صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۶
کد خبر: 18032
گزارشگر: 464
۳۹۶
۰
۰
۱
درد مزمن

تهران نفس نمی‌کشد!

تهران نفس نمی‌کشد!
ماجرای آلودگی هوا دیگر به دردی مزمن و بیدرمان بدل شده است چند روز پیش بود که اظهارات یک عضو شورای شهر تهران، چنان حاشیه‌ساز شد که مدیران و مسئولان را سراسیمه ناچار به واکنش کرد.

به گزارش آسیانیوز؛ پس از آنکه سوده نجفی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: «شهروندان بدانند یکی از دلایل آلودگی هوای تهران در ۶ ماه دوم سال مازوتسوزی است.» وزارتخانه‌های نفت و نیرو دراظهارنظرهایی شدیداللحن، نقش مازوتسوزی را در آلودگی هوای تهران قویاً رد کردند. از سوی دیگر، روز گذشته هم، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرده است: «آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بنزین ندارد.» به‌نظر میرسد هیچ مدیر و نهادی حاضر نیست دامنش را به آلودگی هوا بیالاید.

جعفر سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است: «آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بنزین ندارد و مربوط به میزان مصرف میشود.» او در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت توزیع بنزین سوپر در کشور، اظهار کرد:
«بنزینی که توزیع میشود، یورو است و تقریبا به لحاظ کیفیت و عدد اکتان مشخصات بنزین یورو را دارد، در کل کلان شهرها به خصوص در تهران بنزین یورو و با بهترین کیفیت توزیع میشود.»

وی با اشاره به کیفیت بنزین توزیعی در تهران، گفت: «سازمان استاندارد هم در پالایشگاه و هم در جایگاه‌ها نظارت ویژهای روی بنزین توزیعی دارد و اگر به این نتیجه برسد که کیفیت مناسب نیست، سریعا اقدام میکند و جلوی توزیع بنزین را می‌گیرد.» مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه مشکلی در حوزه کیفیت بنزین در تهران نداریم، تصریح کرد: «در شرایط فعلی تقاضا و مصرف بالا بوده و لازم است که مردم رعایت کنند، اگر مصرف بنزین خودرو کاهش یابد از تولید دی‌اکسیدکربن جلوگیری میشود و این مربوط به خودروسازی میشود.»

سالاری‌نسب با بیان اینکه در حال حاضر بنزین سوپر در برخی از جایگاه‌ها توزیع میشود، اظهار کرد: «کیفیت بنزین یورو تفاوتی با بنزین سوپر ندارد، اکتان بنزین سوپر حدود ۹۴ و بنزین یورو ۹۲ است.» وی در خصوص ناترازی بنزین گفت: حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شود، از ذخیره قابل قبول برخورداریم و مشکلی وجود ندارد.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که برای تامین نیاز واردات صورت میگیرد، گفت: «همه مقادیر از پالایشگاه‌ها دریافت می‌شود و کیفیت بنزین نیز مشکلی ندارد و نظارت ویژهای از سوی سازمان استاندارد روی بنزین وجود دارد.»

اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و تاکید روی این مسئله که علت نه کیفیت بنزین، بلکه میزان مصرف است، بار مسئله آلودگی را روی دوش مردم میگذارد. این در حالی است که با نگاهی به میزان آلودگی در ادوار گذشته، به‌راحتی می‌توان تفاوت فتحش سطح آلودگی را متوجه شد. برخی کارشناسان معتقدند، مصرف عمومی و میزالن آلودگی اتومبیل‌ها عامل ثابتی است که با افزایش کیفیت بنزین میتوان آن را کنترل کرد، اما در سالهای اخیر مولفه‌های دیگری هم به ماجرا افزوده شده است که شرایط را این‌گونه وخیم و بحرانی کرده است.

شاید در این زمینه آلودگی برخی شهرهای کوچک که هیچگاه سابقه آلودگی هوا را نداشتند و تنها در جوار شهرک‌های صنعتی قرار گرفته‌اند، مطلبی روشنگر است. به هر روی این مسئله‌ای است که بایستی کارشناسان محیط زیست به شکلی میدانی درباره آن تحقیق کرده و نتایج را به اطلاع عموم برسانند.

https://www.asianews.ir/u/dyT
اخبار مرتبط
معاون استاندار تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا درخصوص مدارس و دانشگاه ها طرح زوج و فرد خودروها و دیگر تمهیدات اطلاعیه ای صادر کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید