صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۹
کد خبر: 18299
گزارشگر: 464
۶۵۶
۰
۰
۷
در غفلت وزارت میراث؛

سازه‌ی ایرانی در عراق ثبت جهانی شد

در حالی که مضیف یکی از سازه‌های ایرانی در سال ۱۳۹۰ به ثبت ملی رسیده بود در غفلت میراث فرهنگی توسط عراق به ثبت جهانی رسید.

به گزارش آسیانیوز؛ «مضیف» سازه‌ای از نیِ تالاب که دی ماه 1390 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته بود اخیرا به عنوان یکی از میراث‌های جهانی به نام کشور عراق به ثبت جهانی رسید.

قاسم آل کثیر فعال میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا برگزار شد، سازه «مضیف» به عنوان سازه‌ای از نی که مربوط به سبکِ زندگی تالاب نشینان جنوب ایران و عراق است به نامِ عراق در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.

آل کثیر توضیح داد: دی ماه ۱۳۹۰ در چهارمین همایش سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی ایران که در جزیره قشم برگزار شد، ۳۲ اثر از آثار تاریخی، معنوی و طبیعی استان خوزستان از جمله فناوری ساخت مضیف به ثبت ملی رسیده بود.

وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان پرونده ثبت جهانی مضیف را در کمیسیون میراث معنوی یونسکو خالی گذاشتند، افزود: برای فعالان میراث فرهنگی خصوصاً خوزستانی‌ها بسیار نگران کننده است که در زمانی مضیف به نام کشور عراق به ثبت جهانی برسد که وزیر میراث فرهنگی، اصالتاً خوزستانی باشد و انتظار می‌رفت وزیر میراث فرهنگی اشراف و آشنایی کاملی با میراث استان و کشورش داشته باشد.

آل کثیر توضیح داد: وزیر میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تا این لحظه هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند و انتظار می‌رود مراتبِ اعتراض خود و پیگیری برای ثبتِ مضیف به عنوان میراث مشترک مردم جنوب ایران و عراق اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی افزود: مضیف یک سازه منحصر به‌فرد از جنس نی و حصیر که همان مهمانخانه معروف عشایر جنوب کشورمان است. سازه‌ای ساخته شده از نی‌های بلند مردابی. مضیف با قدمتی هفت هزار ساله، سازه‌ای به ظاهر ساده است که ساختی پیچیده دارد.

آل کثیر گفت: نام این سازه که این در سال‌های اخیر باعثِ تأثیر در رونق گردشگری خوزستان شده از کلمه ضیافت گرفته شده و به‌طور مشخص به مهمانی و پذیرایی اشاره دارد.

https://www.asianews.ir/u/dDb
اخبار مرتبط
در حالی که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی، افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است و کیفیت خودرو ایرانی را قبول ندارد!
عراق اعلام کرد برای مراسم اربعین امسال، در مجموع فقط چهل هزار زائر خارجی و از جمله سی هزار ایرانی را در خاک خود و فقط با سفر هوایی خواهد پذیرفت؛ در حالی که در سال ۱۳۹۸ حدود چهارده‌ میلیون زائر برای این مراسم به عراق رفتند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید