صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۲
کد خبر: 17694
گزارشگر: 464
۳۱۵
۰
۰
۱
آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد؛

نارضایتی ایرانیان از صنعت خودرو

نارضایتی ایرانیان از صنعت خودرو
وضعیت صنعت خودرو در ایران دیگر به ترومایی جمعی بدل شده است و اگر پای صحبت هرکسی بنشینید، می‌داند انحصار و رانت چه بلایی بر سر صنعت خودروی ایران آورده است نکته این‌که همه حمایت‌هایی که از خودروسازان داخلی صورت گرفته و می‌گیرد، پشت شعار پرطمطراق حمایت از تولید ملی طرح می‌شود.

به گزارش آسیانیوز؛ اگر نارضایتی عموم مردم از صنعت خودرو همواره مطرح بوده است، آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد هم بر این واقعیت صحه گذاشته است. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی این نهاد، در بین اقلام مختلف ماکارونی و مایع ظرفشویی بیشترین رضایت مصرف‌کننده و خودرو کمترین رضایت را کسب کرده‌اند.

سازمان ملی استاندارد طرحی با عنوان «گزارش شاخص‌های کیفیت کالا» برای سال پایه‌ ۱۴۰۱ در ۳۱ استان کشور از طریق ادارات کل استاندارد استان‌ها و با نظرسنجی از ۲۰ هزار مصرف‌کننده نهایی در محل زندگی با مراکز خرید به صورت پیمایشی با پرسشنامه ۵۰ سوالی برای ۵۶ گروه قلم کالایی اجرا کرده است.

این گزارش ارائه دهنده مجموعه‌ای از ۲۴ شاخص برای سنجش ابعاد مختلف کیفیت کالا از منظر مصرف‌کنندگان ایرانی در سال ۱۴۰۱ است. شاخص‌ها در چهار گروه پایه، مرتبط با برند، مرتبط با رفتار مصرف‌کننده و نگرش کلی مصرف‌کننده‌ها دسته‌بندی می‌شوند. دامنه مورد رصد گزارش شامل ۱۶ بخش مهم از کالاهای با مصرف عمومی است. این بخش‌ها ۵۶ گروه از اقلام که مشمول استاندارد اجباری یا مورد رصد ویژه هستند را پوشش می‌دهند. مقادیر شاخص‌ها با ملاحظات دقیق آماری در چهار سطح کلان، اقلام، بخش‌ها و استان‌ها محاسبه شده‌اند. همچنین بر اساس هر شاخص، خوشه‌بندی آماری متناظر ارائه شده است.

نتایج منتشر شده از این طرح نشان می‌دهد که از بین گروه‌های کالایی مختلف، تجهیزات ارتباطی، لوازم پارچگی خانگی، مبلمان و کفپوش‌ها و کالای منزل در خوشه اول قرار دارند که مصرف‌کنندگان بیشترین رضایت را از آن‌ها داشتند. اما خوشه ششم که کمترین رضایت مردمی را داشته شامل گروه‌های کالایی دخانیات و وسایل نقلیه بوده است. از بین سایر گروه‌های کالایی مواد خوراکی، وسایل خانگی اصلی و کالای شخصی در خوشه دوم و همچنین ابزار و تجهیزات منزل، تجهیزات سمعی بصری، ظروف غذاخوری، نوشیدنی و کفش در خوشه سوم قرار دارد. گفتنی است در بین اقلام مختلف هم بیشترین شکایت مربوط به خودرو و کمترین مربوط به مایع ظرفشویی بوده است.

آن‌چه از میانه چنین گزارش‌هایی می‌توان برداشت کرد، یک بیماری مزمن است که سال‌ها صنعت خودرو با آن روبه‌روست و ابعاد گسترده‌ای دارد. در این زمینه برخی کارشناسان به حمایت‌های بی‌دریغ دولتی اشاره می‌کنند و برخی دیگر به سیاست‌گذاری‌های دستوری که سعی می‌کند از ورود دیگر رقبا به این بازار جلوگیری کند. به‌عنوان نمونه بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است: «به نظر من هر کالایی که در جامعه عرضه می‌شود، بزرگ‌ترین یا معتبرین مرجع قضاوت درباره آن کالا، مصرف‌کنندگان هستند؛ یعنی هیچ شرکتی نمی‌تواند بگوید من خوب هستم، در حالی که مصرف‌کننده از آن شرکت ایراد می‌گیرد و از کیفیت و خدمات کالا ناراضی است. این نشان می‌دهد که شرکت مشکل دارد.»

وی در گفت‌وگو با خبرآنلاین چنین می‌گوید: «متاسفانه وقتی صنعت خودروسازی ایران را آنالیز می‌کنیم، می‌بینیم که این صنعت با مشکل دوبعدی مواجه است. از یک طرف، محیط کلان، فضای سیاسی و اقتصادی کشور مشکل دارد که به‌تبع روی صنایع و خودروسازی‌ها اثر می‌گذارد. از سوی دیگر، صنعت خودرو به لحاظ مدیریتی، نگرشی و ساختارهایی که وجود دارد، مشکل دارد. صنعت خودرو، صنعتی است که هیچ‌گاه در حیطه رقابت قرار نگرفته و همیشه حیطه حمایت دولت را در دست داشته است.»

صدرایی متذکر می‌شود: «وقتی از یک صنعت سال‌های سال حمایت کنید و به بهانه حمایت از آن، دروازه‌های کشور را ببندید و یا اگر دروازه‌ها را باز می‌کنید، خودرو را به صورت محدود و با تعرفه بالا می‌آورید، مطمئن باشید آن صنعت در یک نقطه فاسد می‌شود و از بین می‌رود. برای همین است که امروز صنعت خودروسازی، خود را این‌گونه نشان می‌دهد.»

https://www.asianews.ir/u/dpp
اخبار مرتبط
با وجود زیان ۸۵ هزار میلیارد تومانی می‌توان گفت خودروسازان بزرگ کشور در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید