صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۸ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۳
کد خبر: 18720
گزارشگر: 464
۲۴۴
۰
۰
۱
داستان اینترنت ایران

اینترنتِ گران‌قیمتِ حلزونی

اینترنتِ گران‌قیمتِ حلزونی
داستان اینترنت ایران، دیگر به ماجرایی طنزآلود بدل شده است، چه اینکه شاید بهتر باشد اذعان کرد که دسترسی به اینترنت جهانی عملا وجود ندارد.


به گزارش آسیانیوز؛ در شرایطی که کاربران با سرعت‌هایی کند و حلزونی سعی دارند، به اینترنت متصل شوند و از سوی دیگر هزینه‌های هنگفتی را بابت فیلترشکن‌ها پرداخت می‌کنند، روز گذشته، تعرفه‌های اینترنتی با افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها مواجه شد.

چند ماه پیش بود که آخرین برآوردها درباره رتبه‌بندی انینترنت ایران ارائه شد. درواقع سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی به شمار می‌رود. وب‌سایت Speedtest یکی از سایتهایی است که شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. بر اساس آمار منتشر شده در وب سایت اسپیدتست، میانه سرعت اینترنت ثابت در ایران به گونه‌ای بوده که رتبه ایران را به ۱۵۴ از میان ۱۸۰ کشور رسانده است.

طبق گزارش اخیر اسپید تست از سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشورها در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۱.۸۲ و میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۲.۷۶ مگابیت برثانیه بوده است. جدیدترین گزارش اسپید تست نشان می‌دهد میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در یازدهمین ماه ۲۰۲۳ میلادی (نوامبر) به ترتیب ۴۸.۶۱ و ۹۰.۲۱ مگابیت برثانیه بوده است.
همچنین این گزارش حاکی از آن است که در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۱.۸۲ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۲.۷۶ مگابیت برثانیه بوده است. در این ماه هرچند جایگاه ایران در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل نسبت به ماه قبل تغییری نکرده و همچنان رده ۷۵ است، اما در رده بندی میانه سرعت اینترنت ثابت، ایران یک پله سقوط کرده و در رده ۱۵۴ قرار دارد.

بایستی در نظر داشت که کابران ایرانی با مشکلی دوچندان روبه‌رو هستند و اتصال به شبکه جهانی و برخی سایت‌ها و شبکه‌ها تنها به مدد فیلترشکن‌ها امکان‌پذیر است. همین کاربرد فیلترشکن خود به افت چشمگیر سرعت منجر می‌شود، تا جایی که عملا دسترسی ممکن نیست.

افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌ اینترنت

روز گذشته بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس تصمیمات اتخاذشده پس از جلسه اپراتورها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آن‌ها مقرر شد که تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. پیشتر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس رگولاتوری اعلام کرده بودند که اصلاح نرخ اینترنت فقط در صورتی مورد موافقت قرار می‌گیرد که اپراتورها متعهد به افزایش کیفیت شبکه شوند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر همین اساس مدیران عامل اپراتورها با حضور در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شروط رگولاتوری را پذیرفتند که برخی از این شروط به شرح زیر است:

۱. افزایش سایتهای نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳

۲- افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳

۳- افزایش سی درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده

همچنین همان‌طور که پیشتر اعلام شده بود، این تعهدات به صورت الحاقیه به پروانه فعالیت آن‌ها پیوست می‌شود و در صورت عدم ایفای تعهدات در موعد مقرر جریمه برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

حال بایستی منتظر ماند که این شروط معین‌شده آیا تفاوتی به حال کاربرانی که با سرعت‌های کُند و قطعی‌های گاه‌و‌بی‌گاه مواجه هستند، خواهد کرد یا خیر.

https://www.asianews.ir/u/dK7
اخبار مرتبط
ایرانسل فعلا تمام بسته‌های بیش از یک ماه خود را حذف کرده و بسته یک‌ماهه را با قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید