صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۱
کد خبر: 17510
گزارشگر: 464
۵۵۴
۰
۰
۲
ادغام مرکز ملی فرش با اداره کل صنایع خلاق اسباب‌بازی؛

فرش دستباف؛ هنر یا اسباب‌بازی؟

فرش دستباف؛ هنر یا اسباب‌بازی؟
بر کسی ‍پوشیده نیست که فرش دستباف ایران، در قامت یک هنر، جایگاهی یگانه در سراسر جهان دارد با این‌همه به نظر می‌رسد نه تنها هیچ حمایتی از سوی مدیران و مسئولان، از این هنر بی‌بدیل ایرانی صورت نمی‌گیرد، بلکه گویی فخر و اعتباری هم به آن داده نمی‌شود.

به گزارش آسیانیوز؛ ادغام مرکز ملی فرش با اداره کل صنایع خلاق اسباب‌بازی را می‌توان اقدامی با این نگاه دانست. ادغامی که انتقاد نمایندگان اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف را در پی داشته است.

در همین راستا، فعالان صنعت فرش در پنجمین نشست مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران که با میزبانی کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی ایران برگزار شد، نسبت به ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر صنایع ورزشی و خلاق انتقاد کردند. آن‌ها معتقدند که این ادغام در نهایت به تضعیف جایگاه صنعت فرش ایران می‌انجامد که برخلاف منافع ملی است.

در ابتدای این نشست، مرتضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی ایران درباره وضعیت مرکز ملی فرش ایران، گفت: «مرکز ملی فرش ایران با توجه به مصوبه شورای عالی اداری، در سال ۱۳۸۲به‌منظور تمرکز همه فعالیت فرش در وزارت بازرگانی وقت تأسیس شد و با ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن، جز یکی از معاون‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

حاجی‌آقای میری عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران ادامه داد: «در سال ۱۴۰۰ انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفت که آن زمان هم فعالان صنعت فرش عنوان کردند که این انتقال مشکلات این صنعت را نه‌تنها حل نمی‌کند بلکه بیشتر هم می‌کند. حالا بار دیگر با تغییر چارت وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکز ملی فرش از زیرمجموعه وزیر خارج شد و به جایگاه پایین‌تری تنزل پیداکرده است. به دلیل اهمیت صنعت فرش که نقش مهمی در اقتصاد، فرهنگ و تاریخ ایرانی دارد، با تغییر جایگاه مرکز ملی فرش، مخالف هستیم و خواهان تشکیل سازمان ملی فرش هستیم.»

علا نور توکلی، نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران نیز در این نشست، گفت: «زمانی صادرات فرش دستباف به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده بود؛ آن زمان اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران احساس کرد باید بین بخش خصوصی و دولت برای سیاست‌گذاری‌های حوزه فرش همکاری و همراهی اتفاق افتد و برای همین دولتی پیشنهاد تأسیس مرکز ملی فرش را داشتیم و درنهایت این مرکز تأسیس شود تا سیاست‌گذاری درباره تولید و صادرات با همفکری و تأمل رخ دهد. این اتفاق به‌خوبی پیش می‌رفت و تعامل دولت و تشکل‌ها در دوره‌ای خوب بود. در سال ۱۳۹۸ با پیشنهاد اتحادیه ستاد راهبردی فرش و بعد از آن مجمع تشکل‌های فرش دستباف تأسیس شد.»

او ادامه داد: «در سال‌های اخیر دولت به تشکل‌های حوزه فرش توجه چندانی ندارد یا مدیرانی برای مرکز ملی فرش انتخاب‌شده که اطلاعی از جایگاه فرش ایرانی ندارند، و درنتیجه مشکلات سیاست‌گذاری و موانع دیگر، جایگاه فرش تنزل یافته است. درحالی‌که باید برای تصمیم‌گیری‌ها و حتی تغییر چارت وزارت صمت در حوزه مرکز فرش ملی طبق قانون، از بخش خصوصی نظر می‌گرفتند. تضعیف جایگاه فرش به منافع ملی ضربه می‌زند و توهین به هنر و فرش ایرانی است.»

بعد از آن ابوالفضل رجبیان، عضو شورای راهبردی فرش کشور در نشست خبری نشست مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران گفت: «ادغام مرکز ملی فرش با هر حوزه دیگری زیبنده صنعت فرش ایرانی نیست. متأسفانه آقای فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت سابق فرش را رها کردند. درحالی‌که فرش ایرانی جایگاه ویژه‌ای در نزد دنیا دارد و برای همین اهمیت ف جایگاه این صنعت باید در سطح بالاتری قرار گیرد. ما این موضوع را از طرق مختلف و به‌خصوص از طریق نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم.»

در ادامه حامد چمن‌رخ، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: «از ۲۰ روز قبل مطلع شده‌ایم که در جایگاه مرکز ملی فرش ایران تحولاتی رخ داد و تغییر چارت سازمانی اتفاق افتاده است. تمام تلاش و خواسته ما این است که جلوی افول فرش دستباف در کشور گرفته شود.»

او ادامه داد: «نمی‌دانیم چه تفکری پشت این تصمیم‌گیری است که مرکز ملی فرش را با اداره کل صنایع خلاق اسباب‌بازی ادغام کنند بدون اینکه نظر بخش خصوصی را جویا شوند و این افول جایگاه مشکلاتی در پی خواهد داشت که عبارت‌اند از: عدم امکان ارتباط مستقیم با استانداران یا روسای سازمان‌های صمت، عدم امکان ابلاغ دستورالعمل به سازمان‌ها، نامعلوم بودن سرنوشت اداری فرش ادارات استان‌ها، عدم امکان مکاتبه با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، و عدم امکان دعوت و حضور افراد در جایگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر.»

چمن رخ تاکید کرد: «بهترین جایگاه برای صنعت فرش، وزارت صمت فعلی است که بازرگانی و تولید فرش را شامل می‌شود و برای حفظ این جایگاه ما مکاتباتی را با مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهوری انجام داده‌ایم. خواسته جامعه فرش دستباف ایران ایجاد سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی زیر نظر رئیس‌جمهوری است.»

احد هریسچیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی، احد عظیم‌زاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و فعال بازار فرش، مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران، ابوالفضل صادقی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف قم، سیدعلی آل‌احمد، نماینده اتحادیه صادرکنندگان فرش اصفهان، حمیدرضا فروزان احسن، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش همدان، محمد گیوه‌چیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش اصفهان دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

https://www.asianews.ir/u/dkf
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید