی جین‌پینگ، مصمم هستند که نظم جهانی را به سود رژیم های اقتدارگرا تغییر بدهند و برای این منظور میان روسیه، ایران و چین هماهنگی وجود دارد. ژنرال مک مستر گفته است که رهبران این سه کشور در بیانیۀ مشترکی که در فوریه ۲۰۲۲ منتشر کردند گفتند که "دورۀ غرب به پایان رسیده و اکنون آنها هدایت جهان را در دست دارند." ژنرال مک مستر در ادامه یادآور شده است که درست دو هفته بعد از این بیانیه پوتین به اوکراین حمله کرد.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در جای دیگری از مصاحبه‌اش به اوضاع کنونی خاورمیانه و نقش ایران در بحران‌های این منطقه پرداخته و گفته است : بدترین سناریویی که در انتظار خاورمیانه است گسترش جنگ به یاری نیروهای نیابتی ایران در عراق، سوریه، یمن، لبنان و حتا توسط حماس در اراضی فلسطینی است.

ژنرال مک مستر گفته است که به گمان او ایران برای اشاعه جنگ در منطقه به زودی حملات پراکندۀ حزب الله را در مرزهای شمالی اسرائیل به عملیات منظم تبدیل خواهد کرد. بعد از آن حوثی های یمن از طریق تنگۀ باب المندب امنیت کشتیرانی در دریای سرخ را به خطر خواهند انداخت و در آخر منافع و مواضع آمریکا در عراق و سوریه هدف حمله قرار خواهند گرفت.

به گمان ژنرال مک مستر این‌ها احتمالاً سرآغاز کارزار نظامی  ایران خواهد بود و این روند ادامه خواهد یافت، تا زمانی که به رهبران ایران بفهمانیم که آدرس دقیق فرستنده را می‌دانیم. در توضیح این کنایه، ژنرال آمریکایی و استاد تاریخ نظامی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، گفته است که "پاسخ نظامی به ایران را نباید منتفی دانست، زیرا این کشور از هم اکنون در جنگ علیه ماست و در پس تمام اتفاقات خاورمیانه است." ژنرال مک مستر حملۀ نظامی به ایران را از جمله گزینه‌ها علیه این کشور دانسته و گفته است که وضعیت این کشور شبیه وضعیت کره شمالی در سال ۱٩٩٤ است یعنی زمانی که رژیم دیکتاتوری این کشور سرگرم تولید سلاح اتمی بود و اگر غرب همان موقع اقدام لازم را انجام داده بود، ناچار نبود سی سال بود با مسئلۀ "کیم جونگ-اون" روبرو شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در ادامه راهبرد جمهوری اسلامی ایران را در منطقه نه دفاعی که تهاجمی دانسته و هدف نهایی این کشور را پس از بیرون راندن آمریکا از خاورمیانه نابود کردن اسرائیل دانسته است. این دو هدف به گمان ژنرال مک مستر در صدر اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است و تاکتیک رهبران ایران برای رسیدن به این دو هدف قربانی کردن بیشترین شمار فلسطینی‌ها و اعراب برای نابودن کردن اسرائیل است بی آنکه خود حکومت ایران مستقیماً وارد کارزار شود.

به موازات این تاکتیک، رهبران ایران، به گفتۀ ژنرال آمریکایی، می‌کوشند جهان عرب را در وضعیت ضعف دائمی نگه دارند و برای این منظور با پناه دادن به سازمان‌هایی نظیر داعش و القاعده چرخۀ خشونت در کشورهای عرب ایجاد کنند. ژنرال مک مستر در ادامه افزوده است که کشورهای غربی شاید صرفاً شاهد شروع این کارزار از سوی ایران باشند و متاسفانه کشورهای غربی طوری رفتار می‌کنند که انگار جمهوری اسلامی ایران کانون اصلی مسئله در خاورمیانه نیست و خود رهبران ایران از این مصونیتی که برای آنان ایجاد شده بهره‌برداری می‌کنند.

https://www.asianews.ir/u/dhr
اخبار مرتبط
در سحرگاه روز گذشته، حماس حمله‌ای غافلگیرکننده به نام «طوفان الاقصی» را علیه اسرائیل آغاز کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید