صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۰
کد خبر: 18135
گزارشگر: 464
۲۷۸
۰
۰
۱
روز دانشجو؛

شانزدهم آذرماه؛ یادبود امید و آرمان

شانزدهم آذرماه؛ یادبود امید و آرمان
​۱۶ آذر و روز دانشجو، بی‌گمان روزی فراموش‌نشدنی در تاریخ معاصر ایران است شاید کمتر کسی بداند که تلاش‌ و فداکاری‌های دانشجویان ایرانی در داخل و خارج کشور (کنفدراسیون)، این روز را در تقویم جهانی هم به روزی مهم بدل کرده است.

به گزارش آسیانیوز؛ کشته شدن سه دانشجوی دانشگاه فنی در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی)، آغازگر مسیری بود که تا امروز دانشگاه و دانشجو میراث‌دار آن است. در آن سال و روز، در فضایی که جامعه ایران در بهت و خفقان کودتای ۲۸ مرداد فرورفته بود، هنگامی که دانشجویان به اعتراض ورود نیکسون، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دست به اعتراض زدند، با گلوگه پاسخ گرفتند.

شاید در تاریخ ایران، استبداد در ادواری توانسته است، فضای عمومی را به سکون و سقوط بکشاند، اما دانشگاه هیچ‌گاه عرصه‌ای نبوده است که تن به استبداد بدهد، چرا که دانشگاه پادگان نیست.

جنبش‌های قدرتمند دانشجویی تنها مختص به ایران نبوده و نیست، چه این‌که در همه‌جای جهان، دانشجویان به‌عنوان نیرویی پیشرو و پیشقراول، همواره در صف نخست تحولات اجتماعی ایستاده‌اند. از یاد نمی‌توان برد که در سال ۱۹۶۸ چگونه پایه‌های نظام کهنه فرانسه و اتوریته ژنرال دوگل، با طنین شعارهای دانشجویان انقلابی لرزید و در هم شکست.

این نگرش و تحلیل، تنها ریشه در رویدادها و تجربیات تاریخی ندارد. متون جامعه‌شناسی و سیاست همواره بر نقش روشنگرانه دانشجویان به‌عنوان نیروی محرکه تحولات تأکید کرده است. به‌عنوان نمونه در آرای اندیشمندان مکتب فرانکفورت، نقش و اثر جنبش دانشجویی بر تحولات اجتماعی چنان برجسته شد که فیلسوفی مانند هربرت مارکوزه، دانشجویان را کاتالیزوری برای تغییرات بنیادین و زیربنایی می‌دانست.

باری، ۱۶ آذر پیش از هر چیز، گرامیداشت امید و آرمان‌خواهی است، پاسداشت خاطره دانشجویانی که در تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین و در راه آزادی و عدالت جان سپردند. یادشان گرامی.

https://www.asianews.ir/u/dAx
اخبار مرتبط
یزد - مسئول خبرگزاری دانشجوئی ایسکانیوز واحد یزد از همکاری این خبرگزاری با دانشجویان در حوزه های مختلف خبرداد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید