صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۰
کد خبر: 18808
گزارشگر: 464
۲۸۲
۰
۰
۱
حواشیِ فیلترنتِ گران

افزایش قیمت اینترنت به افزایش قیمت کالا و خدمات می‌انجامد

افزایش قیمت اینترنت به افزایش قیمت کالا و خدمات می‌انجامد
افزایش تعرفه‌های اینترنت همچنان با واکنش همراه است، بسیاری از کاربران به‌درستی به این واقعیت اشاره کرده‌اند که در برابر افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها، افزایش ۳۴ درصدی بهای اینترنت بار دیگر نشان داده است که تصمیم‌گیری‌ها با واقعیت زندگی و معیشت مردم همخوانی ندارد.


به گزارش آسیانیوز؛  با این‌همه واکنش‌ها تنها منحصر به عموم مردم نبوده است. به‌عنوان نمونه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: «افزایش نرخ اینترنت مانند گرانی بنزین است و افزایش قیمت اینترنت بی‌کیفیت به نارضایتی مردم می‌انجامد.»

در کنار این اظهارنظر بایستی اذعان کرد، نارضایتی وقتی دوچندان می‌شود که علاوه بر اینترنت بی‌کیفیت، با فیلترینگ گسترده هم مواجه هستیم و کاربران علاوه بر هزینه‌های گزافی که برای فیلترشکن‌ پرداخت می‌کنند، حال بایستی بار افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌ها را هم متحمل شوند.

اثر گرانی اینترنت بر قیمت کالاها

در همین راستا فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا درباره تلاش نمایندگان برای بازگشت قیمت اینترنت به ارقام پیشین و جلوگیری از افزایش ۳۴ درصدی قیمت‌ها اظهار کرد: «روز یکشنبه ۱۰ دی نمایندگان مجلس انتقادات خود را در این زمینه به دولت اعلام کردند و تذکرات لازم را دادند. کیفیت اینترنت در کشور ما خوب نیست و اگر قیمت این اینترنت بی‌کیفیت هم گران شود نارضایتی مردم را در پی دارد.»

توسلی ادامه داد: «مجلس به یقین این موضوع را پیگیری و از دولت بازگشت قیمت اینترنت به نرخ‌های پیشین را مطالبه خواهد کرد. گرانی اینترنت تاثیری همچون گرانی بنزین دارد و به افزایش قیمت کالاها و خدمات دیگر می‌انجامد، بسیاری کسب و کارها در بستر اینترنت فعال هستند و با گرانی اینترنت قیمت نهایی محصولات آنها افزایش خواهد یافت.»

وی افزود: «افزایش نیافتن قیمت اینترنت هر چند ممکن است به متضرر شدن اپراتورها بینجامد و این امر به افزایش قیمت اینترنت ضرورت بخشد، اما مساله این است که در آستانه دهه مبارکه فجر و همچنین در آستانه انتخابات مجلس نه زمان مناسبی برای افزایش قیمت اینترنت است و نه رقمی که بر قیمت اینترنت افزوده شده موجه است.»

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ همچنین خاطرنشان کرد: «امروز دانش‌آموزانی داریم که در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور با اینترنت آموزش می‌بینند، افزایش بی‌رویه قیمت اینترنت بر کیفیت زندگی و آموزش چنین اقشاری تاثیر منفی می‌گذارد زیرا همه مردم کشور از توان یکسان برای پرداخت هزینه‌های دسترسی به شبکه اینترنت برخوردار نیستند.»

عامل اصلی افزایش قیمت اینترنت


محمد جواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات هم در گفت‌وگو با آفتاب نیوز در واکنش به این افزایش تعرفه‌ها بیان کرد: «بنده معتقد نیستم که افزایش تعرفه به دلیل عدم وجود رقابت باشد، هم بخش خصوصی و هم شبه دولتی در حوزه عرضه اینترنت در کشور فعال است، دو شرکت اپراتور تلفن همراه نیز در بورس فعال است و اطلاعات آن‌ها از طریق کدال منتشر می‌شود.»
آذری جهرمی تاکید کرد: «شاید از بیرون اینگونه به نظر برسد که حکومت و دولت این حوزه را در انحصار خود گرفته‌اند، اما ریز دینامیک و جزئیات نشان می‌دهد که اینگونه نیست، عامل اصلی افزایش بی‌رویه تعرفه، فیلترینگ است. اساسی که باعث به هم خوردن نظم مکانیزم تعرفه شده، فیلترینگ است. دولت با سیاستگذاری فیلترینگ باعث شده است بازار سرکوب شود و نرخ تعرفه افزایش یابد.»

وزیر سابق ارتباطات اظهار کرد: «اصل اشکال آن فیلترینگ ظالمانه‌ای است که هم مردم را هم کسب‌وکار را آزار می‌دهد. دولت باید به جای افزایش تعرفه‌ها، سیاست فیلترینگ را مورد بازنگری قرار دهد، فیلترینگ در دست دولت است. در رابطه با فیلترینگ‌های اخیر که مصوبه کارگروه تعیین مصادیق وجود نداشته، بلکه تصمیم وزارت کشور در زمان بحران بوده است، این تصمیم را نیز همچنان ادامه می‌دهد، هیچ حکم قضایی برای این فیلترینگ‌ها اخذ نشده و حکم قضایی نیز برای آن وجود ندارد.»

https://www.asianews.ir/u/dLx
اخبار مرتبط
سال ۲۰۲۱ میلادی یک محقق دانشگاه کالیفرنیا در مقاله‌ای نوشت پدیده «ابر طوفان خورشیدی» سبب قطع برق و اینترنت در سراسر جهان خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید