صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۹
کد خبر: 17698
گزارشگر: 464
۵۳۲
۰
۰
۱
یادداشت| پروفسور حسن امین

تحولات نثر فارسی

تحولات نثر فارسی
در ادب پارسی، تا دوران قاجار و برآمدن قائم مقام، کفه نظم سنگین‌تر و قوی‌تر از نثر بود و ادب گفتاری و شنیداری بیش از نوشتاری و تولید و تکثیر آثار منظوم بیش از آثار منثور بود.

آسیانیوز -  اما اندک اندک در پی جنبش اصلاح‌طلبی امیرکبیر و بعد از رواج اندیشه‌های جدید برخاسته از فضای فرهنگی سیاسی آزادیخواهی و ضداستبدادی از مشروطیت به بعد، نثر متحول شد و شیوه‌های ملقلق و متکلف نویسندگی و نثرنویسی جای خود رابه ساده‌نویسی داد. سرانجام با رواج مطبوعات و بعد از تاسیس مدارس و دانشگاه‌ها، و البته سوادآموزی بیشتر، در ایران هم از جهت کمی و کیفی نثر به جلوه‌گری بیشتر پرداخت، زبان مکتوب به زبان محاوره نزدیکتر شد و بدین‌گونه از اقتدار بلامنازع نظم کاسته شد.

اکنون می‌خواهم نمونه‌ای فاخر از نثر پژوهشی و تعلیمی عصر حاضر اثر استاد منوچهر برومند را از مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته‌ام، نقل کنم. نگاهی به فهرست مطالب کتاب، این نکته را به اثبات می‌رساند که نویسنده این مقالات در زمینه‌های گوناگون ادب، تاریخ، هنر، فرهنگ، باستان‌شناسی، شخصیت‌شناسی، نقد کتاب، بلکه به‌طور عام علوم انسانی و اجتماعی صاحبنظر است و در هر موضوعی که ورود کرده است، تحقیقات کافی کرده و به نتایج درست رسیده است.

جالب‌تر آن‌که استاد برومند افزون بر موضوعات یادشده بالا، در حوزه علوم انسانی، گاهی به مطالب خیلی تخصصی‌تری مانند حقوق دریاها (در مقاله وضعیت حقوقی دریای کاسپین) یا گیاه‌شناسی (در مقاله آفات گل‌های موسمی) هم ورود کرده است و در آن زمینه‌ها هم از عهده برآمده است.

خجسته ذوفنونی رهنمونی/ که در هر فن بود چون مرد ذوفن من این بخت را داشتم که قبل از چاپ کتاب آن را پیش از دیگران بخوانم و از مطالعه آن لذت ببرم. اطمینان دارم که هر خواننده دیگر هم اعم از مبتدی تا منتهی در این کتاب نکته‌های تازه و ارزنده خواهد یافت و از خواندن آن پشیمان نخواهد شد.

پروفسور حسن امین
https://www.asianews.ir/u/dpr
اخبار مرتبط
تعدادی از تألیفات پروفسور حسن امین، فیلسوف و حقوقدان معاصر، در انجمن فرهنگی و نیکوکاری سبزواری‌های مقیم مشهد، ۲۷ مهرماه معرفی و نقد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید