صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۵۷
کد خبر: 18414
گزارشگر: 2
۲۳۰
۰
۰
۳
تاثیر اقتصاد جهانی بر میلگرد

تاثیر روندهای اقتصادی جهانی بر قیمت میلگرد

تاثیر روندهای اقتصادی جهانی بر قیمت میلگرد
تحلیل‌گران در هنگام بررسی قیمت هر نوع محصول، رابطه روندهای اقتصاد جهانی با قیمت آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. میلگرد که مخفف میله‌ی فولادی تقویت‌کننده است، جزء مهمی از صنعت ساختمان بوده و برای تقویت سازه‌های بتنی مانند ساختمان‌ها، پل‌ها و جاده‌ها استفاده می‌شود. قیمت این مقاطع تحت تاثیر عوامل مختلفی چون پویایی عرضه و تقاضا، هزینه‌های تولید و روند بازار قرار می‌گیرد. از این عوامل موثر، می‌توان به اقتصاد جهانی مانند سیاست‌های تجاری، نوسانات ارزی و رویدادهای ژئوپلیتیکی اشاره کرد.

روند افزایش قیمت‌های جهانی در صنعت فولاد

در طی دو سال گذشته، شیوع پاندمی کرونا تاثیرات بسیار غیرقابل پیش‌بینی بر اقتصاد جهانی داشته و کاهش نیروی کار و ظرفیت تولید ناشی از این بیماری، منجر به افزایش نرخ تورم در سراسر جهان شده است. بازار فلزات نیز از این پدیده مستثنی نمانده و صنعت فولاد نیز تحت تاثیر تورم جهانی قرار گرفته است. با توجه به کاهش این بیماری، انتظار می‌رود با افزایش استخراج و تولید فلزات، قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد در سطح جهانی کاهش یابد. بنابراین روندهای اقتصادی جهانی نقش مهمی در تعیین قیمت این محصولات ایفا کرده و تقاضا برای میلگرد به شدت تحت تاثیر فعالیت‌های ساخت و ساز و توسعه زیرساخت در سراسر جهان قرار دارد.

بحران های جهانی بر قیمت میلگرد چگونه اثر می گذارد؟

یکی از عوامل دیگری که می‌تواند قیمت نهایی میلگرد را تحت تاثیر قرار دهد، شرایط جهانی و رویدادهایی است که در نقاط مختلف جهان رخ می‌دهد. تمام کشورها تحت تاثیر این شرایط و رویدادها قرار می‌گیرند، به ویژه در صورتی که به بحران‌های جهانی مانند جنگ، بیماری یا قحطی تبدیل شوند.

میله‌ی فولادی تقویت‌کننده

دلیل این امر، تاثیر بحران بر زنجیره تامین جهانی است. مثلا در زمان وقوع جنگ، اگر کشورهای درگیر سهمی در تامین محصولات فولادی جهان داشته باشند، به دلیل اختلال در عرضه، قیمت این محصولات تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

روند اقتصاد جهانی چه تاثیری بر قیمت میلگرد دارد؟

جالب است بدانید که روند اقتصادی جهان بر روی قیمت محصولات فولادی کارخانه های بزرگ و شناخته شده ایران نیز تاثیر خود را می گذارد. به طور مثال ذوب آهن اصفهان بهترین کیفیت محصول را میان رقبا ارائه می‌دهد و فروش بسیار بالایی را دارد و روند اقتصاد جهان بر روی قیمت میلگرد ذوب آهن نیز تاثیر گذاشته و آن را تغییر داده است. در ادامه برخی از شاخصه‌های تاثیر گذار و جهانی بر افزایش و یا کاهش قیمت این قطعات فولادی را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

  • تاثیر شاخص مدیران خرید

شاخص مدیران خرید یکی از شاخص‌های اقتصادی مهم است که وضعیت اقتصادی را در دو حالت انبساطی و انقباضی نشان می‌دهد. این شاخص میزانی بین ۰ تا ۱۰۰ را نشان داده و اگر بالاتر از ۵۰ باشد، به معنای انبساط اقتصادی یا همان رونق است و اگر شاخص زیر ۵۰ باشد، نشانگر انقباض اقتصادی یا رکود خواهد بود. در شرایط رکود با کاهش قدرت خریداران، تولیدکنندگان میلگرد به منظور جذب جریان نقدینگی در کسب و کار خود، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.

  • تاثیر نرخ های جهانی

قیمت‌گذاری برای محصولات فولادی در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران، تاثیر قابل توجهی بر قیمت جهانی آن محصول دارد. به عنوان مثال ترکیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده میلگرد در منطقه و تامین‌کننده اصلی اروپا، نقش مهمی در قیمت‌گذاری این محصولات به عنوان نرخ مرجع در ایران دارد.

  • تاثیر نوسانات ارزی

در این روزها که نرخ ارز به ویژه قیمت دلار، با نوسانات شدیدی رو به رو است، فعالان اقتصادی به طور ویژه به این تغییرات توجه می‌کنند. بازار آهن و فولاد، مانند بسیاری از بازارها ارتباط مستقیمی با نوسانات ارزی دارد. درباره تاثیر قیمت دلار، در ابتدا می‌توان به اثرات روانی نوسانات ارز بر قیمت میلگرد اشاره کرد. این موضوع می‌تواند به ایجاد هیجانات در رفتار مصرف‌کنندگان منجر شود.
مواد اولیه مانند سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله، همچنین برخی افزودنی‌های مورد نیاز که وارداتی هستند با نرخ روزانه دلار در داخل کشور قیمت‌گذاری می‌شوند و در نتیجه، افزایش نرخ ارز منجر به افزایش هزینه تولید و به تبع آن، افزایش قیمت نهایی محصول می‌شود.

  • دلایل سیاسی و تحریک‌ها

می‌توان دلیل اصلی و حیاتی افزایش قیمت این مقاطع و سایر محصولات فولادی در سال‌های اخیر را تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه کشور دانست. تاثیر تحریم‌ها بر تمامی جوانب بازار به شکل محسوسی قابل مشاهده است.
ارتفاع قیمت دلار، افزایش هزینه‌های جانبی تولید و تورم فزاینده، نمونه‌هایی از اثرات مخرب این تحریم‌های اقتصادی و سیاسی هستند. متاسفانه وخامت مناسبات سیاسی در چند سال گذشته، تاثیرات غیر قابل جبرانی بر تمامی صنایع، به ویژه صنعت فولاد کشور از جمله تولید میلگرد گذاشته است.

https://www.asianews.ir/u/dF3
اخبار مرتبط
میلگرد برای افزایش استحکام بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش علاوه بر مزایایی که دارد، ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشد. کاشت میلگرد به معنای قرار دادن این قطعات در داخل بتنی بوده که قبلا تهیه و آماده سازی شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید