صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۳
کد خبر: 18539
گزارشگر: 464
۵۷۸
۰
۰
۱
دکتر محمد رسولی در نشست تخصصی شاهنامه‌پژوهی عنوان کرد:

ایرانیان؛ ملتی متحد در بزنگاه‌های تاریخی

ایرانیان؛ ملتی متحد در بزنگاه‌های تاریخی
عصر روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ با حضور استاد دکتر محمد رسولی نشست تخصصی شاهنامه پژوهی برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛ شاهنامه‌پژوهان در این نشست به بررسی نکاتی از شاهنامه که کمتر مورد توجه بوده است پرداختند.از جمله آقای دکتر حسن فراتی از پژوهش‌های خود راجع به شخصیت‌شناسی در شاهنامه سخن گفت و برای نمونه به اختصار به بررسی شخصیت منیژه دختر افراسیاب پرداخت.

نشست تخصصی شاهنامه‌پژوهی

دکتر محمد رسولی، شاهنامه‌شناس و مولف کتب شاهنامه‌پژوهی در بخشی از سخنان خود گفت: «با توجه به بروز برخی رفتارهای جمعی ملت ایران در طول تاریخ که در شاهنامه هم منعکس شده، می‌توان متوجه شد که بر خلاف برخی پندارها، ایرانیان دارای روح کار جمعی هستند و در بزنگاه‌های حساس تاریخی، کارهای بزرگی کرده‌اند که فقط از یک ملت دارای انسجام و اتحاد ملی چنین کارهایی برمی‌آید.»

رسولی گفت: «برای مثال به واقعه دشت مغان در آغاز کار نادرشاه می‌توان اشاره کرد. جمع کردن تعداد زیادی آدم از سراسر کشور در آن دشت که چنین جلسه مهمی تشکیل دهند، نشان از یک هماهنگی و وجود روح تعاون و همکاری در بین ملت ایران دارد.»

در این جلسه استادان دیگر از جمله غلام‌رضا عمرانی، زبان‌شناس و نویسنده کتب اسطوره‌های سیستان حضور داشتند و نکات ارزنده‌ای را بیان داشتند. آقای منوچهر پیشوا و دکتر پیدا و جناب استاد فریدون سبزی‌کار، از جمله شاهنامه‌پژوهانی بودند که راجع به موضوعات شاهنامه و مسایل فرهنگی مرتبط با بحث توضیحاتی ارایه دادند.

پروفسور بهنام ملکی، مدیر پایگاه تحلیلی، خبری اقتصاددان نیز در این نشست گفت: «با توجه به توانمندی‌های ذاتی ایرانیان چه در کارهای انفرادی و چه اجتماعی که گاهی ما شاهد انجام کارهای علمی و دانشمندانه مهم از آن‌ها در سطح سازمان‌های بزرگ جهانی هستیم، مناسب است با استفاده از کتاب تاریخی و مهم شاهنامه، هرگاه نقص، عیب، لغرش و آسیبی مشاهده می‌کنیم، در کنارش راه چاره و درمان را هم پیشنهاد دهیم. بکوشیم که هر روز عیب‌های‌مان کمتر از روز قبل باشد.»

دکتر محمد رسولی در پایان از حضور یکایک دوستان سپاسگزاری نمود و اعلام نمود به پاسداشت زحمات یعقوب لیث در پاسداری از زبان پارسی و نیز نظر به نقش ایشان در ایجاد شاهنامه، به همت موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم بزرگداشتی برای ایشان در تالار حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی در تاریخ سیزدهم دی‌ماه سال جاری خواهیم داشت.

https://www.asianews.ir/u/dH7
اخبار مرتبط
موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم، با مدیریت دکتر محمد رسولی، شاهنامه‌شناس معروف و حقوقدان شناخته‌شده، در خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست تخصصی شاهنامه‌پژوهی برگزار نمود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید