صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۴
کد خبر: 18474
گزارشگر: 2
۱۸۴
۰
۰
۲
افزایش قیمت میلگرد

چرا قیمت میلگرد روند صعودی دارد؟ بررسی مهم ترین عوامل در ایران

چرا قیمت میلگرد روند صعودی دارد؟ بررسی مهم ترین عوامل در ایران
با توجه به پیشرفت زندگی و نیاز روزافزون انسان به استفاده بیشتر از قطعات فولادی در پروژه‌های عمرانی، اهمیت بالای این محصولات به وضوح قابل مشاهده است. یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی، میلگردها هستند. می‌توان گفت که اصلی‌ترین فاکتور موثر در خرید این محصولات، توجه به قیمت آن‌ها است. به همین دلیل بررسی قیمت این محصول برای افرادی که در این حوزه یا زمینه‌های مرتبط فعالیت می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به مهم بودن این موضوع قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر تغییرات قیمت میلگرد بپردازیم.

علت صعودی بودن روند قیمت میلگرد چیست؟

نبود تعادل و ثبات در بازار ارز کشور در سال‌های اخیر، باعث عدم سرمایه‌گذاری مناسب در تولید قطعات فولادی شده است. افزایش روزانه بهای دلار و یورو باعث افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌ها و کاهش قدرت تولید می‌شود. قیمت میلگرد نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته و در سال‌های اخیر روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

کدام عوامل در روند افزایش قیمت میلگرد تاثیر گذار است؟

افزایش قیمت میلگرد

  • قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد

قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد، تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی آن دارد. همانطور که می‌دانید قراضه و سنگ آهن از مواد اولیه‌ای هستند که برای تولید این قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت میلگرد نیز در بازار افزایش خواهد یافت.

  • هزینه‌های مربوط به حمل و نقل

قیمت سوخت و هزینه حمل و نقل نیز از جمله عواملی هستند که نمی‌توان نقش آن‌ها را در افزایش قیمت میلگرد نادیده گرفت. زیرا این مقاطع معمولا به حجم بالایی توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شوند و برای جا به جایی آن‌ها نیاز به کامیون‌ها یا کشتی‌ها وجود دارد. کامیون‌ها و کشتی‌ها نیز به سوخت نیاز دارند، بنابراین افزایش قیمت سوخت نیز تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت این قطعات دارد.
علاوه بر این، هر محصولی برای رسیدن به دست مصرف‌کننده، هزینه‌ حمل و نقلی دارد که باید خریدار آن را پرداخت کند. به همین دلیل روشی که برای ارسال این محصول فولادی به خریدار، انتخاب می‌شود نیز بر قیمت نهایی میلگرد تاثیر می‌گذارد.

  • بالا و پایین‌ رفتن عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا یکی از عوامل موثر در کاهش یا افزایش قیمت میلگرد است. زمانی که بخش تولید قادر باشد نیازهای مشتریان را تامین کند، بازار در وضعیت تعادل قرار می‌گیرد و رابطه برد، برد بین تولیدکننده و مشتری برقرار می‌شود. اما اگر به دلایلی بخش تولید با مشکل مواجه شود و نتواند این تعادل را حفظ کند، بازار به آشوب می‌افتد. در این حالت، تقاضا بیشتر از عرضه می‌شود و قیمت این محصول در مسیر صعودی قرار می‌گیرد.

  • نوسانات قیمت دلار و ارز در کشور

تاثیر نوسانات قیمت ارز و دلار بر کاهش یا افزایش قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی نباید نادیده گرفته شود. کشور ما یکی از کشورهای صادرکننده آهن‌آلات است و قیمت نهایی برای صادرات این محصولات بر اساس دلار تعیین می‌شود. به همین دلیل نوسانات در قیمت دلار از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی به شمار می‌رود.

  • افزایش قیمت محصولات فولادی در سطح جهانی

تورم جهانی و افزایش قیمت محصولات فولادی در سراسر جهان از جمله عواملی هستند که بر قیمت نهایی میلگرد در بازار فولاد تاثیر می‌گذارد. این امر باعث می‌شود قیمت‌ها به صورت روزانه یا حتی لحظه‌ای دچار نوسان شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد ممکن است آگاهی کاملی درباره عواملی که بر کاهش یا افزایش قیمت‌ها اثر گذار هستند، نداشته باشند و در نهایت با ضررهای مالی جبران‌ناپذیری مواجه شوند.

  • صنایع وابسته

افزایش قیمت این محصول می‌تواند بر برخی صنایع که از این محصول استفاده می‌کنند نیز، اثر بگذارد. به عنوان مثال، صنعت خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت دستگاه‌های صنعتی و غیره جزو این صنایع هستند.

  • تاثیر هزینه انرژی بر قیمت میلگرد

گاز طبیعی و برق به عنوان حامل‌های اصلی انرژی در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت مصوب این منابع انرژی و میزان مصرف آن‌ها در واحدهای تولیدی تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی این قطعات دارد.

جمع بندی

اگر قصد خرید انواع میلگرد در سایزهای مختلف را داشتید به سایت پیوان مراجعه نمایید. سایت این مجموعه به صورت روزانه قیمت انواع سایز این محصول اعم از قیمت میلگرد ۱۶، ۱۴، ۱۰ و… را در صفحه خود به روز رسانی می‌کند و شما می‌توانید محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری نمایید.

https://www.asianews.ir/u/dG1
اخبار مرتبط
قبل از هر اقدامی در راستای راه‌اندازی یک کارخانه تولید میلگرد، بدون تردید باید هزینه راه‌اندازی آن را برآورد کنید. در این مرحله، شما نیاز دارید تا اطلاعات کافی درباره هزینه تجهیزات و راه‌اندازی این کارخانه را قبل از اینکه به جزئیات مانند طراحی و حجم کاری بپردازید، در اختیار داشته باشید. ارزیابی اقتصادی راه‌اندازی یک کارخانه و تشخیص اینکه آیا آن به صورت سودآور و مقرون به صرفه است یا خیر، بسیار اهمیت دارد. عوامل مختلفی می‌توانند بر هزینه راه‌اندازی کارخانه تولید میلگرد تاثیرگذار باشند. علاوه بر مکان مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کارخانه، باید هزینه مواد اولیه نیز در نظر گرفته شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید