صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۳
کد خبر: 18915
گزارشگر: 464
۴۷۳
۰
۰
۱
گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران درباره افزایش تعطیلات هفتگی؛

گسست یا هماهنگی با اقتصاد بین‌الملل؟

گسست یا هماهنگی با اقتصاد بین‌الملل؟
در حالی‌که بحث کاهش روزهای کاری و افزایش تعطیلات هفتگی مطرح است، این‌که کدام روز به تعطیلی آخر هفته اضافه شود، به‌هیچ عنوان موضوع ساده‌ای نیست و بایستی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.


به گزارش آسیانیوز؛ چه این‌که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در دیگر کشورها، تعطیلی روز پنجشنبه در ایران، می‌تواند باعث گسست اقتصادی در مبادلات بین‌المللی شود.

افزایش یک‌روزه تعطیلات پایان هفته

در همین زمینه مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در مطلبی مفصل به طرح دیدگاه بخش خصوصی نسبت به این مسئله پرداخته است در ابتدای این پژوهش آمده است: «طبق گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که در تاریخ ۲۲ خردادماه به تصویب رسید، مقرر شد ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی به ۴۰ ساعت در هفته و تعداد روزهای کاری به ۵ روز کاهش یابد. هدف از افزایش یک‌روزه تعطیلات پایان هفته و کاهش ساعات کار، ضمن تسهیل شرایط برای انجام سفرهای کوتاه‌مدت با هدف رونق گردشگری و مزایای مترتب اقتصادی و اجتماعی آن، افزایش فراغت کارکنان و به‌طورکلی تحکیم بنیان خانواده مطرح ‌شده است.»

در ادامه این پژوهش آمده است: «مدت‌ها است که مسئله ساماندهی تعطیلات در ایران محل بحث و گفتگوی کارشناسان است. مواجهه با طیف وسیعی از تعطیلات مذهبی، ملی و انقلابی و توالی آن‌ها، پراکندگی نامتعارف تعطیلات و پدیده روزهای بین تعطیل و بلاتکلیفی بخش عظیمی از فعالین اقتصادی در مورد تعطیل بودن یا نبودن روزهای میان دو تعطیلی و درخواست کارکنان برای مرخصی، سبب می‌شود که به‌رغم کمتر بودن میزان تعطیلات در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها، از یک‌سو شبهه زیاد بودن تعطیلات در باور عمومی رواج یابد و از سوی دیگر نیل به هدف اصلی تعطیلات که همان بازیابی و احیای توان نیروی کار است، به دلیل آشفتگی در توزیع تعطیلات، ناکام بماند.

مهم‌ترین دلیل این مسئله نیز همپوشانی میان تعطیلات آخر هفته با سایر تعطیلات و ایجاد روزهای بین تعطیل است که عملاً کشور را با وقفه‌های متعدد مواجه می‌کند. مناسبت‌های مذهبی بیشترین میزان حجم تعطیلات در ایران را به خود اختصاص می‌دهد و با احتمال بالایی در چرخش ماه‌های قمری، با تعطیلات ملی و انقلابی منطبق بر تقویم شمسی، همپوشانی پیدا می‌کند. درنتیجه نظم لازم برای ارتقای بهره‌وری در فرآیند کسب‌وکارها به‌هم‌خورده و سایر متغیرهای مهم اقتصادی نیز متأثر شود.»

نیروی فزاینده ناشی از بهبود سبک زندگی

در این گزارش درباره اهمیت فراغت و استراحت کارکنان و کارمندان آمده است: «در باب افزایش تعطیلات پایان هفته که موضوع این لایحه است، نگاهی به تجربه سایر کشورها نشان از این واقعیت دارد که طی دهه‌های اخیر و برحسب تحولی که در نگرش‌های سنتی به میزان کار و فراغت رخ‌داده، فراغت بیشتر دیگر لزوماً به معنای کاهش بازده کارکنان نیست، بلکه بالعکس، نیروی فزاینده ناشی از بهبود سبک زندگی به‌راحتی می‌تواند خلاء ناشی از کم شدن ساعات کاری را جبران کند. در مورد کشور ما، برخلاف دیدگاه مرسوم در مورد فزونی تعطیلات نسبت به سایر کشورها، مجموع تعداد تعطیلات آخر هفته و مناسبتی کشور، با احتساب ۲۷ روز تعطیلی رسمی و ۵۲ روز تعطیلی روز جمعه، ۷۹ روز می‌شود که بسیار کمتر از میزان تعطیلات در نقاط دیگر دنیا است. چنانچه پنجشنبه‌های در حال حاضر نیمه تعطیل هم تعطیل فرض شده و به این تعداد اضافه شود، مجموع تعطیلات در ایران به ۱۳۱ روز خواهد رسید که تفاوت چندانی با سایر کشورها ندارد. تعداد روزهای تعطیل در اکثر کشورهای جهان بین ۱۱۲ تا ۱۳۴ روز است.»

ایجاد وقفه‌ای ۴ روزه در ارتباطات کشور

در ادامه این گزارش، مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی آورده است: «دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته، آثار مثبت بالقوه دیگری را هم شامل رونق گردشگری، کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی به همراه خواهد داشت. اما نگرانی‌هایی هم از سوی بنگاه‌ها و در باب احتمال ایجاد برخی ناهماهنگی‌ها وجود دارد که عمدتاً معطوف به زمان این تعطیلات است، نه صرف وجود یا افزایش آن. به‌عبارت‌دیگر آنچه در مورد این لایحه اهمیت دارد، روز این تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه بودن آن) است.»

در این گزارش به‌درستی به تبعات اقتصادی این مسئله پرداخته شده و عنوان شده است: «نگرانی اصلی در این مورد است که اگر تعطیلی دو روز پایانی هفته شامل پنجشنبه و جمعه باشد، با احتساب تعطیلی شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط دنیا، وقفه‌ای ۴ روزه در ارتباطات کشور ایجاد می‌شود که زیان اقتصادی ناشی از آن می‌تواند به شدت چشمگیر باشد. به‌نحوی‌که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس، برای کاهش این زیان، در تصمیمی یکپارچه، تعطیلات پایان هفته خود را از پنجشنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند. عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای ۴ روز به معنی ایجاد یک اصطکاک بزرگ در بازار و اساساً مانع رشد بازرگانی است.»

در نهایت و بر اساس این گزارش، اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی تاکید دارد که مجلس شورای اسلامی با توجه به منافع عنوان‌شده، به انتقال تعطیلات رسمی از روز پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه، توجه کند.

https://www.asianews.ir/u/dNj
اخبار مرتبط
غیر از تغییر ساعت کاری ادارات، ابلاغیه جدیدی درباره تعطیلی روزهای آخر هفته از سوی معاون اول رئیس جمهور منتشر شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید