صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۲
کد خبر: 18917
گزارشگر: 464
۳۰۰
۰
۰
۱
گفت‌وگوی با مؤسس و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور فردا فن پارس؛

صنعت بالنده بیمارستان‌سازی در ایران

صنعت بالنده بیمارستان‌سازی در ایران
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌سازی، تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی تهران ۱۲ الی ۱۵ دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.


همایون فدایی ـ در حاشیه این رویداد به‌ گفت‌وگو با زهرا ضابطی، مهندس برق از دانشگاه امیرکبیر و مؤسس و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور فردا فن پارس نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

* به‌عنوان سوال نخست، از سوابق شرکت برایمان بگویید. چند سال سابقه دارید و چطور شد که این شرکت را تأسیس کردید؟

من قبل از تأسیس این شرکت، در همین رشته به عنوان کارمند فعالیت داشتم که از زمانی احساس کردم که توان این را دارم که مستقل کار کنم. در ماموریتی که در سال ۱۳۸۲ با سازمان برنامه و بودجه داشتم، این توصیه از طرف سازمان هم به من شد. به‌خاطر دفاعی که از پروژه کردم و ایرادی که در ساخت بود، به من این پیشنهاد را دادند و چون من هم این آمادگی را داشتم، کارم را شروع کردم و شرکت مهندسین مشاور فردا فن پارس تأسیس شد. قبلاً به‌دلیل این‌که کار می‌‌کردم، ارتباطاتی داشتم و همین زمینه باعث شد از طرف کارفرمایان محترم، از شرکت استقبال شود. کم‌کم توانستیم از سازمان برنامه و بودجه رتبه بگیریم و شروع به‌‌کار کردیم. این مسیری است که تا به امروز طی کرده‌ایم.

بیمارستان‌سازی در ایران

* در حال حاضر شرکت چه فعالیت‌هایی دارد؟

ما امروز بالای ۲۰۰ پروژه عمرانی داریم، بیمارستان‌‌های بزرگ ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ تختخوابی داریم، نظارت و طراحی می‌‌کنیم. هرچند آمار دقیقی ندارم، اما تاکنون توانسته‌ایم تعدادی بیمارستان بسازیم و تحویل دهیم. سعی کرده‌ایم پروژه‌‌ها را با کیفیّت خوب در اقصی‌نقاط ایران انجام دهیم. ما همواره نیازهای منطقه را در نظر گرفته‌ایم و خودمان هم در پروژه‌‌‌ای که بخواهیم انجام دهیم، سهیم می‌شویم. از جمله بیمارستان مادر و کودک ایرانشهر. در سفری که داشتم متوجه شدم مادران و کودکان از نظر زایمان در مشکل هستند. از این‌رو ۸۰۰۰ متر تعریف شد و پروژه را آغاز کردیم و یک ماه پیش افتتاح شد.

در اقصی‌نقاط ایران ما با وزارت بهداشت، دانشگاه‌‌های علوم پزشکی و سازمان‌های مجری و تخصصی کار می‌‌کنیم. یکی از کارفرمایان بسیار خوب ما پزشکی قانونی است که تقریباً در تمامی مراکز پزشکی در کل ایران که مربوط به این سازمان می‌‌شود، ما طراحی و اجرا داشته‌ایم.

* در حوزه کاری خود، چه دورنما و آرزویی دارید؟

آرزوی من این است که شرکت همیشه در اوج باشد و پرسنلی که واقعاً زحمت کشیدند، بتوانند مدیرانی در شرکت باشند و دفتر را اداره کنند. خوشبختانه روی توسعه فردی افراد خیلی کار کرده‌ایم چون از نظر تخصص واقعاً خیلی خوب بودند. از این جهت احساس می‌‌کنم که به آرزویم بسیار نزدیک شده‌ام. در حال حاضر ما نیروهایی داریم که می‌‌توانند دفتر را اداره کنند، چون دفتر از نظر من ارثی نیست، بلکه محل کسب و کار است. بایستی دفتر سرپا باشد، چه من باشم چه نباشم.

* امیدوارم سال‌‌های سال بتوانید به مملکت و مردم ایران خدمت کنید. نمایشگاه امسال را چگونه دیدید؟

از نظر تجهیزات پزشکی نمایشگاه را کامل دیدم. خوشحالم که بیمارستان‌سازی به یک صنعت تبدیل شده است. امروز در ساخت بیمارستان نیازی به خارج از کشور برای تأمین تجهیزات نداریم. در این دوره از نمایشگاه، حضور پیمانکاران و مشاوران را کمرنگ دیدم. به نظرم بایستی حضور بیشتری داشته باشند. این مسئله‌ای است که من در انجمن‌‌های شرکت‌‌های بیمارستان‌ساز که عضو هیأت‌‌مدیره آن هستم، حتماً مطرح می‌‌کنم. اعتقاد دارم این رسالت به‌دست انجمن باید انجام بگیرد. حتی سالنی به مشاوران و پیمانکاران اختصاص داده شود.

* به‌نظر شما آیا صنعت ساخت بیمارستان و تجهیزات بیمارستانی در شرایط فعلی اقتصادی، اجتماعی ایران، صنعتی بالنده است یا رو به رکود؟

به نظرم بالنده است، به این دلیل که در حال حاضر در ایران، تنها صنعتی که فعال است و کار می‌‌کند، صنعت بیمارستان‌سازی است.

* به‌عنوان سخن پایانی اگر مطلبی هست، بفرمایید؟

مایلم مسئله‌ای را در خصوص تأمین بودجه ساخت بیمارستان‌‌ها عرض ‌‌کنم. بیمارستان‌‌هایی با زمان ساخت طولانی، با توجه به‌سرعت تکنولوژی مفید نخواهند بود. وقتی که بیمارستان‌سازی زیاد طول می‌‌کشد، هزینه‌های بسیاری به دوش دولت و مردم می‌گذارد. امیدوارم مسئولین محترم به این مهم توجه کنند. دوم این‌که باید یک نیازسنجی صحیح برای تعریف یک بیمارستان انجام شود. ما الان شهرهایی داریم که از استاندارد جهانی بالاتر هستند و شهرهایی داریم که نه، خیلی پایین‌تر از استانداردهای جهانی هستند. این نیازسنجی درست نیست و بایستی با کمک مشاوران و متخصصان، این مسئله به‌دقت سنجیده شود.

در این فرصت، از تمامی کارفرمایانم سپاسگزارم. به‌خاطر این‌که خیلی روان و راحت در این مدت ۲۰ سال با آن‌ها کار کردم و در مرحله دوم از پرسنل شرکت بسیار ممنونم که همیشه پاسخگو بودند و کار در کنار آنان باعث خوشبختی من است. همچنین از روزنامه آسیا سپاسگزاری می‌‌کنم که به فکر اقتصاد مملکت است، همواره در نمایشگاه‌ها حضور دارد و باعث می‌‌شود کسانی که در ایران زحمت می‌‌کشند، دیده شوند.

عکس: خدیجه جعفری

همایون فدایی
https://www.asianews.ir/u/dNn
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید