صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۵ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۴
کد خبر: 18889
گزارشگر: 464
۲۴۸
۰
۰
۱
رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو توضیح داد؛

بازارِ بی‌قاعده و قانونِ خودرو

بازارِ بی‌قاعده و قانونِ خودرو
محمدجواد برازنده، رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو در گفت‌وگو با آسیا: تا بخش خصوصی وارد نشود، بازار خودرو سر و سامان نخواهد یافت



به گزارش آسیانیوز؛ شاید کمتر جایی را در جهان بتوان سراغ گرفت که مناسبات بازار خودروی ایران در آن حاکم باشد. در حالی‌که بهترین و باکیفیت‌ترین خودروها در اقصی‌نقاط دنیا تولید و عرضه می‌شود، اما در هیچ کجا، خودرو این‌گونه به کالایی سرمایه‌ای با درصد نوسانات قیمتی بالا بدل نشده است. از طرف دیگر هم، در هیچ‌ کشور تولیدکننده‌ای، مردم چنین مبالغ گزافی را بابت خودرویی که حتی قادر نیست از جان‌شان محافظت کند، پرداخت نمی‌کنند.

همین چند روز پیش بود که نماینده مردم قزوین، به حباب بازار خودرو اشاره کرد و وعده کاهش قیمت‌ها را داد. او گفت: «بازار خودرو از حالت تعادل خارج شده است. قیمت‌ خودرو نزولی بود، اما به دلیل همکاری نکردن دولت، قیمت خودرو سیر صعودی پیدا کرده تا جایی که حباب قیمت خودرو شکل گرفته است. از مردم می‌خواهیم دست نگه دارند و بورس‌بازی را در بازار خودرو رقم نزنند، واردات خودرو انجام می‌شود.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که وعده واردات خودرو با افت‌وخیزهای بسیاری همراه بوده است و تا این لحظه شاهد ورود گسترده این خودروها نبوده‌ایم. چه این‌که حتی با در نظر گرفتن این مسئله که واردات خودرو شاید بتواند بر قیمت‌ خودروهای داخلی اثر بگذارد، اما برخی صاحبنظران بر این باورند که مراجع مسئول اقدام به واردات خودروهایی خواهند کرد که بازار داخلی از بابت قیمت آن متضرر نشود.

در همین راستا روز چهارشنبه هفته گذشته، بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، عرضه ۱۲ مدل خودروی وارداتی به متقاضیانی که قبلاً در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند و در نوبت تحویل خودرو قرار داشتند، آغاز شد. طبق خبر اعلامی، متقاضیان خرید خودروهای وارداتی برای انتخاب خودرو تا پایان روز جمعه ۱۵ دی‌ماه فرصت داشتند تا به سایت خودروهای وارداتی مراجعه و خودروی موردنظر خود را انتخاب کنند.

همزمان با این خبر و برخلاف انتظار، بازار خودرو که می‌توان گفت از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند، شاهد افزایش قیمت‌ها بود و به‌طور ناگهانی افزایش ۵ تا ۱۰ میلیونی تومانی قیمت‌ها را تجربه کرد. به‌عنوان مثال قیمت پژو پارس ELX-TU5 مدل ۱۴۰۲ تنها در طول ۲۴ ساعت ۵ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده و به ۶۸۵ میلیون تومان رسید. این قیمت در حالی است که پژو پارس ELX-TU5 ابتدای دی‌ماه ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر به فروش می‌رفت.

به نقل از خبر آنلاین، پژو پارس XU7P مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۵ میلیون تومان گران شد. این خودرو در حال حاضر ۵۷۵ میلیون تومان قیمت دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که پژو پارس XU7P هم از ابتدای دی‌ماه تاکنون ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ هم طی ۲۴ ساعت رشد ۵ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و به ۶۸۵ میلیون تومان رسید. این خودرو هم از ابتدای دی‌ماه تاکنون ۵۰ میلیون تومان گران شده است.

این تنها گوشه‌ای از وضعیت بی‌ثبات در بازار خودروی ایران است و می‌توان گفت بازار خودرو، بازاری به‌غایت سردرگم و نابه‌سامان است. وقتی تنها در یک ماه شاهد افزایش قیمت‌های ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی هستیم، بدیهی است که خودرو به کالایی سرمایه‌ای بدل شده و بستر مناسبی برای بورس‌بازی و دلال‌بازی فراهم شود. موضوعی که بحران را دامنه‌دارتر و پیچیده‌تر می‌کند.

در همین‌باره به گفت‌وگو با محمدجواد برازنده، رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

* اخیرا در بازار خودرو شاهد نوسان قیمت‌ها بوده‌ایم. اینکه در عرض ۲۴ ساعت، قیمت خودروها تغییر کند، حاکی از نوسانی مهارنشدنی است. از دید شما علل آن را بایستی در کجا جستجو کرد؟

من فکر می‌کنم تا در این زمینه تعیین تکلیف مشخصی صورت نگیرد و تا مادامی که برنامه‌ریزی‌های صحیح انجام نشود، متأسفانه دائما شاهد این‌گونه نوسانات قیمت‌ها خواهیم بود. در حال حاضر در زمینه خودرو، هر روز یک تصمیم گرفته می‌شود و این تصمیم‌ها نه تنها کمکی به رونق بازار نمی‌کند، بلکه به ایجاد رانت منجر می‌شود.

* انتظار می‌رفت خبر واردات خودرو که طرح آن از چندی پیش مطرح شده است، کمی بر کاهش قیمت خودروهای داخلی اثر بگذارد. اما تاکنون چنین نشده است. نظر شما چیست؟

مسئله این است که این طرح تنها در حد حرف باقی مانده است و تا امروز حتی یک خودرو هم وارد کشور نشده که ما شاهد ثمراتش باشیم. بله ممکن است این طرح ابلاغ شده باشد، اما عملی نشده و مثل این است که به آدم گرسنه وعده بدهند که قرار است غذای خوشمزه‌ای میل کند! ولی آیا این وعده‌ها گرسنه را سیر می‌کند؟! بله قرار بوده واردات خودرو داشته باشیم با کلی ابلاغیه و اعلام طرح و وعده و وعید، ولی آیا یک کدام‌شان تاکنون عملی شده است؟ خیر، گرسنه همچنان گرسنه است!

* اگر واردات خودرو به‌طور گسترده اجرایی شود، بر قیمت خودرو تأثیر خواهد گذاشت؟

صد در صد موثر خواهد بود. قیمت خودرو شکسته خواهد شد و حتی به نصف می‌رسد.

 

* به‌نظر شما مهمترین مشکل بازار چیست؟

من معتقدم تا در این حوزه، بخش خصوصی وارد نشود، هیچکدام از مشکلاتمان حل نخواهد شد و این بازار سر و سامان نخواهد یافت. تجارت خودرو باید به‌درستی به بخش خصوصی سپرده شود و با سازوکارهای این بخش ادامه حیات داشته باشد. از سوی دیگر باید از تصمیمات لحظه‌ای جلوگیری شود تا مشکلات اساسی ایجاد نشود. در غیر این صورت ما به‌طور دائم، شاهد نوسان قیمت خودروها خواهیم بود که به‌تدریج هم به انباشت نارضایتی منجر می‌شود.

https://www.asianews.ir/u/dMR
اخبار مرتبط
طرح جدید فروش خودرو که از آن به عنوان «بزرگترین طرح فروش خودرو» یاد می‌شود، قرار است از امروز شنبه؛ ۲۰ اسفند آغاز ‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید