صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۰
کد خبر: 18141
گزارشگر: 464
۲۹۴
۰
۰
۱
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

خطر فرونشست در راه‌آهن تهران - مشهد

خطر فرونشست در راه‌آهن تهران - مشهد
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: «در چندین مسیر ریلی و فرودگاه‌ها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه‌آهن تهران - مشهد است. به‌طوریکه در نقاطی از این راه‌آهن آثار فرونشست کاملا مشهود است.»

به گزارش آسیانیوز؛  علی بیت‌الهی، درباره فرونشست در محدوده زیرساخت‌های حمل و نقل اظهار داشت: «در چندین مسیر ریلی و فرودگاه‌ها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه‌آهن تهران - مشهد است.

به‌طوریکه در نقاطی از این راه‌آهن آثار فرونشست کاملا مشهود است. در این مسیر ریلی در قطعه نزدیک به ورامین در ایستگاه حوالی ابردژ و در ادامه مسیر نزدیک به ایستگاه نیشابور به شدت آثار فرونشست مشهود و بسیار هم خطرناک است.»

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: «با توجه به بروز شکاف و حفرات، احتمال اینکه این مسیر ریلی و خطوط ریزش داشته باشد، وجود دارد. این خطر بالقوه محتمل است از این رو باید اقدامات مقابله‌ای، تمهیدات مهندسی دیده شود و راهکارهایی وجود دارد و می‌توان اقدامات انجام داد تا خطر فرونشست را به حداقل رساند.»

بیت‌الهی با بیان اینکه درباره راه‌آهن تهران - مشهد اقداماتی را انجام داده‌ایم، افزود: «در نقاط شکاف‌ها و حفرات را با موادی پر کردیم و می‌توان با روش عایق بندی جلوی گسترش این عوارض به حریم ریل گرفت. این اقدامات در دنیا هم تجربه شده‌ است و تمام مواد و تجهیزات و دانش تخصصی آن در کشورمان وجود دارد و موانعی از این بابت وجود نیست.»

وی با اشاره به انتشار اخباری درباره خطر فرونشست در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: «اثرات فرونشست در فرودگاه مهرآباد نمایان و مشهود نیست و حاشیه‌های پهنه فرونشستی جنوب غرب تهران در مجاورت این منطقه قرار گرفته و فعلا نگرانی وجود ندارد. اما با تدوام این روندی که درباره کاهش آب‌های زیرزمینی وجود دارد، احتمال این است که طی سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد شود و باید شدت این روند مانیتور و رصد شود اما اینگونه نیست که باندهای پرواز فرودگاه مهرآباد در معرض فرونشست قرار داشته باشد.»

ایلنا
https://www.asianews.ir/u/dAD
اخبار مرتبط
در حالی که بسیاری از مدارس اصفهان در فروریختن قرار دارند، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: نرخ فرونشست زمین در خراسان و تهران بالاتر است اما از آنجا که این پدیده در محدوده شهری کلانهشر اصفهان قرار دارد، خطر در اصفهان حادتر از سایر نقاط کشور است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید