صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۳۲
کد خبر: 18259
گزارشگر: 464
۳۵۳
۰
۰
۲
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان؛

معرفی برترین‌های صنعت خوراک و نوشیدنی

معرفی برترین‌های صنعت خوراک و نوشیدنی
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان روز سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛ اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان روز سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه طی مراسمی با حضور دکتر مصطفی فاطمی نماینده وزارت میراث، محمد بابارضا رئیس باشگاه غذا و خوراک‌شناسی یونسکو، علیرضا دژبُد رئیس فدراسیون گردشگری خوراک ایران، علی‌اکبر رهبری رئیس اتحادیه رستوران‌های تهران و جمعی از مدیران و فعالان صنعت خوراک و نوشیدنی و با اهدای نشان افتخار به برترین‌های این صنعت در ۱۴ بخش در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

 

* شایستگی؛ معیار داوری برای انتخاب برترین‌ها


 آکادمی رستوبان به انتخاب گروه کارشناسان و هیأت داوران، نشان افتخار سال برای برترین‌های صنعت رستوران ایرانی و ملل را به برگزیدگان اهدا کرد. در مراسم اختتامیه، مازیار عصام، دبیر آکادمی رستوبان طی سخنانی گفت: «بسیاری از کسانی که در لوح‌فروشی و تندیس‌فروشی به‌ویژه در صنعت خوراک و نوشیدنی مشغول فعالیت بودند، تلاش کردند ما را متوقف کنند، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

لوح‌‌ها و تندیس‌‌هایی که می‌‌بینید بر اساس شایستگی و پس از سه دوره داوری‌ به برگزیدگان اهدا می‌‌شود.»

در ادامه این مراسم، مهندس محمدرضا داوری، دبیر علمی و رئیس هیأت داوران به ارائه توضیحاتی درباره آکادمی رستوبان و فرآیند انتخاب برگزیدگان پرداخت و گفت: «مشکل بزرگی که در سطح کشور با آن مواجه هستیم و بحران ملی معاصر ماست، این است که از صنعت رستوران ایران به مفهوم کلان یک صدای واحد استخراج نمی‌شود. شاید فلسفه رستوبان این است که بتواند کمکی به این صنف کند. قطعا در شروع، هیچ چیز کامل نخواهد بود و در طی مسیر، بلوغ اتفاق خواهد افتاد. ما با برنامه‌ریزی بخش‌هایی را که پیشران و نقاط کلیدی این صنعت هستند، با عناوین خاص و با کمک افرادی که زحمات زیادی در این صنف کشیدند و عمرشان را در حوزه‌های مشاوره، مطالعه و تخصص در داخل و خارج از کشور گذاشتند، انتخاب کرده و در نهایت فاکتور‌ها و شاخص‌هایی را تعیین کردیم که در وبسایت رسمی فرهنگستان رستوبان قابل دسترسی است.»

وی ادامه داد: «تبعا در دوره‌های بعد این شاخص‌ها کامل‌تر خواهد شد. فرآیند گزینش به این صورت بود که متقاضیان شاخص‌های خود را بارگذاری کردند و تیم داوری پس از بررسی طی جلسات مختلف نامزدهایی را انتخاب کردند و بر اساس یک مکانیزم رای‌گیری، برگزیدگان نهایی انتخاب شدند. لازم به ذکر است که من و آقای عصام هم هیچ نقشی در رای‌ها نداشتیم و صرفا فرآیند رای‌گیری را هدایت کردیم. ضمنا در این فرآیند اصطلاحا از عینک دیگری هم استفاده کردیم و آن هم میزان فروش بود. طی رایزنی‌هایی که با برنامه‌ اسنپ‌فود داشتیم که به هر حال یکی از تسهیل‌گران بزرگ ایران است، بر اساس رکورد فروش، پرفروش‌ترین واحد‌ها را معرفی کردیم.»

* شناسایی شاخصه‌‌‌‌های حوزه گردشگری خوراک

دکتر مصطفی فاطمی، نماینده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه این مراسم گفت: «یکی از مهمترین کمیسیون‌های گردشگری در تمام کشورها، کمیسیون خوراک است. ما هم در کشورمان سعی کردیم با مشارکت بخش خصوصی، هم از حوزه گردشگری و هم از حوزه خوراک و نوشیدنی، میزهای تخصصی گردشگری و فدراسیون‌‌ها را تشکیل دهیم. همکاری ما با متولیان اصلی اتحادیه خوراک که امروز در خدمت‌شان هستیم، گسترش پیدا کرد و رستوبان به‎عنوان واسطه‌ای برای تکمیلِ فرآیندِ شناساییِ شاخصه‌‌‌‌های حوزه گردشگری خوراک انتخاب شد تا بتواند یک سطح‌بندی در تمام اجرای خوراک ایجاد کند. ارتباط بین اتحادیه‌‌ها و ارتباط بین حوزه گردشگری یونسکو و فدراسیون گردشگری خوراک از طریق این مجموعه به‌وجود آمد تا ما بتوانیم در غالب این سطح‌بندی، رستوران‌‌هایی که امکان تبدیل شدن به جاذبه گردشگری دارند، بشناسیم و بتوانیم اصول استاندارد رستوران‌داری، توجه به موضوع خوراک و تبدیل آن به یک جاذبه را با هم پیش ببریم.»

گفتنی است یکی از برگزیدگان این مراسم برند رفتاری بود که موفق شد در دو بخش برگزیده شود. نادر رفتاری،‌ مدیر مجموعه رستوران‌های رفتاری در گفت‌و‌گو با آسیا گفت: «در رابطه با صنعت غذا مشکلات عدیده‌ای در رابطه با استاندارد این صنعت داریم. به جهت این‌که بتوانیم رستوران‌داران ‌را به سمت استاندارد‌سازی سوق دهیم، نیاز به چنین مراسم‌هایی است تا دست کم نقشه راه برای فعالان این صنعت مشخص شود و همچنین مشوق آن‌ها باشد. چنین رویدادی برای کسانی که می‌‌خواهند وارد این صنعت شوند، باعث ایجاد انگیزه می‌شود و هشداری برای فعالانی خواهد بود که استانداردها را رعایت نمی‌کنند. در نهایت برگزاری این رویداد و گردهمایی فعالان این صنعت باعث خواهد شد واحدهای صنفی خود را به‌روز کنند.»

* تشویق فعالان صنعت خوراک و نوشیدنی

در حاشیه این مراسم، علی اکبر نریمانی، رئیس اتحادیه چلوکباب تهران هم ضمن ابراز خشنودی از برگزاری مجدد این رویداد به آسیا گفت‌: «به نظر من مهمترین دستاورد این رویداد تشویق فعالان صنعت خوراک و نوشیدنی است که بتوانند کیفیت خود را حفظ کنند و افزایش دهند.»

یکی از بخش‌های این رویداد، معرفی پرفروش‌ترین واحد‌های فعال در صنعت خوراک و نوشیدنی در برنامه‌ اسنپ‌فود بود. رکورد فروش واحد‌های عضو اسنپ‌فود با همکاری مدیران این نرم‌افزار به رؤیت هیأت داوران آکادمی رستوبان رسید و به این ترتیب پرفروش‌ترین‌‌ها شناسایی و معرفی شدند. در همین راستا سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ‌فود در گفت‌و‌گو با آسیا گفت: «معتقدم وجود پلاتفرم‌هایی مثل اسنپ‌فود، به فعالان این عرصه یاری می‌رساند تا فقط روی کار حرفه‌ای و باکیفیت خود تمرکز کنند. این پلاتفرم‌‌ها با ایجاد هم‌افزایی می‌تواند در بازاریابی و مارکتینگ کمک شایانی باشد و در نهایت به رشد و توسعه این صنعت کمک کند.»

حامد کبریت‌چی از مدیران برند هانی، به‌عنوان یکی از برگزیدگان بخش پرفروش‌ها انتخاب شد. وی در این مراسم گفت: «غذای ایرانی به خاطر ساده بودنش، در همه جای جهان مورد توجه و پسند است، با این‌همه ما تاکنون هیچ کاری در راستای جهانی شدن این صنعت انجام نداده‌ایم. به‌عنوان مثال اگر هم آمدیم و غذایی را عرضه کردیم، چلوکباب کوبیده را با گوشت ترکی یا با گوشت بوقلمون ارائه کرده‌ایم که آن دیگر کباب کوبیده نیست. به‌نظر من حفظ ساختار و طعم اصیل غذای ایرانی و عرضه آن یک ضرورت است.»

* ضرورت تأیید توسط صنف و مشتریان صنعت

در بخش دیگر اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان، دکتر مهدی ابراهیمی سرممیز ارشد بین‌المللی با اشاره به همایش‌ها و رویدادهایی که شاخص گزینش‌ را دریافت مبالغ از برگزیدگان قرار می‌دهند و نه میزان شایستگی آن‌ها، گفت: «اگر کار اورژینال ارائه می‌‌دهیم، به گرفتن کریدیت و اعتبار نیاز داریم. همایش‌‌هایی که اعتبارشان را از رأس هرم در آن صنف می‌‌گیرند، می‌‌توانند این ادعا را داشته باشند که اعتبار لازم را دارند.

نکته اینجاست برای این‌که مهارت‌مان دیده شود، بایستی توسط یک سازمان معتبر مورد تأیید قرار بگیریم. لزوما این‌که سرآشپز یک رستوران حرفه‌ای و درجه یک باشیم، کافی نیست و شاید چندان دیده نشویم، اما اعتباری که صنف و مشتریان می‌‌دهند، می‌‌تواند باعث بهتر دیده شدن کارمان شود.»

گفتنی است برگزیدگان نخستین دوره آکادمی رستوبان به این شرح معرفی شدند:

برگزیده سال طراحی و دکوراسیون داخلی: رستوران مِس‌ توران

برگزیده سال تشریفات و پذیرایی ایرانی: رستوران فضای باز آدیشه

برگزیده سال تشریفات و پذیرایی ملل: نووِل لانژ

برگزیده سال آشپزخانه صنعتی ایرانی: رستوران مِس‌ توران

برگزیده سال آشپزخانه صنعتی ملل: نووِل لانژ

برگزیده سال کسب‌و‌کار در صنعت خوراک و نوشیدنی: گروه صنایع غذایی فارسی

برگزیده سال زنجیره‌ای و فرانچایز در صنعت خوراک و نوشیدنی: لَمیز

برگزیده سال چلوکبابی بازار تهران و منتخب مردمی: مُسلم

برگزیده سال کسب بالاترین رضایتمندی از باشگاه مشتریان: رستوران فضای باز آدیشه

برگزیده سال طراحی و دکوراسیون ملل: اسکای ‌لانژ

برگزیده سال سرآشپز ایرانی: سرکار خانم فاطمه طریقت

برگزیده سال سرآشپز ملل: هادی مالکی

برگزیده سال متخصص سردنوش و گرم‌نوش: آرمان حاج‌علیان

برگزیده سال خلاقیت و نوآوری در صنعت خوراک و نوشیدنی: چلوکبابی رفتاری

 

اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان  9
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان  8
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان  7
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان  6
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان  5
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان  3
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان  2
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان  1

https://www.asianews.ir/u/dCx
اخبار مرتبط
اختتامیه نخستین دوره آکادمی رستوبان روز سه‌شنبه، ۱۴ آذر ماه طی مراسمی با اهدای نشان افتخار به برترین‌های صنعت خوراک و نوشیدنی در ۱۴ بخش در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار شد. گزارش اختصاصی از این مراسم و گفت‌و‌گو با برگزیدگان و فعالان صنعت خوراک و نوشیدنی. در دو بخش دیگر:
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید