صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۱
کد خبر: 17919
گزارشگر: 464
۵۰۵
۰
۰
۰
هفتم آذرماه در تاریخ معاصر ایران و جهان

کنفرانس تهران؛ رویدادی که سرنوشت جنگ جهانی دوم را رقم زد!

کنفرانس تهران؛ رویدادی که سرنوشت جنگ جهانی دوم را رقم زد!
هفتم آذرماه در تاریخ معاصر ایران و جهان، روزی سرنوشت‌ساز است در این روز در سال ۱۳۲۲گرفته شد، سرنوشت جنگ جهانی دوم را تعیین کرد البته اثر این رویداد را در تاریخ و سیاست ایران هم نمی‌توان نادیده انگاشت.

به گزارش آسیانیوز؛ هفتم آذرماه در تاریخ معاصر ایران و جهان، روزی سرنوشت‌ساز است. در این روز در سال ۱۳۲۲ (۲۸ نوامبر ۱۹۴۳) کنفرانس سران متفقین در تهران آغاز شد و تصمیماتی که در این کنفرانس گرفته شد، سرنوشت جنگ جهانی دوم را تعیین کرد. البته اثر این رویداد را در تاریخ و سیاست ایران هم نمی‌توان نادیده انگاشت.

در این روز استالین، چرچیل و روزولت، سران شوروی، بریتانیا و امریکا برای اولین‌بار با یکدیگر ملاقات کردند. در این کنفرانس که تا اول دسامبر به طول انجامید، طرح عملیات نهایى برای در هم شکستن نیروی مقاومت آلمانی‏ها که متضمن گشودن جبهه دوم در غرب اروپا و حمله بزرگ ارتش شوروی در جبهه شرق بود، تهیه شد. بزرگ‏ترین موفقیتی که در کنفرانس تهران نصیب استالین شد، نزدیکی به روزولت و جلب اعتماد او بود که نتایج خود را در باقی‏مانده جنگ و کنفرانس یالتا نشان داد.

تشکیل کنفرانس سران سه کشور بزرگ در تهران برای ایران هم سودمند بود، چرا که سران متفقین با صدور اعلامیه‏ای، استقلال و تمامیت ارضی ایران را تضمین کردند و تعهد قبلی انگلستان و شوروی درباره تخلیه ایران به فاصله شش‌ماه پس از پایان جنگ مورد تأیید قرار گرفت. این در حالی بود که ایران کمی قبل از تشکیل کنفرانس سران تهران، با فشار غرب، در روز نهم سپتامبر ۱۹۴۳ میلادی، رسما به آلمان اعلان جنگ داد و به جرگه متفقین پیوست. با این حال علی‏رغم تعهد متفقین برای خروج از ایران، نیروهای خارجی تا مدت‏ها پس از جنگ، از تخلیه ایران امتناع ‏کردند و در نهایت تنها شکایت ایران به مجامع جهانی، آنان را مجبور به ترک خاک ایران کرد.

https://www.asianews.ir/u/dx0
اخبار مرتبط
پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، ایالات متحده تلاش کرد تا اطمینان حاصل کند که نظامی گری ژاپن دیگر هرگز تهدیدی برای آسیا و اقیانوسیه یا جهان نخواهد بود
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید