صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۰
کد خبر: 18303
گزارشگر: 464
۵۴۰
۰
۰
۳
یادداشت| امیر زبده

اهمیت مد و لباس در سلامت روان فردی و اجتماعی

اهمیت مد و لباس در سلامت روان فردی و اجتماعی
لباس مناسب و ظاهر آراسته، بیش از اینکه کلم‌های را بر زبان بیاوریم تصوراتی از ما در ذهن دیگران ایجاد می‌کند و صرف نظر از اینکه انها چه درکی از ظاهر ما گرفته اند، از هوش، شایستگی ،مهربان، عزت نفس، اعتماد به نفس، قدرت و موفقیت ما خبر می‌دهند.

آسیانیوز - هنگامی که اولین برداشت از ما صورت میگیرد “سوگیری تایید یا رد” در ذهن دیگران شکل می‌گیرد و به موجب ان ، فرد جدیدی که ملاقات کرده ایم به صورت ناخوداگاه، به دنبال اطلاعاتی می‌رود که از قضاوت اولیه خود، از ما دریافت کرده است. این برداشت اولیه، مثبت یا منفی، مبنای داوری او در مورد ما خواهد بود!

این حقیقت در دنیای مد وجود دارد که سلامت روان اکثر طراحان مد برای همگان جای ابهام دارد.

اعتیاد اوسن لورن و اختلال روانی جان گالیانو به خوبی این قضیه را بر ملا کرده است.با این حال همزمان با رنج و عذابی که گالیانو می کشید ،دیور عطری به نام ادیکت را روانه بازار کرد،این کار به غیر از زرق و برق بخشیدن به مشکلات روانی ،کار دیگری انجام نداد

و نشان دهنده بی توجهی کامل به نتایج بالقوه مخرب حرفه ای ،روانشناختی ضعیف و سلامت روانی ضعیف است.مارک جیکوبز ادعا میکند که پس از مصرف مشروبات الکی و مهمانیهای دراز مدت شبانه با دیگر متخصصان مد ،به توانبخشی‌ نیاز پیدا کرد.البر الباز پس از ۱۴ سال به دلیل سرعت بی وقفه صنعت مد که ادعا میکرد خلاقیت او را از بین برده و طراحان مد را در معرض ضرورت یافتن راه های دیگر برای امرار معاش کرده است ،این صنعت را ترک کرد.

یکی دیگر دیگر از دلایل ضعیف بودن سلامت روانی طراحان مد این است که انها گاهی وقت ها به طور ناگهانی از یک زندگی ضعیف و ابهام امیز به یک زندگی چند میلیاردی دلاری می رسند.

با توجه به کمبود ادبیات در مورد سلامت روان یا مرگ و میر زودرس در صنعت مد ،ممکن است تصور عدم اگاهی عمومی در مورد نیاز به حمایت روانی از متخصصان مد به ویژه در طول سالهای مشهوریت امری درست باشد.

کارل لاگرفلد یکی از سرشناس ترین رهبران برجسته و مورد احترام صنعت مد بود ،او حرفه مد را با گاو بازی مقاسیه میکند! او استدلال میکند کسانی که قادر به دویدن نیستند ، نباید وارد گاوبازی شوند.ورود به صنعت مد اعصابی فولادی میخواهد.

طراح امریکایی ریک اوئینز فرد بی احساس است.برای او مشغول بود معادل شاد بودن است.در حالی که ممکن است برای برخی افراد در کوتاه مدت چنین چیزی صدق کند اما در بلندمدت برای تقاضای سطح بالا ،برای زمان و منابع روانی پایدار وضع ،چنین نباشد.برای به دست اوردن چیزی باید چیز دیگری را از دست داد و اغلب ،چیزی که در صنعت مد از دست میرود سلامت روان است.

و در اخر اینکه هنوز صنعت مد در کشور ایران بطور کامل شکل نگرفته است ، روانشناسی مد مفهومی ندارد و جمله ای مبهم برای تمام افراد ایرانیست.

ما به شما کمک خواهیم کرد با خواندن این مقاله ها درک و سطح فهم خود را در مدجهانی افزایش دهید.

امیر زبده
https://www.asianews.ir/u/dDf
اخبار مرتبط
روزنامه آسیا سالیان پیش با امیر زبده، مدل و کارشناس استایل، گفت و گویی پیرامون صنعت مد و فشن ایران داشت که گزیده‌ی از پاسخ‌های او را در ادامه می‌خوانید.
کتاب «مد استایل»، اثر تالیفی امیر زبده؛ مدل با سابقه ایرانی که در برگیرنده مباحث مختلف حوزه مدلینگ و آموزش آن(براساس الگوی ایرانی اسلامی) است، منتشر شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید